مدیرمجتمع آموزشی مدارس دانشگاه صنعتی اصفهان
سال همدلی وهمزبانی دولت وملت را پاس می داریم
قالب وبلاگ

یک نقد و انتقاد خوب، مفید و سازنده، باید از اصول و آدابی پیروی کند، زیرا در غیر این صورت، نقد به معنای واقعی انجام نمی‌گیرد.

  

انتقاد

بعضی از این اصول عبارتند از:

اعتدال در انتقاد

یکی از آداب نقد که گاهی مورد غفلت قرار می‌گیرد، میانه روی در نقد است. برای رعایت این نکته، ابتدا بایستی ضرورت نقد را تشخیص داد و سپس، از آن به طرز صحیح و منطقی استفاده کرد.

گاهی لازم است چشم‌های خود را در برابر لغزش‌های احتمالی دیگران ببندیم تا شرم و حیای گناهکار حفظ شده و جسور نگردد. بنابراین والدین و مربیان نباید به طور دائم از نسل جوان انتقاد کنند، زیرا روح و روان آن‌ها از اعتراضات بیش از حد، مکدر می‌شود و حالت تدافعی می‌گیرد.

انتقاد از عمل، نه عامل

در انتقاد سازنده، عمل نادرست مورد نقد و ارزیابی قرار می‌گیرد، اما حرمت افراد محفوظ می‌ماند. گاهی باید حساب عمل را از عامل (انجام دهنده آن) جدا کرد. پس نمی‌توان به دلیل خوب بودن یک شخص، همه اعمال او را تأیید کرد و نمی‌توان به دلیل یک عمل ناشایست، شخصیت کسی را زیر سۆال برد.

رعایت ادب در انتقاد

انتقاد سازنده، همواره با رعایت امنیت روحی و شخصیت اجتماعی دیگران است. اگر انتقاد با مهر و ادب آمیخته نباشد، طرف مقابل را به واکنش وادار می‌کند، چرا که انسان به حکم خود دوستی، از خود دفاع می‌کند و اجازه نمی‌دهد به شخصیت او خدشه‌ای وارد شود.

این موضوع باید با دقت انجام گیرد، به ویژه کسانی که با نسل جوان سر و کار دارند، باید به این نکته توجه داشته باشند که معمولاً جوان از نصیحت مستقیم و صریح، گریزان است، زیرا آن را با هویت‏طلبی و استقلال خواهی در تضاد می‌بیند.

بی طرفی در انتقاد

یکی از شرایط انتقاد سازنده، بی‌طرفانه بودن و رعایت انصاف و جوانمردی در انتقاد است. کسی که مغرضانه انتقاد کند و ملاک او دوستی و دشمنی باشد، قطعاً در انتقاد خویش، حُسن نیت ندارد و از واقع بینی فاصله گرفته است، همانطور که گفته‌اند: « محبت به چیزی، انسان را کور و کر می‌کند و نمی‌گذارد عیب‌های آن را ببیند و یا بشنود.»

انسان به هنگام انتقاد کردن از یک شخص، باید ببیند او در چه وضعی قرار دارد؛ اگر عصبانی است، انتقاد کردن صحیح نیست.

دوستی یا دشمنی با شخص یا گروهی، نباید موجب نادیده گرفتن اصل بی‌طرفی در انتقاد شود. اگر فردی با دید دشمنی به کسی نگاه کند، چه بسا صفات خوب و پسندیده وی در نظرش بد آید و بر اساس آن انتقاد نماید. متأسفانه شاهد انتقادهایی هستیم که خالی از حب و بغض نیست و از روی انصاف و با رعایت بی‌طرفی انجام نمی‌گیرد و همین امر جایگاه رفیع انتقاد را تنزل داده است.

انتقادهای برخاسته از حسادت و غرض‌ورزی، نه تنها مشکلی را نمی‌گشاید، بلکه بر بحران و چالش در جامعه می‌افزاید. انسان کینه‌توز نمی‌تواند به انتقاد صحیح دست یابد. نقد و نصیحت از حسود، ممکن نیست. اگر دیو کینه‌توزی به جای مهرورزی بنشیند، پرده‏ای تار در پیش چشم آدمی ایجاد می‌کند، بین او و حقیقت فرسنگ‌ها فاصله می‌اندازد و نگاهش را نگاهی دشمنانه می‌نماید.

