مدیرمجتمع آموزشی مدارس دانشگاه صنعتی اصفهان
سال همدلی وهمزبانی دولت وملت را پاس می داریم
قالب وبلاگ
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران  خبر داد
"نمازخانه و کتابخانه" 2 خط قرمز طرح پایه ششم ابتدایی/اجرای ساختار "3ـ3ـ6"

 مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران گفت: : به مدارس اعلام کرده ایم که به هیچ عنوان از نمازخانه ها و کتابخانه ها برای ایجاد پایه ششم ابتدایی استفاده نکنند.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱/٢٩ ] [ ٩:٥٦ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در افتتاحیه نخستین نمایشگاه تکنولوژی و محصولات آموزشی که امروز در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار شد، اظهار داشت: امروز در هر یک از بخش‌های آموزش و پرورش پیگیری تحول بنیادین انجام می شود و همه واحدهای آموزش و پرورش از صف تا ستاد پیگیر مطالبه رهبری هستند تا تحول بنیادین در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد:‌ تحول بنیادین در آموزش و پرورش تنها تغییر در یک عرصه نیست بلکه تمامی مؤلفه‌های آموزش و پرورش باید دستخوش تغییر و تحول اساسی باشد که شامل تحول در نظام برنامه‌ریزی، توسعه و تحقیق، محتوا، کتب و تجهیزات، نظام مدیریتی و اندیشه و باورها است.

حجت‌الاسلام محمدیان ادامه داد: امروزه دستگاه‌های سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرایی و بیشتر از همه معلمان و خانواده‌ها پیگیر موضوع تحول هستند که یکی از بحث‌ها در تحول بنیادین آموزش و پرورش علاوه بر تغییرات در عرصه‌های مختلف، تحول در نظام آموزشی مبتنی بر فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی) است.

وی افزود: یکی از تکالیفی که سند آموزش و پرورش بر ما مکلف کرده است، تدوین برنامه درسی ملی است و یکی از موضوعات برنامه درسی ملی، استفاده از بسته آموزشی به جای کتاب درسی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بسته آموزشی شامل راهنمای معلم، راهنمای برنامه درسی، کتاب درسی، کتاب کار دانش‌آموز، مجلات و نشریات آموزشی و کمک آموزشی، محتوای الکترونیکی و فیلم آموزشی است.

وی ادامه داد: سعی و تلاش ما بر این است که در برنامه توسعه پنجم کشور بتوانیم تمام زیرساخت‌ها را برای برنامه آموزشی فراهم کنیم و تمام مدارس به شبکه ملی مدارس ایران متصل شوند.

حجت الاسلام محمدیان به جشنواره تولید فیلم‌های آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: امسال بیش از 300 فیلم در پایگاه آموزشی رشد بارگذاری شده است و مدارسی که متصل به شبکه باشند، می‌توانند از این فیلم‌ها استفاده کنند، ضمن اینکه نرم‌افزارهایی نیز در این شبکه برای استفاده دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است.

وی از تمام کسانی که می‌توانند در تولید محتوای الکترونیکی آموزشی با آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی  همکاری کنند، دعوت کرد و اظهار امیدواری نمود که در آینده نزدیک برنامه‌هایی متناسب با سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی تولید شود.

(سایت اینترنتی کانون تربیت)

[ ۱۳٩۱/۱/٢٦ ] [ ٩:٥٥ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن سال 57 و کوتاه شدن دست قدرت های استکباری نظیر آمریکا از منابع سرشار ایران و سرنگونی رژیم ستم شاهی در این کشور، فصل جدیدی در تاریخ ملت بزرگ ایران و همچنین دور جدیدی از دشمنی های مستکبران بر علیه انقلاب اسلامی آغاز شد که در طول گذشت مدت قریب به سه دهه از عمر پرفراز و نشیب ایران اسلامی همواره شاهد انواع و اقسام این دشمنی ها بوده ایم. 

