مدیرمجتمع آموزشی مدارس دانشگاه صنعتی اصفهان
سال همدلی وهمزبانی دولت وملت را پاس می داریم
قالب وبلاگ

نوروز برابر با یکم فروردین ماه (روزشمار خورشیدی)، جشن آغاز سال و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است. خاستگاه نوروز در ایران باستان است و هنوز مردم مناطق مختلف فلات ایران نوروز را جشن می‌گیرند. امروزه زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است. نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها تعطیل رسمی است.

بنا به پیشنهاد جمهوری آذربایجان، مجمع عمومی سازمان ملل در نشست ۴ اسفند ۱۳۸۸ (۲۳ فوریه ۲۰۱۰) ۲۱ ماه مارس را به‌عنوان روز جهانی عید نوروز، با ریشهٔ ایرانی به‌رسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد. در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد و امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر آن را جشن می‌گیرند توصیف شده‌است.[۲]

پیش از آن در تاریخ ۸ مهر ۱۳۸۸ خورشیدی، نوروز توسط سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، به عنوان میراث غیر ملموس جهانی، به ثبت جهانی رسیده‌بود.در ۷ فروردین ۱۳۸۹ نخستین دورهٔ جشن جهانی نوروز در تهران برگزار شد و این شهر به عنوان «دبیرخانهٔ نوروز» شناخته شد.

[ ۱۳٩۱/۱٢/٢٩ ] [ ۱۱:٢۸ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت فرارسیدن نوروز92 پیامی صادر کردو در این پیام برضرورت تعلیم و تربیت برای تحول در انسان تاکید کرد.

 به گزارش روز یکشنبه جام‌جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در متن پیام دکتر حاجی بابایی آمده است: فرارسیدن عید سعید نوروز، سرآغاز فصل زیبای بهار را به همه هموطنان عزیز بویژه خانواده معزز شهدا،آزادگان،جانبازان وایثارگران، فرهنگیان بزرگوار و دانش آموزان عزیز، آینده سازان میهن اسلامی تبریک عرض می‌نمایم. به امید آنکه به فضل الهی ملت غیور ایران، سالی پرنشاط و سرشار از برکات و نعمات الهی در پیش داشته باشند و فصل جدیدی از موفقیت‌های شکوهمند خویش را در عرصه‌های تربیتی، علمی و فناوری بگشایند.

انتخاب آغاز فصل بهار به عنوان عیدنوروز، که در سایه اراده خداوند منان، طبیعت دستخوش تحولی عظیم می‌شود و درختان برخاسته از خواب زمستانی تن پوش سبز به برمی کنند و با شکوفه‌های بهاری، خود را آذین می‌بندند، نشان از هوشیاری و حسن سلیقه ایرانیان دارد. تحول و دگرگونی طبیعت، ضرورت تحول وشدن و تجدید نظر در بینش ها،‌نگرش ها، گرایش ها،‌باورها و رفتار آدمی را ایجاب می‌کند و این مهم محقق نخواهد شد مگر به واسطه امر مهم تعلیم وتربیت که از جمله رسالت‌های سنگین فرهنگیان عزیز است، رسالتی که بعد از آفریدگار جهان هستی آدمی به عنوان اولین مربی و پیام آور وحی و اولیاء الهی، مفتخر گردید که ادامه دهنده این تکلیف باشد.

عزیزان من، در سال گذشته به همت شما فرهنگیان و اتخاذ تدابیر تحولی مختلف تلاش کردیم در راستای هدایت دانش آموزان، تکلیف معلمی خود را به نحو شایسته انجام دهیم که در اینجا لازم می‌دانم مروری اجمالی بر بعضی از تدابیر انجام گرفته داشته باشم. اقداماتی نظیر ؛

1- اجرای نظام آموزشی جدید به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین پروژه محتوایی و اجرایی.

2- اتخاذ سیاست‌های پیش بینی شده در راستای عملیاتی کردن محورهای مختلف محتوایی و متناظر با آن تصویب قوانین مختلف سند تحول بنیادین آموزش وپرورش.

3- بازگشایی دانشگاه فرهنگیان به عنوان اولین ثمره شجره طیبه تحول بنیادین با 64 پردیس استانی و گزینش.  قریب 25 هزار دانشجو در راستای تربیت نیروی انسانی فرهیخته با توانمندی‌های اخلاقی، علمی و حرفه ای.