 

در نظر گرفتن وضعیت روحی و روانی

انسان به هنگام انتقاد کردن از یک شخص، باید ببیند او در چه وضعی قرار دارد؛ اگر عصبانی است، انتقاد کردن صحیح نیست؛ بلکه ابتدا باید با او صحبت کند و از جهات مختلف عاطفی بر او مسلط شود و در آخر به نصیحت بپردازد.

تحقیر و اهانت، با عزت و کرامت انسان برخورد مستقیم دارد و عملی مذموم و ناشایست است؛ هر چند به لباس انتقاد، زینت داده شده باشد. تحقیر چه به صورت تمسخر، چه به شکل ملامت و سرزنش و چه به شیوه عیب‏جویی، به جای اصلاح، افساد می‌کند و به عاملی ضد تربیتی تبدیل می‌شود.

انتقاد

 

استاد مطهری می‌گوید: «در بسیاری از موارد، ملامت زیاد، بیشتر نفرت ایجاد می‌کند؛ مثلاً خیلی افراد در تربیت فرزندان این اشتباه را مرتکب می‌شوند. دائماً بچه را ملامت می‌کنند و سرکوفت می‌زنند:‌ فلان بچه هم، هم‏سن توست، ببین چطور پیش رفته، تو خیلی نالایق هستی!؟ خیال می‌کنند با این ملامت‌ها غیرت بچه تحریک می‌شود، در صورتی که در این موارد، اگر ملامت از حدش بگذرد، عکس‌العمل خلاف ایجاد می‌کند. روح او حالت انقباض و فرار پیدا می‌کند و او از نظر روحی بیمار می‌شود و دنبال آن کار هم محال است که برود.»

در انتقاد، «چگونه گفتن» بر «اصل گفتن» مقدم است. مرز شکنی در انتقاد و نادیده انگاشتن خط قرمزها که قانون اساسی و وحدت ملی، از جمله آن‌هاست، با فلسفه انتقاد که اصلاح امور است، منافات دارد.

امام علی(ع) در بسیاری از موارد که تشخیص می‌داد انتقاد از روی صدق و خیرخواهی است و یا شخص معترض بر اثر جهل و غفلت و کوته نظری، زبان به انتقاد از آن حضرت گشوده است، تلاش می‌کرد نخست سخن او را بشنود و آن گاه با بیانی متین، به اقناع وی بپردازد. آنچه در پایان این نوشتار باید به آن توجه شود این است که، آدمی در گام نخست باید به نقد خویش بپردازد و سپس از کار دیگران انتقاد کند تا شامل این آیه شریفه نشود که فرموده است: «یا ایها الذین آمنوا لِمَ تقولون ما لا تفعلون؛ (صف آیه (61)؛ ای مۆمنان، چرا چیزی می‌گویید که بدان عمل نمی‌کنید.»

منبع : سایت تبیان

[ ۱۳٩۱/۱۱/٢۸ ] [ ٩:٤۱ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

ضمن تشکر مجدد از والدین محترم جهت شرکت در همایش استاد دهنوی ، به اطلاع می رساند لوح های فشرده وکتابهای  درخواستی آماده شده ودر اختیار مسوولین مدارس قرار گرفته است،لذا شایسته است ضمن هماهنگی با مدرسه فرزندتان نسبت به دریافت موارد درخواستی اقدام نمایید.

[ ۱۳٩۱/۱۱/٢٥ ] [ ۱٢:۱٧ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

ترویج خشونت

به خوبی روشن است که هویت هر اجتماع، بر پایه شخصیت افراد و به ویژه نوجوانان و جوانانش شکل می‌گیرد و هر مقدار که افراد جامعه، مبتلا به صفات خشونت بار باشند، آن جامعه دارای ناآرامی‌ها و عدم امنیت بیشتری است، که به جرئت می‌توان گفت دیدن فیلم‌ها و اکشن‌های خشن به خصوص از نوع هالیوودی، تأثیر بسیاری در تحقق این وضعیت دارد.

