مدیرمجتمع آموزشی مدارس دانشگاه صنعتی اصفهان
سال همدلی وهمزبانی دولت وملت را پاس می داریم
قالب وبلاگ

دایره ای شکل و نعل اسبی

خیلی از معلمان و دانش آموزان در کلاس های کوچک تر، روش نعل اسبی و دایره ای را ترجیح می دهند. در شیوه ی نعل اسبی، معلم در قسمت انتهایی باز نعل قرار خواهد گرفت. چون باید در قسمتی باشد که تخته، پروژکتور اُورهد و یا رادیو ضبط قرار گرفته است. در شیوه ی دایره ای، موقعیت معلم (جایی که تخته قرار دارد)، از اشراف کمتری برخوردار است. کلاس هایی که به صورت دایره ای چیده شده اند، به طور جدی بیانگر باور و عقیده ی معلم و دانش آموزان هستند. در این شیوه ی نشستن، تمام افرادی که در یک دایره نشسته اند، احساس عمیق تری از برابری به نسبت این که معلم جدا و جلوی کلاس بایستد، وجود دارد. این مطلب ممکن است در مورد شیوه ی نعلی درست نباشد، چون معلم در مرکز قرار می گیرد. ولی در شیوه ی دایره ای، معلم فرصت بیش تری برای نزدیک شدن به دانش آموزان پیدا می کند. بنابراین اگر معلمی به کم کردن مرز بین خود و دانش آموزانش معتقد است، این شیوه به او کمک خواهد کرد. مزایای دیگر این شکل عبارت است از: همه ی دانش آموزان می توانند همدیگر را ببینند. در حالی که در کلاس ردیفی، اگر دانش آموز بخواهد با فرد پشت سرش ارتباط چشمی برقرار کند، مجبور است دید را از معلم بر دارد و به عقب بر گردد. در شیوه ی دایره ای و نعلی، نیازی به چنین جدایی نیست. بنابراین، کلاس برای دانش آموزان محلی صمیمی تر و بالقوه است تا از طریق گفت و گو، ارتباط چشمی و حرکات معنی دار بدن (مانند بالا بردن ابرو، شانه بالا انداختن و...) در اطلاعات و احساسات همدیگر سهیم شوند.

[ ۱۳۸٩/٦/٢۸ ] [ ۱۱:۱٢ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

1. نقاط قوت وجودی خود را بشناسید و آن ها را تقویت کنید

با استفاده از روش تحلیلی، همه ی نتایج حاصل از اعمال روش ها و راهبردهای آموزشی خود را بررسی و همه ی نقاط قوت خود را کشف کنید و در موارد نظیر آن، از همان توانمندی ها برای حل مسائل و مشکلات استفاده کنید. قبل از اقدام به اجرای هر نوع تصمیم گیری مهم و کلیدی، ابتدا انتظارات خود را از  فعالیت ها و اقدامات روی کاغذ بیاورید و پس از آن، نتیجه ی اقدام را با انتظاراتتان مقایسه کنید. به این ترتیب، به بینشی درباره ی توانایی های خود دست می یابید که شگفت انگیز است. این روش نشان می دهد که شما در کدام فعالیت ها از نقاط قوت و توانمندی های خود به خوبی استفاده کرده اید. علاوه بر این، با چنین تحلیلی در می یابید که در کدام زمینه ها قابلیت یا شایستگی کمتری دارید و باید در موارد بعدی آن ها را تقویت کنید. به عبارت دیگر، با ارزش یابی کار خود به طور مستمر، می توانید کیفیت و سطح آن را بهبود بخشید.

 2. عادت های بد خود را درمان کنید

بعضی از مدیران و معلمان هدف ها یا طرح هایی را در نظر می گیرند که یا نمی توانند آن ها را به تحقق برسانند و یا به خوبی از عهده ی این کار بر نمی آیند. بکوشید، فعالیت هایی را برای تحقق هدف ها پیش بینی کنید که قابل اعمال باشند و بتوان آن ها را در محیط های واقعی به خوبی و با موفقیت به اجرا در آورد. مثلی است معروف که: «سنگ بزرگ علامت نزدن است.» عادت بد بزرگ پردازی را کنار بگذارید و خود را به واقع بینی عادت دهید. از شروع کارهای غیر ممکن بپرهیزید و از در گیر شدن با روش ها و راهبردهایی که در اجرای آن ها قابلیت، توانمندی و یا شایستگی کمتری دارید، بپرهیزید.