روزی به همه هم پیمانان خود در مجامع بین الملی اعلام کردند که هدف فقط سرنگونی این انقلاب است و همه با هم باید دست به دست هم دهیم تا به هدف خود برسیم و بار دیگر فریاد فرعون را فراعنه زمان اعلام کردند که:

(فَأَجْمِعُوا کَیْدَکُمْ ثُمَّ ائْتُوا صَفًّا وَ قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلى: پس نیرنگ خود را گرد آورید و به صف پیش آیید. در حقیقت، امروز هر که فایق آید خوشبخت مى‏شود.)( طه :  64)

روزی دیگر بودجه ها و هزینه های کلان را برای سرنگونی انقلاب اسلامی تصویب کردند تا نگذارند انقلاب اسلامی لحظه ای به پیشرفت و پیروزی نزدیک شود :

(إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبیلِ اللَّهِ: بى‏گمان، کسانى که کفر ورزیدند، اموال خود را خرج مى‏کنند تا [مردم را] از راه خدا بازدارند.) ( الأنفال :  36)

روزی نیرنگ و حیله و فریب را وسیله ای برای رسیدن به اهداف شوم خود انتخاب کردند اما خداوند به همه کسانی که در راه او و برای او قدم بر می دارند فرمود:

(وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُکَ إِلاَّ بِاللَّهِ وَ لا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَ لا تَکُ فی‏ ضَیْقٍ مِمَّا یَمْکُرُون: و صبر کن و صبر تو جز به [توفیق‏] خدا نیست و بر آنان اندوه مخور و از آنچه نیرنگ مى‏کنند دل تنگ مدار.)( النحل :  127)

به طور قطع و یقین از جمله عوامل مهم ناکامی بیگانگان در مقابله با انقلاب اسلامی نگاه نافذ و بصیرت بالای رهبران نظام جمهوری اسلامی ایران در شناسایی دشمنان و روش های دشمنی آنان با انقلاب اسلامی بوده است.

در این راستا رهبر معظم انقلاب در طی سال های رهبری خود سه گام مهم در خنثی کردن اهداف و نقشه های شوم دشمن برداشته اند که به تبیین هر کدام از آنها می پردازیم :


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱/٢٥ ] [ ۱۱:٢٦ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

ابعاد پیچیده تری یافته است به ویژه آنکه برنامه ایران در زمینه حراست از منابع خویش، الگوی دیگر کشورها هم قرار خواهد گرفت.

روشن است که گذر از این دوران سرنوشت ساز به تمهید مقدماتی نیاز دارد که عنوان یافتن سال 1390 به « جهاد اقتصادی» و سال 1391 به « تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» را نیز می بایست از منظر تدارک شرایط ضروری این دوران تفسیر کرد.

در تحلیل اهرمهای قدرت نظام سلطه جهانی، خصوصاً در عرصه اقتصادی، می توان سه عامل را تأثیر گذارتر از سایر علل شناخت که عبارتند از نخست: چپاول منابع زیرزمینی کشورهای دیگر با بهایی کم، دو دیگر به خدمت گرفتن علم و فناوری و سوم جدیت در کار و تلاش و تولید. بر این اساس طبیعی است که انحصار طلبان اقتصاد جهان، از ورود ایران « به حوزه علم و فناوری های پیشرفته» به همان اندازه احساس نگرانی می کنند که از برنامه ایران در زمینه حراست از منابع نفتی خود و سیاست اقتصاد بدون نفت. با ریشه یابی علل توسعه اقتصادی غرب، این نکته نیز به ذهن خطور می کند که در مسیر پیشرفت اقتصادی ایران نیز این هر سه عامل باید مورد توجه خاص قرار گیرد یعنی منابع زیر زمینی و خدادادی ما، به جای آنکه تنور نظام سلطه را گرم کند، سزاوارتر آن است که در خدمت تولید داخلی قرار گیرد و در عوض صادرات مواد اولیه، تولیدات و مصنوعات خود را صادر کنیم. همچنین پیشرفت اقتصاد کشور ما، همانند همه عرصه های دیگر پیشرفت، تنها با تکیه بر علم و فناوری است که می تواند به جایگاه برجسته خویش در جهان دست یابد و نکته سوم آنکه بدون تعمیق فرهنگ کار و تلاش و تولید، نباید انتظار داشته باشیم اقتصاد کشور شکوفا شود.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱/٢۳ ] [ ۱۱:٥۸ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، اقتدار و امنیت ملی و استقلال کشور را مرهون استقلال اقتصادی دانست و افزود: در راستای تحقق سیاستگذاری‌های کلی مد نظر مقام معظم رهبری، سند ملی آموزش و پرورش و مصوبات برنامه درسی ملی در خصوص مسائل اقتصادی به ویژه در حوزه آموزش و پرورش باید به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و در برنامه‌های جدید آموزشی به عناصر کار، فناوری، آداب و مهارت‌های زندگی توجه ویژه‌ای شود.