سست شدن بنیان خانواده

خانواده و افراد آن، سهم بسزایی در شکل‌گیری اجتماع دارند، که توجه به این امر مهم در جوامع اسلامی، منجر به شکل‌گیری و تحقق تمدن اسلامی می‌گردد. اما دشمن که به اهمیت این کانون پر مهر یعنی خانواده، به خوبی پی برده است، در جهت عفت‌زدایی از جوامع دینی و اسلامی، دست به تدوین و انتشار فیلم‌های نامناسب نموده است تا با تبلیغات گسترده، دامان همه آحاد جامعه را بگیرد.

الگوگیری غلط

از دیگر تلاش‌های شبکه‌های ماهواره‌ای، ایجاد فرهنگ جایگزین به جای فرهنگ ایرانی - اسلامی و ارائه سبک زندگی با مدل غربی و یا الگوهای شرقی نزدیک به غرب می‌باشد. نشان دادن جلوه خرافی از دین، یکی از نمودهای این شیوه، جهت تغییر الگوی فرهنگی جامعه می‌باشد، که در این الگو ،افراد ضمن حفظ وابستگی‌های دینی و اعتقادی، با دین و فرهنگ اصیل فاصله گرفته و بیگانه می‌شوند.

خانواده و افراد آن، سهم بسزایی در شکل‌گیری اجتماع دارند، که توجه به این امر مهم در جوامع اسلامی، منجر به شکل‌گیری و تحقق تمدن اسلامی می‌گردد.

دخالت در امور کشور

یکی دیگر از آسیب‌هایی که جامعه ما با ورود ماهواره به خانه‌ها به آن دچار شده است، دخالت سیاسی قدرت‌های بیگانه در امور داخلی کشور است. این قدرت‌ها با راه‌اندازی شبکه‌هایی که، علی‌الظاهر دارند سعی می‌کنند خیلی بی‌طرفانه واقعیت‌های رخ‌داده را به اطلاع بینندگان بی خبر برسانند، خیلی زیرکانه، اخبار و اطلاعات را جهت‌دهی نموده و خواسته‌های خویش را به مخاطبین القاء کرده و حتی گاهی پا را فراتر از این گذاشته و مستقیماً از مخاطبینشان می‌خواهند که به مبارزه بپردازند.

 

برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای نیز به شایعه سازی، ایجاد فضای بدبینی و کاهش اعتماد اجتماعی در جامعه مشغولند که صد البته، بودجه آن‌ها نیز از طرف سازمان سیا و نهادهای مشابه آن تأمین می‌شود.

ماهواره

  

مخدوش شدن فرهنگ دینی

دشمن از هر وسیله و رسانه‌ای برای مورد حمله قرار دادن فرهنگ مسلمانان بهره برداری می‌کند و ماهواره نیز یکی از این وسیله‌ها و رسانه‌هاست.

در سال‌های اخیر، شبکه‌های ماهواره‌ای راه‌اندازی شده توسط دولت‌های غربی، تلاش فراوانی نموده‌اند تا با انواع روش‌ها، فرهنگ دینی جامعه را زیر سۆال ببرند و این حربه را گاهی با ایجاد شبهه، گاهی با تحقیر، گاهی با تخریب اساس مذهب و گاهی با سخت جلوه دادن اعمال مذهبی پیش می‌برند. این شبکه‌ها هیچ ابائی ندارند که حتی خیلی آشکارا به مقدسات مردم توهین نموده، یا آن‌ها را مسخره نمایند.(تبیان)

[ ۱۳٩۱/۱۱/٢٤ ] [ ۱٠:٢٢ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

یک بار دیگر اصفهان همیشه بیدار شاهد خلق حماسه ای دیگر شد. میدان امام اصفهان مملو از جمعیت بود .همه آمده بودند تا اعلام نمایند فشار ، تحریم و.... نمی تواند پیوند استوار بین رهبری ومردم را از هم بگسلد.

آفرین بر این حضور ، مرحبا بر این حماسه وآفرین بر شما مردم همیشه بیدار ولایی

شما مردم هشیار یک بار دیگر بر این مفهوم مهر تائید زدید که:

تاریخ شارژ ارادت ما به رهبر معظم انقلاب تا وقتی نفس باقیست ، اعتبار دارد

سید علی تنها نیست

[ ۱۳٩۱/۱۱/٢٢ ] [ ٤:۳٢ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

اکنون عرصه حضور حماسی شما عزیزان هموطن آماده است. حضوری که نشانگر اقتدار همیشه ایرانی پیرو ولایت می باشد.امسال نیز همراه با هم، با صلابت همیشگی در راهپیمایی 22 بهمن ماه شرکت خواهیم نمود.مشتاقانه از شما برای شرکت در این حماسه عظیم دشمن شکن دعوت به عمل می آوریم.