4-افزایش مدارس تخصصی قرآن و اجرای ده‌ها طرح مختلف برای نهادینه سازی فرهنگ قرآنی در بین معلمان، دانش آموزان و خانواده‌ها در راستای ارتقای تربیت اعتقادی و اخلاقی.

5-توسعه متوازن رشته‌های فنی و حرفه‌ای وافزایش جذب هنرجو از 38 درصد به 45 درصد به عنوان گامی موثر در تامین نیروی ماهر مورد نیاز صنایع و بخش کشاورزی در راستای ارتقای تربیت اقتصادی و حرفه‌ای و تحقق عملی نامگذاری سال تولید ملی،‌حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ).

6-گسترش سیاست هوشمند سازی مدارس در تمامی استان‌های کشور برای ایجاد تنوع و نشاط و پویایی بیشتر در بین معلمان و دانش آموزان و ارتقای کیفیت یاددهی – یادگیری در راستای ارتقای تربیت علمی و فناوری.

7-رشد مجتمع‌های آموزشی و پرورشی روستایی و عشایری و مجتمع‌های آموزشی و پرورشی شهری در راستای تحقق توسعه عدالت تربیتی با تامین نیروی انسانی، منابع مادی،تجهیزات کالبدی و فناوری مورد نیاز مجموعه مدارس تحت پوشش.

8-افزایش مدارس تخصصی ورزش و الزامی شدن ورزش‌های پایه در دوره ابتدایی به عنوان گامی موثر در تربیت زیستی و بدنی دانش آموزان و رشد ورزش حرفه‌ای کشور و حضور قدرتمند انه ایران اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی.

9-گسترش کمی وکیفی مدارس استعدادهای درخشان و مدارس شاهد و نمونه دولتی.

10-استقرار ساختار جدید آموزشی و پرورشی و به دنبال آن توجه به محورهای کیفی تغییر ساختار مانند تامین نیروی انسانی، محتوا،‌فضا و تجهیزات و....

11-برگزاری نشست‌های حضوری متعدد با مجموعه فرهنگیان عزیز در استان‌های مختلف کشور جهت تبیین سیاست‌های تحولی و بهره مندی از دیدگاه‌ها و نظرات آنان.

12-اجرای ده‌ها طرح تحولی مانند برگزاری جشنواره ها، المپیادها، مسابقات علمی، فرهنگی، تربیتی در معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف برای ایجاد رقابت‌های سازنده و نشاط و پویایی در بین دانش آموزان و معلمان وموارد متعدد دیگر که بیان آن‌ها از این مجال خارج است.

قطعا اگر همراهی و مشارکت معلمان سخت کوش، مدیران تلاشگر، خانواده‌های دلسوز و مدیران و کارشناسان مختلف در سطح صف و ستاد نبود،‌هیچ گاه این تلاش‌ها به ثمر نمی‌نشست.

 امیدوارم در سال جدید نیز شاهد همراهی بیش ازپیش شما عزیزان برای ادامه حرکت در راستای تحقق سیاست‌های تحولی آموزش وپرورش باشیم.

در پایان برای ملت بزرگ ایران، فرهنگیان گرانقدر و دانش آموزان عزیز سالی سرشار از موفقیت در مسیر آموزه‌های وحیانی و سلامتی و طول عمر برای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ( مدظله العالی) از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم

[ ۱۳٩۱/۱٢/٢٧ ] [ ۱٠:٥٤ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

به استناد نامه شماره 44185/110-23/12/91 ارزیابی عملکرد  پاسخگویی به شکایات آموزش وپرورش شهرستان خمینی شهر اعلام می شود:

به استحضار می رساند تعطیلی فعالیتهای آموزشی مدارس

 قبل از شروع تعطیلات رسمی(29 اسفندماه) وجاهت

 قانونی نخواهد داشت.

سعید شجاعی

مدیریت آموزش وپرورش شهرستان خمینی شهر

[ ۱۳٩۱/۱٢/٢۳ ] [ ۱٠:٤٧ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

حقیقتاً دانش آموزانی که در درس سستی می کنند، خشم اولیاء خود را بر می انگیزند، لذا برخی از اولیاء مجبور می شوند که رفتارهای تندی را در قبال آن ها داشته باشند و طوفانی از انتقادها و سرزنش ها را نثار فرزندان خود می کنند چیزی که چرخه ای از سستی در درس یا همان تنبلی را موجب می شود و اوضاع را وخیم تر می کند. اتخاذ شیوه های صحیح رفتاری با این دانش آموزان بسیار سخت می تواند باشد. که در آن صبر و آینده نگری و علت یابی و حمایتی می تواند از عناصر مهم این شیوه ها باشد.