وی بر لزوم آشنایی دانش‌آموزان با یکی از مهارت‌های مورد نیاز در بازار کار در دوره متوسطه تأکید کرد و گفت: اقتضای رویکرد فرهنگی تربیتی آن است که بخشی از زندگی دانش‌آموزان معطوف به تربیت اقتصادی، مهارتی و شغلی باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر ساحت اقتصادی در اهداف کلان سند ملی آموزش و پرورش تأکید کرد و ادامه داد: دانش‌آموزان باید با مسائل اقتصادی، شغل مناسب، معاش و معیشت حلال که در آن استقلال لحاظ شده باشد، آشنا شوند.

وی به تأسیس معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی در استان‌ها اشاره کرد و افزود: نتایج پژوهشی باید بتواند با تحلیل گذشته، کمبودها را شناسایی و فعالیت‌های جاری را در زمان حال تحلیل کند و با بصیرت کامل برای آینده برنامه‌ریزی نماید.

حجت‌الاسلام محمدیان به انجام پژوهش بر مبنای نیازهای آموزشی تأکید کرد و یادآور شد: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در 5 سال آینده، تولید محتوای جدید برای همه پایه‌های تحصیلی انجام می‌شود و محتوای اولیه پایه دوم و ششم ابتدایی نیز که در سال 90 تولید شده است، در سال جدید نهایی خواهد شد.

وی بسته‌های آموزشی را از آنجا که ناظر بر کتاب درسی، پژوهش‌های پیشین، پشتیبانی کننده کلاس درس، دانش‌آموز و معلم است، مهم خواند و تصریح کرد: اعتبارسنجی برنامه‌های درسی همراه با پژوهش‌های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از ضروریات است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از کارکنان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درخواست کرد تا در فرایندهای پژوهش تجدید نظر کنند و با لحاظ دقت، سرعت و صحت در انجام پژوهش‌ها، کاربست پژوهش برای مجریان را مقدور سازند.

وی در ادامه از متفاوت بودن برنامه آموزشی برای آموزش زبان عربی و انگلیسی در پایه اول متوسطه در سال تحصیلی آینده خبر داد و اظهار کرد: تولید و آماده سازی کتاب‌های درسی با ویراست نگاری و تصویر سازی‌های جدید انجام می‌شود، زیرا در فرایند تولید محتوای آموزشی، تصویر به اندازه متن مهم است و در برخی مواقع بیش از متن پیام‌رسان است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام محمدیان اظهار امیدواری کرد تا دو کار باقی‌مانده فرهنگنامه قرآنی و تفسیر معین تکمیل شود و کار تولید فرهنگ نهج‌البلاغه برای دانش‌آموزان نیز به سرانجام برسد.