مجتمع آموزشی مدارس دانشگاه صنعتی اصفهان

[ ۱۳٩۱/۱۱/٢۱ ] [ ۱٢:٥٤ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

به نام خداوند جان آفرین  

حکیم سخن در زبان آفرین

ضمن تشکر از استقبال اولیاء محترم مدارس مجتمع آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان

از ثبت نام در دوره های آموزشی ICDL بدین وسیله اعلام می دارد :

اولین دوره آموزش مخصوص خانمها از روز بیست وسوم بهمن ماه جاری از ساعت 8:30 تا 11:45  دقیقه در محل سایت کامپیوتری دبستان پسرانه دانشگاه صنعتی ، برگزار می گردد.

روزهای تشکیل جلسه: دوشنبه وچهارشنبه هر هفته

[ ۱۳٩۱/۱۱/۱٩ ] [ ٩:٠٤ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
جام جم آنلاین: دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با رد هر گونه شایعه مبنی بر حذف پایه ششم ابتدایی که در برخی از سایت‌های خبری اعلام شده بود، ضمن حمایت از اجرایی شدن پایه ششم ابتدایی، گفت: تغییر ساختار نظام آموزشی کشور تنها با شش ساله شدن پایه ابتدایی معنا می‌یابد و این قانون پشتوانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش را دارد و لازم‌الاجراست.
"مهدی نوید ادهم" گفت: اصلاح ساختار نظام آموزشی یکی از احکام سند تحول بنیادین است و بر اساس مطالعات زیادی که در گذشته و حال انجام شده است، نظام به این نتیجه رسید که باید ساختار آموزشی کشور تغییر کند.

وی با بیان اینکه بر اساس این مطالبه نظام مشهور 3-3-6 مطرح شد، ادامه داد: تغییر ساختار نظام آموزشی علاوه بر مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، پشتوانه محکم شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد و به تصویب هر دو نهاد بالادستی رسیده است.

نوید ادهم با تاکید بر اینکه این قانون لازم‌الاجرا و تغییرناپذیر است، ادامه داد: برنامه‌های 3-3-6 بر اساس سند تحول بنیادین طراحی شده است و هر برنامه‌ای که در این ساختار تحقق می‌یابد، باید متناسب با اهداف سند تحول باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: فرآهم آوردن زمینه تربیت‌پذیری دانش‌آموزان متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی از مهم‌ترین اهداف تغییر ساختار نظام آموزشی است و در برنامه شورای عالی آموزش و پرورش تحت عنوان "چرخش از نهاد آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی" نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از مهم‌ترین پیام‌های تحول بنیادین "تبدیل آموزش و پرورش از یک نهاد آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی" است، به این معنا که دستگاهی است که بیش از آموزش، رسالت تربیتی دارد و قبل از آنکه به دنبال انتقال دانش و معلومات باشد، در پی شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان است.

نویدادهم خاطر نشان کرد: در این نگاه تربیتی و فرهنگی، به دنبال آموزش صرف نیستیم، بلکه به دنبال فراهم کردن وسیله‌های تحقق تربیت دانش‌آموزان هستیم، چرا که هر چه در این دوره، نگاه تربیتی محقق شود و سرمایه‌گذاری جدی‌تری صورت بگیرد، به اهداف خود خواهیم رسید.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در همین رسالت، شش ساله بودن دوره ابتدایی نیز معنا و مفهوم می‌یابد و مقرر شده از منظر محتوا نیز این شش سال ابتدایی به دو دوره سه ساله تقسیم شود.