 3. سبک عملکردی خود را بشناسید

از چه طریقی بهتر عمل می کنید؟ ایا با دیگران بهتر کار می کنید یا به تنهایی؟ مشارکت پذیر هستید یا اهل انزوا؟ ایا در محیطی قاعده مند و قابل پیش بینی بهتر کار می کنید یا در محیطی باز و آزاد برای انتخاب راه و روش کار؟ گروه های کوچک را بهتر می توانید هدایت کنید یا گروه های بزرگ را؟ آیا می توانید نقش مشاوره ای خوبی را ایفا کنید؟ شما به عنوان مدیر یا معلم، باید ببینید برای انجام کارهای متفاوت و گوناگون به چه سبک عملکردی نیاز دارید و با کدام سبک می توانید در تحقق هدف ها موفق تر باشید. قابلیت انعطاف در انتخاب سبک عملکردی می تواند شما را در اجرای امور آموزشی و پرورشی کمک کند.

 4. برای انجام کارها از دیگران کمک بگیرید

هیچ کس به تنهایی قادر به انجام کار در سطح بسیار خوب نیست. کمک گرفتن از دیگران (همکاران، دانش آموزان و اولیا) می تواند به بهتر انجام شدن فعالیت ها بینجامد. مهارت برقراری ارتباط را در خود تقویت کنید و از ارتباط های گسترده برای حل مسائل و اجرای فعالیت ها بهره بگیرید.

 5. از سلامتی خود مراقبت کنید

مدیران و معلمان، گاهی چنان غرق انجام کارها و فعالیت های آموزشی و پرورشی روزمره می شوند که سلامتی خود را به خطر می اندازند. هر کاری، به اندازه و در حد مطلوب خوب است. کار بیش از اندازه خستگی به وجود می آورد و خستگی، خود به خود به بی حوصلگی، خشم، اضطراب و بعضی بد رفتاری ها می انجامد. همیشه از نظر زمانی حدی را برای کار و فعالیت در نظر بگیرید و به محض احساس خستگی به خود استراحت بدهید. به یاد داشته باشید که لازمه ی انجام خوب هر کاری، حفظ آرامش روانی است. هرگز اجازه ندهید فشارهای روانی ناشی از کار شما را از پای در آوردند و یا نسبت به انجام کارهای بعدی بی حوصله کنند.

 

مجله رشد--گروه مدرسه اینترنتی - شکوفه باصری

[ ۱۳۸٩/٦/٢۸ ] [ ۱۱:٠٤ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

در بسیاری از کلاس‏های درس در دنیا، دانش‏آموزان در ردیف‏های مرتب پشت‏سر یکدیگر می‏نشینند. گاهی اوقات روی یکی از دسته‏های صندلی دانش‏آموز، تخته‏ای چوبی به‏عنوان سطحی برای نوشتن و گاهی میزی جلوی دانش‏آموز وجود دارد گاهی نیز صندلی‏هایی را می‏بینیم که با پیچ به کف کلاس محکم شده‏اند.

 غالبا"جلوی چنین کلاس‏هایی، سکو‏هایی (که همه‏ی دانش‏آموزان بتوانند معلم را ببینند) وجود دارد که معلم روی آن می‏ایستد. در مقابل چنین کلاس‏هایی، کلاس‏های درس دیگری هستند که دانش‏آموزان آن‏ها به‏صورت دایره‏ای بزرگ دور تا دور دیوارهای کلاس می‏نشینند و یا حتی ممکن است گروه‏های کوچکی از دانش‏آموزان در قسمت‏های گوناگون کلاس با هم مشغول کار باشند. بعضی اوقات نیز به‏صورت نعلی‏شکل دور معلم می‏نشینند که در نگاه اول، مشخص نمی‏شود معلم کیست.


ادامه مطلب
[ ۱۳۸٩/٦/۸ ] [ ٢:٤٠ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

Check Google Page Rank Online User
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
Online User

نیت کنید و اشاره فرمایید