وی، استانداردسازی محتوای آموزشی را یک تکلیف و انتظار اجتماعی دانست و افزود: استانداردهای تولید محتوای آموزشی و کمک آموزشی باید در حوزه نشریات مکتوب، کتاب‌های آموزشی، کمک آموزشی و سایر تولیدات اعم از سی دی، نرم‌افزار و نوار ارائه شود وروند آن مورد نظارت قرار گیرد.(کانون تربیت)

[ ۱۳٩۱/۱/٢۱ ] [ ۱۱:٥٥ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

اطلاع یافتیم آقای محسن نیکخواه مربی پرورشی مدرسه راهنمایی پسرانه دائشگاه ،حائز رتبه یک کشوری مسابقه پرسش مهر 11 ریاست محترم جمهوری در رشته نمایشنامه نویسی شده اند .این موفقیت را به ایشان تبریک عرض نموده وامید آن داریم که این موفقیتها برای همه همکاران مجتمع آموزسی تداوم داشته باشد.

همچنین مراتب تشکر خود را به دانش آموزان مدرسه راهنمایی تحصیلی پسرانه دانشگاه که موفق به کسب رتبه های اول ، دوم وسوم جشنواره فیلم کوتاه سه دقیقه ای با محوریت محرم شده اند ،ابلاغ نموده برای این عزیزان طول عمروسلامتی خواهانیم.

آقای دانیال دریایی        رتبه اول

آقای محسن گلخنی زواره      رتبه دوم

آقای علیرضا حاج حیدری      رتبه دوم

آقای جواد اکبری      رتبه سوم

[ ۱۳٩۱/۱/٢٠ ] [ ٢:٤٦ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

رئیس گروه آموزش زبان فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی از برنامه دوساله   این فرهنگستان برای همسان‌سازی رسم‌الخط تمامی کتاب‌های درسی در همه مقاطع   تحصیلی خبر داد.

حسن ذوالفقاری در گفتگو با مهر با اشاره به فعالیت‌های این   گروه که حدود 6 ماه پیش به دستور غلامعلی حداد عادل رئیس این فرهنگستان تشکیل   شد، گفت: اولویت برنامه‌های گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، ساماندهی وضعیت   آموزش این زبان در کشور است


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱/۱۸ ] [ ۱٠:۳٢ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

حضرت زهرا سلام الله علیها:

شیعیان ما و دوستدارانِ دوستان ما و دشمنانِ دشمنان ما و نیز آن هائى که با قلب و زبان تسلیم ما هستند، بهترین افراد بهشتیان خواهند بود. (بحارالانوار، 68/155)

 یادش بخیر مادرم از کودکی مرا    

                           می برد تکیه، تکیه که نذر شما کند

یادم نمی رود که مرا فاطمیه ها      

                        می برد با حسین شما آشنا کند

بانو! هنوز زمین نیازمندت بود. هنوز گرسنگان مشتاقند که در خانه تو را بکوبند و تو افطار فقیرانه خود و خانواده‌ات را انفاق کنی و با لب‌های روزه‌دار، از خداوند بشنوی که: «وَ یُطْعِمُونَ الطّعَامَ عَلَى حُبّهِ مِسْکِیناً وَیَتِیماً وَأَسِیراً». زهرا همان کسی است که بیت محقرش طعنه زده به عرش و تمامی گوهرش .

بانو! هنوز بوی در نیم‏سوخته را از کوچه‏های تنگ مدینه می‏شنویم؛ از پشت صفحات غبارگرفته تاریخ.

[ ۱۳٩۱/۱/۱٧ ] [ ۸:٥۸ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

صداقت یکی از معیارهای سلامت روان است. فرد سالم از نظر روانی، کسی است که در
کارکردهای روانی که شامل بینش‌ها و قضاوت‌های او می‌شود، اختلالی نداشته باشد. از
ویژگی‌های قضاوت، توانایی تشخیص خوب از بد و تشخیص امر اخلاقی از غیراخلاقی است. به
علاوه، فرد سالم از نظر روانی، کسی است که با
خودش، با اطرافیانش و با دیگران، صادق باشد و وظایف شخصی، خانوادگی و اجتماعی‌اش را
به نحو صحیح انجام دهد
و در کل، توانمندی‌های خودش را در جهت اهداف
انسانی و الهی به کار ببرد.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱/۱٦ ] [ ۸:٥۸ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