وی خاطر نشان کرد: مقرر شده سه ساله اول دوره ابتدایی که مهم‌ترین سن تربیت‌پذیری کودکان است، به آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت تربیتی و اخلاقی اختصاص یابد و در سه ساله دوم، بحث‌ آموزش جدی‌تر شود.(ایسنا)

[ ۱۳٩۱/۱۱/۱٥ ] [ ٩:۳٤ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی وسالروز ورود حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی

را گرامی می داریم

[ ۱۳٩۱/۱۱/۱۱ ] [ ۱٢:٢٠ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

میلاد فخر دوعالم ، نبی اکرم اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و زادروز ششمین اختر تابناک آسمان  ولایت وامامت حضرت امام جعفر صادق (ع) رابه عموم مسلمانان به خصوص شیعیان آن حضرت تبریک عرض می نماییم

[ ۱۳٩۱/۱۱/٩ ] [ ٧:۳٦ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

ظاهر امر این است که ما با صلوات فرستادن برای رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیت مطهرش علیهم السلام دعا کرده و از خداوند متعال ترفیع درجه آن پاکان را خواستاریم. سوالی که ممکن است به ذهن آید این است که چنین کاری با قبول درستی و ارزشی که دارد چه سودی را متوجه ما می کند؟ به بیان دیگر؛ آیا صلوات برای کسی که آن را بر زبان جاری می کند نیز اثری دارد؟ نوشته زیر بر آن است تا با استناد به آیات و روایات برخی آثار صلوات را برشمرد.

 نیل به فوز عظیم

 قرآن کریم همگان را دعوت به اطاعت از خداوند متعال کرده و اثر این پیروی را هم نیل به رستگاری بزرگ اعلام می کند؛ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظیماً.(71/احزاب)

 یکی از دستورات الهی، صلوات بر محمد و آل محمد است که آیه 56 سوره احزاب و روایات مربوطه، ما را به آن رهنمون می سازند. بنابراین کسی که بر محمد و آل طاهرش صلوات می فرستد به این دستور الهی جامه عمل پوشانده و بنا به وعده قرآن کریم به فوز عظیم نائل خواهد شد.

 پاسخ خداوند متعال به صلوات فرستنده

 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: مَنْ صَلَّى عَلَیَّ مَرَّةً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ عَشْراً؛ هر کس یک صلوات نثار من کند خداوند ده صلوات نثار او خواهد کرد و همینطور این نسبت را با ضریب ده ادامه دادند و در نهایت فرمودند هر کس هزار صلوات بفرستد لَا یُعَذِّبُهُ اللَّهُ فِی النَّارِ أَبَداً ؛ خداوند او را از آتش دوزخ می رهاند.[1]

 یکی از دستورات الهی، صلوات بر محمد و آل محمد است که آیه 56 سوره احزاب و روایات مربوطه، ما را به آن رهنمون می سازند. بنابراین کسی که بر محمد و آل طاهرش صلوات می فرستد به این دستور الهی جامه عمل پوشانده و بنا به وعده قرآن کریم به فوز عظیم نائل خواهد شد

 صلوات ملائکه و سایر مخلوقات بر صلوات فرستنده

 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: مَنْ صَلَّى عَلَیَّ مَرَّةً صَلَّتْ عَلَیْهِ الْمَلَائِکَةُ؛ کسی که بر من یک صلوات فرستد؛ ملائکه بر او صلوات می فرستند و کسی که ملائکه بر او صلوات فرستند خدا بر او صلوات می فرستد و کسی که به این توفیق نائل شود تمام آسمان و زمین بر او صلوات می فرستند.[2]

 نکته:

 شاید در نگاه اول، این روایت عجیب و دور از باور به نظر آید؛ اما به مراجعه به قرآن این تعجب برطرف می شود؛ چرا که قرآن کریم تمام موجودات عالم را تسبیح گوی حق معرفی می کند؛ إِنْ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ؛ وهیچ چیزى نیست مگر اینکه همراه با ستایش، تسبیح او مى‏گوید، ولى شما تسبیح آنها را نمى‏فهمید(44/اسراء) حال که چنین است هیچ منعی ندارد که همگی همنوا با پروردگارشان بر کسی صلوات بفرستند.

 شفاعت رسول خدا صلی الله علیه و آله نصیب او می شود

 رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین علیه السلام فرمود:یَا عَلِیُّ مَنْ صَلَّى عَلَیَّ کُلَّ یَوْمٍ أَوْ کُلَّ لَیْلَةٍ وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِی وَ لَوْ کَانَ مِنْ أَهْلِ الْکَبَائِرِ؛ هر کس، هر روز و یا هر شب بر من صلوات فرستد شفاعت من شامل او می شود؛ هر چند او اهل گناه کبیره باشد.[3]