 

چرا برخی از دانش آموزان تنبل هستند؟

 

منظور ما از دانش آموز تنبل چه کسی است؟

منظور ما دانش آموزانی هستند که از نظر درسی ضعیف هستند و در یک یا چند درس و یا در بیشتر درس ها نمره قبولی نمی گیرند و از عملکرد آن ها معلمان و اولیاء راضی نیستند. 

 

عواملی کلی تنبلی دانش آموزان عبارتند از:

 

1- هوش:

ما به صورت سنتی مایل هستیم تنبلی دانش آموزان را به هوش آن ها نسبت دهیم اما واقعیت این است که اکثر دانش آموزانی که در دبیرستان های عادی درس می خوانند هوش کافی برای درس خواندن دارند و در این زمینه عواملی غیر از هوش بیشتر می تواند دخیل باشد. در عین حال دانش آموزانی که از بهره هوشی بالایی برخوردار هستند نسبت به همسالان خود بهتر درس یاد می گیرند و بهتر می توانند مسائل مربوط به درس و معلم را حل کنند.

 

بهره هوشی می تواند تأثیرات همه جانبه در زندگی داشته باشد. یک دانش آموز در مدرسه تنها درس نمی خواند بلکه با عوامل پیچیده دیگر هم در ارتباط است که می تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم در پیشرفت تحصیلی او مؤثر واقع شود.

 

برخی از دانشمندان معتقد هستند که هوش ارثی است و والدین با هوش فرزندانی باهوش دارند اما تحقیقات زیادی نشان داده است که محیط تأثیر مستقیمی روی هوش کودکان دارد لذا گروهی از دانشمندان هم بر این باور هستند که هوش تحت تأثیر محیط رشد پیدا می کند و اکتسابی است.

 

چرا برخی از دانش آموزان تنبل هستند؟

 

2- ضعف پایه تحصیلی:

برای کمک به این دانش آموزان بهترین روش آموزش مطالب سال های گذشته است. به عنوان مثال دانش آموزانی که جمع و تفریق و ضرب و تقسیم را در دوره ابتدایی یاد نگرفنه اند. ریاضیات دوره راهنمایی را متوجه نمی شوند و نمی توانند نمره بیاورند و کسی که ریاضیات دوره راهنمایی را نفهمیده باشد ادامه تحصیل در دوره متوسطه برای بسیار سخت خواهد شد.

 

3- نداشتن انگیزه :

نداشتن انگیزه اغلب از دوره راهنمایی شروع شده و در دوره ی دبیرستان به اوج می رسد. امروزه بسیاری از دانش آموزان در دوره ی متوسطه انگیزه و اعتقادی به ادامه تحصیل ندارند این مسئله باعث شده است آن ها یا ترک تحصیل کنند و یا به زحمت و با ترفند به اخذ مدرک بیاندیشند. بی انگیزگی دانش آموزان ارتباط مستقیم به نوع جهان بینی شکل گرفته در نوجوانان بستگی دارد که از طرق مختلف در آن ها شکل گرفته و تغییر دادن آن ها می تواند مشکل و زمان بر باشد. امروزه اکثر دانش آموزان تنبل بی انگیزه هستند و ایجاد انگیزه می تواند نیروی عظیم آن ها را به کار اندازد.

 

چرا برخی از دانش آموزان تنبل هستند؟

 

علل بی انگیزگی دانش آموزان:

سطح انگیزه در بین دانش آموزان دختر و پسر همچنین سطح انگیزه در پایه های مختلف با هم متفاوت است. و هرچه مقطع تحصیلی بالا می رود تأثیر انگیزه ها هم پیچیده تر می شود. دلایل بی انگیزگی به درس می تواند گسترده و پیچیده شود. 

در ذیل مهم ترین عوامل بی انگیزگی به درس، شرح داده می شود. 

1- کم ارزشی علم در جامعه.

2- کم ارزشی سواد در بین خانواده.

3- اکثر افراد با سواد جامعه وضع مادی خوبی ندارند.

4- وضعیت نابسامان مادی و روحی خانواده.

5- برخورد نامناسب با دانش آموزان در مدرسه.