توصیه ها و هشدارهای دکتر نسرین امیری فوق تخصص روان پزشکی کودک

آن روز کمی جا خوردم اما امروز که خودم بچه دار شده‏ام، می فهمم که کودکان چقدر
کنجکاوند و کنترل آنها گاهی چقدر سخت است. آنها دوست دارند به هر جایی سرک بکشند و
بفهمند داخل کیف و ساک و کشو و کمد چه خبر است. این رفتار شاید ابتدا قابل تحمل
باشد اما به مرور و مخصوصا وقتی پای غربیه‏ها به میان می‏آید، برای مادر مساله‏ساز
می شود. دراین‏باره با دکتر نسرین امیری، فوق تخصص روان پزشکی کودک گفت وگو کرده
ایم.

خانم دکتر! آیا اینکه کودکان دوست دارند بدانند داخل کیف دیگران چیست، طبیعی
است؟

این موضوع به سن آنها بستگی دارد. کودکان زیر سه سال از روی کنجکاوی به همه چیز
دست می‏زنند، اما بعد از سه سال متوجه مالکیت و ممنوعیت‏ها می شوند ولی به دلیل
خواسته هایی که دارند، قوانین را زیرپا می گذارند.

آیا این باور درست است که نباید وسایل تزئینی خانه را از اطراف کودکان نوپا جمع کرد تا به آنها عادت کنند؟

نه، کودکان زیر سه سال تفاوت بین داشته‏های خود و دیگران را درک نمی کنند
بنابراین توصیه می‏شود والدین برای پیشگیری از بروز خطرها، چنین وسایلی را در دسترس
او قرار ندهند.

بعد از 3 سالگی چطور؟

در این دوره باید مسایل را جدی‏تر گرفت و اجازه نداد کودک به وسایلی که به او
مربوط نیست، مانند کیف والدین یا چیزهایی که برای او ممنوع شده‏اند (مانند شکلات)
دست بزند.

چگونه این نکته را به فرزندمان بفهمانیم؟

قبل از هر چیز باید به کودک آموزش داد که هر فرد مالک وسایل خود است. بعد از
آنکه این موضوع را درک کرد، باید حواس‏جمع بود و در صورت شکسته شدن قوانین، کودک را
تنبیه کرد. منظور از تنبیه فقط اعمال محدودیت است نه تنبیه بدنی، مثلا محرومیت از
حضور در جمع و... 

بی‏توجهی به این رفتار کودکان چه عواقبی می‏تواند داشته باشد؟ 

گاهی کودکان در دوران دبستان شروع می‏کنند به برداشتن پول از کیف مادر. مادر هم
متوجه این موضوع نیست و ممکن است با هشدار اولیای مدرسه متوجه این موضوع شود. این
موضوع به دلیل آموزش ندادن درست اصل مالکیت است. در واقع کودکان تصور می کنند که
دزد فقط شخصی است که در فیلم‏ها می‏بیند و نقاب به صورت می‏زند. باید به کودک
فهماند که این کار هم نوعی دزدی است.

چطور این کار را انجام دهیم؟

مثلا می توان به او گفت: «این کار تو زشت است و همان دزدی محسوب می شود.»

اگر کودک متوجه اشتباه خود شد، تشویق هم لازم است؟

بله، مثلا باید به او گفت: «چون پسرخوب و مرتبی هستی و از وسایل خودت استفاده می
کنی، این جایزه را به تو می دهم». اما گفتن جمله‏هایی مانند «چون دزدی نمی‏کنی یا
دست تو کیف مامان نمی‏کنی، جایزه می‏گیری» کاملا اشتباه است. برای انجام ندادن کار
بد نباید کودک را تشویق کرد و این از نکته های ظریف تربیتی است.