 صلوات، کفاره گناهان است

امام رضا علیه السلام فرمود:مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَى مَا یُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ؛ کسی که قادر نیست کفاره گناهان خود را ادا کند فَلْیُکْثِرْ مِنَ الصَّلَوَاتِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ؛ بر محمد و آلش بسیار صلوات فرستدفَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً ؛ چرا که صلوات گناهان نابود می کند.[4]

  خداوند امور دنیا و آخرت صلوات فرستنده را کفایت می کند

امام صادق علیه السلام فرمود: مردى نزد رسول خدا ص آمد و عرض کرد: اى رسول خدا! یک سوم دعاهاى خود را بشما اختصاص دهم؟ فرمود: نیکو است. عرض کرد: اى رسول خدا! نیمى از دعاهاى خود را مخصوص شما گردانم؟ فرمود: این بهتر است. عرض کرد: همه دعاهایم را براى شما قرار دهم؟ فرمود: در این صورت خداى عز و جل آنچه از کارهاى دنیا و آخرتت که تو را اندوهناک می کند کفایت فرماید.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بین هر دعا و ملکوت(مقام اجابت دعا) حایلی قرار دارد که نمی گذارد دعا به اجابت برسد تا اینکه یُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ؛ دعا کننده بر محمد و آل او صلوات می فرستد. وقتی چنین کرد آن حجاب شکافته شده و دعا به هدف اجابت می رسد. اگر این کار نشد (صلواتی بر محمد و آلش نثار نکرد) دعای او بالا نخواهد رفت

شخصی پس از دعا در حق امام صادق علیه السلام؛ از آن حضرت پرسید: آن مرد چگونه دعایش را براى رسول خدا صلی الله علیه و آله قرار داد؟ امام ع فرمود:  لَا یَسْأَلُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ شَیْئاً إِلَّا بَدَأَ بِالصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ صلی الله علیه و آله؛ چیزى از خداى عز و جل درخواست نمی کرد جز اینکه ابتداء بر محمد و آلش علیهم السلام صلوات می فرستاد.[5]

 موجب استجابت دعا می شود

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بین هر دعا و ملکوت(مقام اجابت دعا) حایلی قرار دارد که نمی گذارد دعا به اجابت برسد تا اینکه یُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ؛دعا کننده بر محمد و آل او صلوات می فرستد. وقتی چنین کرد آن حجاب شکافته شده و دعا به هدف اجابت می رسد. اگر این کار نشد (صلواتی بر محمد و آلش نثار نکرد) دعای او بالا نخواهد رفت. [6]

 اجر هفتاد و دو شهید با یک صلوات

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر کس بگوید: صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ؛ خداوند اجر هفتاد و دو شهید را به او اعطا کرده و او را چنان از گناهان پاک می کند که گویا تازه از مادر متولد شده است.‏ [7]

 بشارت به بهشت قبل از رحلت

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: مَنْ صَلَّى عَلَیَّ أَلْفَ مَرَّةٍ لَمْ یَمُتْ حَتَّى یُبَشَّرَ لَهُ بِالْجَنَّة؛ هر کس هزار صلوات نثار من کند قبل از رحلتش او را به بهشت بشارت خواهند داد.[8]

 

پی نوشت ها:

1. جامع الأخبار ص 58

2. همان ص59

3. بحار الأنوار  ج‏91 ص 63

4. جامع الأخبار ص 59

5. اصول کافی ج2 ص493

6. بحار الأنوار  ج‏91 ص 64

7. روضة الواعظین و بصیرة المتعظین ج‏2، ص 323

8. جامع الأخبار ص 60

 

امید پیشگر---بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

[ ۱۳٩۱/۱۱/۸ ] [ ٧:۳٧ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

آغاز هفته وحدت را به عموم مسلمانان
جهان تبریک عرض
می نماییم.

[ ۱۳٩۱/۱۱/٧ ] [ ٧:٤٢ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

توجه:

1- برای مشاهده لیست کتابها ولوح های فشرده، برروی واژه های زیر کلیک نمایید

2- فرم درخواست توسط فرزندتان تقدیم می گردد.

لوح

کتاب

 

 

[ ۱۳٩۱/۱۱/٤ ] [ ٤:٠۳ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

آموزش و پرورش در جوامع امروزی به عنوان کلیدی ترین نهاد آموزشی در جهت توسعه همه جانبه به شمار می رود. چرا که در پرتو آموزش است که انسان ها متحول می شوند. بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه است که نظم و انضباط اجتماعی حالت نهادی به خود می گیرد و عامه مردم به طرف فرهنگ ترقی و توسعه حرکت می کنند.