منبع: روزنامه
سلامت

 

[ ۱۳٩۱/۱/۱٤ ] [ ۱٢:٥٠ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

موفقیت در هر کار، با کاربرد روش درست در آن، رابطه‏ی مستقیم دارد. ما معلمان غالباً متن را مهم می دانیم و توجهی به روش استفاده از آن نداریم. غافل از این که متون متغیرند و همه‏ی آن‏ها را نمی ‏توان با یک روش آموخت. اگر دانش‏ آموزان و دانشجویان، روش ‏ها را دریابند و با چگونگی کشف و کاربرد آن‏ ها آشنا شوند، بهتر می ‏توانند در یادگیری موضوعات و مهارت ‏های گوناگون، خودگردان باشند و خودآموزی را در خویشتن رشد و گسترش دهند. مثلاً می‏ گوییم: معرفت، نیرو می‏بخشد؛ معرفتی که نیروی زندگی سالم را هدف قرار دهد. از این رو گویند: معرفت و قدرت و محبت در حکم سه زاویه ی یک مثلث اند و لازم و ملزوم یکدیگر. حال این پرسش اساسی مطرح می ‏شود که: (( روش کسب این سه چیست؟)) هم چنین، سراسر تحصیل رسمی، همراه با مسئله است و هر درسی که مسئله نباشد یا مسئله ای را در رابطه با زندگی دانش آموزان مطرح نکند، طبعاً جالب نخواهد بود و دانش آموزان به آموختن آن برانگیخته نخواهند شد.

 حل هر گونه مسئله هم روش ویژه ی خود را دارد که قواعد نامیده می شود. بنابراین، مهم این است که دانش آموزان روش یا قواعد را یاد بگیرند. حتماً خود ایشان این تجربه را دارند که برنده شدن در هر بازی، به دانستن و کاربرد قواعد آن بازی بستگی دارد. متن های درسی نیز مشمول همین حکم اند. حتی زیستن موفق و سالم هم مستلزم آموختن یا کشف روش موفق زیستن است. زندگی همه ی جان داران، شاید هم  بی جان ها  قواعدی یا روشی دارد. چون خلقت هدفمند است و برنامه ریزی شده؛ و شاید برنامه ریزی انعطاف پذیر. آن گاه که دانش آموزان یا دانشجویان (( روش)) ها و چگونگی کشف روش را یاد بگیرند، بهترین پاداش ما معلمان در بلند مدت خواهد بود.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱/٩ ] [ ۱۱:۳٦ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

در آموزش – پرورش، تنها سلامت همه جانبه ی حیات آدمی، انسان و انسانیت مطرح است؛ همراه با این باور بسیار اساسی که رضایت افراد بشر به رضایت خداوند متعال بستگی دارد؛ و محور رضایت خداوند، فرایند ((تقوا)) است.

 - آموزش – پرورش، مدرسه را از جمله ابزارها و عوامل ضروری تعیین کننده ی چگونگی عمل کرد خویش می داند، و نه، تنها عامل تعیین کننده.

 - آموزش – پرورش، همواره می کوشد نو باشد، نو آوری را تشویق و تقویت کند، به رشد و گسترش خود شکوفایی همه ی شهروندان کمک کند، این خود شکوفایی را در جهت عزت نفس و بالندگی، راهنمایی کند؛ و بر این باور است که همه ی شهروندان می توانند خود شکوفا باشند به شرط این که در محیط مساعد و محرک و مشوق قرار بگیرند.

 - آموزش – پرورش، هرگز خود را کامل و کافی نمی داند لکن هدف مهمش این است که به مردم کمک کند تا به کمال روان شناختی مطلوب برسند.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱/٧ ] [ ٩:٥٢ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

معلمان خوب

• هدف دارند؛

• منتظر موفقیت همه دانش آموزان هستند؛

• تحمل ابهام را دارند؛

• برای ارضای نیازهای بچه ها تمایل به تغییر و هماهنگی دارند؛

• از ندانستن ناراحت نمی شوند؛

• به کارشان فکر می کنند؛

• از مدلهای مختلف یاد می گیرند؛

• از کار و شاگردانشان لذت می برند.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱/٥ ] [ ٤:٠٩ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

واژه "تحقیق در کلاس" همیشه به نظرم خیلی بیمارستانی می رسید. به نظرم تحقیق کاری بود راجع به آنالیز آماری و موشها و متعلق به آزمایشگاه، نه به کلاس من!

 تا قبل از این که این جملات عاقلانه را بخوانم، نظرم همین بود:

"تحقیق کلمه قلنبه سلنبه ای است که اغلب مردم را می ترساند. اما این طور نیست. کار ساده ای است که اساساً چیزی جز حالتی ذهنی نیست ... رفتاری دوستانه و پذیرا نسبت به تغییر است ... تلاش برای پیدا کردن تغییرات است به جای اینکه منتظر بنشینیم تا خودشان پیش بیایند. تحقیق تلاشی برای بهتر کردن چیزهاست. فرق بین ذهن "حلال مسائل" و ذهن "ول کن هر چی شد، شد" است. فرق بین ذهن فردا و ذهن دیروز است."

 این تعریف مرا را به شوق آورد. من هم می خواستم به جای ذهن دیروز که در مدرسه ها فراوان است، ذهن فردا داشته باشم. این تعریف تحقیق در کلاس را نوعی حرکت مثبت به سمت پیشرفت نشان می دهد که سؤالهای هر روزه تدریس را توجیه می کند. مثل این سؤالها:

• چرا کلمه ها و ترکیب های جدید وارد کار هر روزه دانش آموزانم نمی شود؟

• چرا بچه ها نمی توانند معلوماتشان را درباره کسرها از کلاس پنجم به اول راهنمایی حفظ کنند؟

• چرا این بچه در کلاس من بدرفتاری می کند اما در کلاس علوم خوش خلق اند؟

شروع یاد گرفتن

 

چون من برای تحقیق آموزش ندیده بودم، شروع کار تحقیق در کلاس برایم خیلی سخت بود.

• چرا معلم ها تحقیق می کنند؟

•  چطور سؤالتان را مشخص و برای تحقیق طرحی تهیه کنید؟

• روشهای جمع آوری و پرورش اطلاعات کدامها هستند؟

• منابع تحقیق در کجاها قرار دارند؟

•  چطور تحقیق را بنویسیم و با دیگران در میان بگذاریم؟

 

من هنوز تحقیق مشخصی در مورد کلاسم برای چاپ کردن ندارم اما تحقیق کردن را یاد گرفته ام. راه هیجان انگیزی است که مرا به پیشرفت کارم در کلاس نزدیکتر می کند. در این راه این جملات به من نیرو می دهند:

وقتی چیزی را درس می دهید و نصف کلاس با چشم های خالی و نفهمیده به شما نگاه می کنند، از خودتان می پرسید با چه روش دیگری می توانم این مفهوم را درس بدهم؟ این همان تحقیق است. شما مشاهده می کنید و به مشاهده تان پاسخ می دهید و تازه از فن پیچیده و زیبای یاد دادن و یاد گرفتن آگاه می شوید.

[ ۱۳٩۱/۱/٤ ] [ ۱٠:۳۱ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

مقدمه

 از جمله پیشرفت ها و تغییر و تحولات اساسی در عرصه های گوناگون زندگی، اعم از اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، پیدایش سازمان های متعدد برای رفع نیازهای افراد جامعه است. پیدایش سازمان ها موجب شد تا انسان به عنصری فعال در زمینه رشد، توسعه و تحول تبدیل شود. تداوم سازمان ها متکی به منابع انسانی است و اظهار نظر درباره سازمان، بدون ملاحظه نیروی انسانی تشکیل دهنده آن، ناقص است. از طرف دیگر، تغییرات سریع محیطی در دنیای متلاطم امروز، انعطاف پذیری سازمان ها را برای تأمین بقایشان امری ضروری ساخته است.