انسان باید ارزش پیدا کند و تربیت او مبنای توسعه قرار گیرد. چون هدف از آموزش و سرمایه گذاری آموزشی کشف و توسعه ی منابع انسانی در جهت تعالی بخشی ارزش ها و استعدادها و بهینه کردن آن است چون محور اصلاحات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در کلیه ممالک توسعه یافته، انسان بوده می باشد...

آموزش مهم ترین رکن برنامه ریزی جامعه است و کلیدی ترین عنصر در توسعه یک جامعه مردم آن جامعه هستند که باید از فرهنگ، آگاهی و مهارت های گوناگون برخوردار باشند.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱۱/۳ ] [ ٩:٤۸ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

ضمن تشکر از والدین محترم به خاطر حضور با شکوه خود در دومین همایش اندیشه پرواز

بدین وسیله درصد حضور والدین محترم در همایش مذکور را به شرح ذیل اعلام می دارد:

دبیرستان دخترانه       86/42

دبیرستان پسرانه       43/55

راهنمایی دخترانه       03/69

راهنمایی پسرانه       98/67

دبستان دخترانه         27/73

دبستان پسرانه         89/75

[ ۱۳٩۱/۱۱/٢ ] [ ۸:٢٤ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
بهتر است قبل از فکر کردن به بحران‌های خانوادگی، از خانواده‌هایی حرف بزنیم که انسان‌های شجاعی را که در چشم حیوانی درنده زل می‌زنند در ذهنمان تداعی می‌کند. خانواده‌های استاندارد که روان‌شناسان به آن خانواده سالم می‌گویند، ابزارهایی در دست دارند که نه شبیه تیر و ترکش و دشنه است و نه از جنس توپ و تانک.

آنها به سلاح اتحاد مجهزند که قادر است هر سلاح نیرومندی را از کار بیندازد. خانواده‌های سالم بجز اتحاد، ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری هم دارند. در این خانواده‌ها افراد چه بزرگ و چه کوچک، آزادی دارند؛ چه وقتی قرار است حرف بزنند، از آرزوهایشان بگویند، خواسته‌هایشان را بر زبان بیاورند یا انتقاد کنند و از دلگیری‌هایشان بگویند.

در یک خانواده استاندارد کسی توی ذوق دیگری نمی‌زند، کسی از اظهار نظر کردن منع نمی‌شود و نظر هر فرد با هر سنی محترم است. اعضای چنین خانواده‌ای اگر نظراتشان مخالف هم باشد و هر کدام موضعی مشخص
داشته باشند، ترس برشان نمی‌دارد چون می‌دانند فقط در یک جو سالم است که نظرات مخالف و موافق قدرت عرض اندام پیدا می‌کند. کسانی که عضو این خانواده‌ها هستند با این‌که نظراتی گاه متناقض دارند هیچ‌گاه به جان هم نمی‌افتند و بر سر یک مساله جار و جنجال راه نمی‌اندازند بلکه یک اختلاف نظر، یک مشکل و حتی یک بحران را به شکل عضوی بیمار در بدن می‌بینند که باید هر چه سریع‌تر درمان شود نه این‌که اصل بیماری کتمان شود و این عضو نزار به حال خود رها شود و آنقدر بماند تا بگندد.

خانواده سالم محبت هم دارد، آن هم به مقدار زیاد. آنها باور کرده‌اند صمیمیت و محبت میان اعضا رمز بقایشان است و اگر این محبت با صداقت همراه شود، معجونی شگفت‌آور می‌سازد که حتی قوی‌ترین وسوسه‌ها و سرسخت ترین مشکلات هم حریف استحکام و پیوستگی خانواده نمی‌شود.(جام جم)

[ ۱۳٩۱/۱۱/۱ ] [ ٩:۱٧ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

یابن الحسن (عج) ای حجت غائب از نظر ، تسلیت مارا در غم شهادت پدر بزرگوارتان پذیرا باشید.

[ ۱۳٩۱/۱۱/۱ ] [ ٧:۳٠ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

Check Google Page Rank Online User
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
Online User

نیت کنید و اشاره فرمایید