 شرط بقای هر سازمانی، آن است که هدف ها، ساختار، روش های کار و الگوهای رفتاری خود را به نحوی هماهنگ با تغییرات، متحول کند و این امر از طریق رشد شایستگی،کارآیی، اثر بخشی و توانمندی هر چه بیش تر کارکنان امکان پذیر است. برای رسیدن به این هدف، باید تحصیلات و دانش حرفه ای، علاقه به پژوهش و تحقیق، ابتکار و نوآوری را به عنوان ملاک هایی از تخصصی شدن کار کارکنان به شمار آورد.

 با در نظر گرفتن این تغییرات شگرف و گسترده در دنیای کنونی، تمام سیاست گذاران، برنامه ریزان و دست اندرکاران و به خصوص صاحب نظران تعلیم و تربیت اذعان می دارند که آموزش و پرورش، تنها راه حل یا لااقل بهترین راه حل مسائل دشوار و بغرنج جوامع بشری است.

 آموزش و پرورش، یکی از مهم ترین راه های هماهنگ شدن با دنیایی است که هر روز اختراعات و اکتشافات تازه علمی، ادبی، فرهنگی ، اجتماعی واقتصادی را مشاهده می کند. در این میان، آموزش معلمان و به روز درآوردن اطلاعات علمی آن ها امری بسیار ضروری است؛ زیرا معلم بزرگ ترین و مهم ترین سرمایه جامعه ( نیروی انسانی) را تربیت می کند.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱/۳ ] [ ۱٠:٥٩ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

- السعید من اختارباقیه یدوم نعیم‌ها علی فانیه لا ینفد عذاب‌ها و قدم لما یقدم علیه مما هو فی یدیه قبل این یخلفه لمن یسعد بانفاقه و قد شقی هو به جمعه. (اعلام الدین، 345)

سعادتمند و خوشبخت کسی است که سرای باقی را که نعمتش پایدار است به سرای فانی که عذابش بی پایان است برگزیند و از آنچه در اختیار دارد برای سرایی که بدان جا خواهد رفت پیش فرستد قبل از آنکه آن‌ها را برای کسی گذارد که وی با انفاق آن خوشبخت شود ولی خود او با گرد آوردن آن بدبخت شده باشد.

2- السخی قریب من الله، قریب من الناس، قریب من الجنه، (بحارالانوار، ج 73)

سخاوتمند و بخشنده، هم به خداوند و هم به مردم و هم به بهشت نزدیک است.

3- السوال نصف العلم. کنزل العمال

سئوال کردن و پرسشگری نیمی از دانایی است.

4- السوق دار سهو و غفله فمن سبح فیها تسبیحه کتب الله له بها الف الف حسنه کنزل العمال

بازار سرای فراموشی و غفلت است لذا هر که در آنجا خدا را یک بار تسبیح گوید خداوند برایش هزار هزار حسنه می‌نویسد.

5- ساب المومن کالمشرف علی الهلکه کنز العمال

کسی که به مؤمنان ناسزا و دشنام می‌دهد، همچون کسی است که در معرض هلاکت است.

6- سموا اولادکم اسماء الانبیاء (مکارم الاخلاق، ص 474)

فرزندانتان را به نام انبیا بنامید

7- سید القوم فی السفرخادمهم فمن سبقهم به خدمه لم یسبقوه به عمل الا الشهاده کنز العمال

سرور مردم در سفر کسی است که به آنان خدمت می‌کند پس هر که در خدمت به هم‌سفران خود بر آنان پیشی گیرد هیچ کارشان به پای ارزش آن نمی‌رسد مگر شهادت.

(تبیان)

[ ۱۳٩۱/۱/٢ ] [ ۱٠:٢٠ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

Check Google Page Rank Online User
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
Online User

نیت کنید و اشاره فرمایید