6- تدریس نامناسب معلمان و ایجاد بی انگیزگی.

7- بی اعتقادی نسبت درس.

8- احساس سختی ادامه تحصیل و راحت طلبی برخی از دانش آموزان و تمایل به خوشگذرانی.

9- ادامه تحصیل به خواسته های سریع آن ها پاسخ نمی دهد. به عنوان مثال برخی از دانش آموزان دوست دارند ماشین داشته باشند اما فکر می کنند برای به دست آوردن سریع تر آن بهتر است درس را رها کرده و در جایی کار کنند چون مطمئن هستند که والدین آن ها ماشین نمی خرد. 

10- احساس بی کفایتی و بی ارزشی و ناتوانی و نداشتن عزت نفس کافی.

11- این باور در برخی که، ثروت همه چیز را به دنبال خواهد آورد حتی علم و دانش را، پس به دنبال ثروت رفتن مقدم است.

 

چرا برخی از دانش آموزان تنبل هستند؟

 

 

4- ناتوانی در یادگیری مفاهیم درسی:

اگر کسانی که عقب ماندگی ذهنی دارند یا دچار اختلال یادگیری هستند کنار بگذاریم آن گاه باید بگوییم که کسانی که مفاهیم درسی را درک نمی کنند یا پایه تحصیلی آن ها ضعیف است که توضیح داده شده و یا اینکه به عللی تمرکز حواس ندارند و ممکن است مشکلات جسمی و روحی داشته باشند که باید بررسی شود. شکی نیست که برای یادگیری داشتن آمادگی لازم است اما اگر کسی دچار بیماری مدت دار شود و یا از نظر روحی در شرایط نامساعدی بسر ببرد نمی تواند درس بخواند.

 

5- کم کاری و نداشتن تلاش و کوشش:

چرا برخی از دانش آموزان تنبل هستند؟

 

 

بسیاری از دانش آموزان تلاش و کوشش لازم را برای یادگیری درس از خود نشان نمی دهند و بیشترین وقت را خود را به اموری اختصاص می دهند که از آن لذت می برند و ساعت ها خود را مشغول می کنند. در حالی که انبوهی از تکالیف مدرسه را به حال خود رها کرده اند و مرتب به والدین خود می گویند مشق و درس نداریم.

 

 کم کاری این دانش آموزان می تواند برای آن ها خطرناک باشد چون ادامه چنین وضعیتی می تواند در آینده این دانش آموزان را به علت محرک های ناخوشایندی که می خواهد تنبلی او را تقبیح کند از درس و مدسه بیزار کند و نتیجه این که این دانش آموزان خود باوری و عزت نفس خود را برای ادامه تحصیل از دست بدهند.

 

6- عدم حمایت برخی از دانش آموزان از طرف خانواده:

به عنوان مثال در بعضی از خانواده ها با بالا رفتن پایه تحصیلی فرزند پدر و مادر توانایی رسیدگی به درس بچه های خود را ندارند.

(تبیان)

[ ۱۳٩۱/۱٢/۱٩ ] [ ٩:٥٥ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش‌های مدرسه‌ای آداب و مهارت‌های زندگی در دوره ابتدایی به ‌صورت تلفیقی و در دوره متوسطه به ‌صورت درس مستقل ارائه خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی اشاره کرد و اظهار داشت: سبک زندگی، یک امر مستمر و همیشگی در دوره حیات انسان است و از این ‌رو نمی‌توان با آن به ‌صورت مقطعی یا شعاری برخورد کرد.

وی ادامه داد: برای آنکه سبک زندگی ایرانی و اسلامی که نمونه‌ای از حیات طیبه انسانی است، محقق شود، باید آداب و مهارت زندگی مبتنی بر این مبانی را به ‌صورت تدریجی و مستمر از دوران نونهالی به کودکان و دانش‌آموزان آموخت و آنها را در به ‌کار ‌بستن و تجربه کردن این سبک از زندگی همراهی کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی و ایرانی به رشد و اعتلای شخصیت انسانی، رضایتمندی از زیستن و معنادار کردن حیات مادی و معنوی می‌انجامد، افزود: آموزش‌های مدرسه‌ای آداب و مهارت‌های زندگی در دوره ابتدایی به‌ صورت تلفیقی و در دوره متوسطه به‌صورت درس مستقل ارائه خواهد شد.

وی اضافه کرد: در سایر حوزه‌های یادگیری نیز ضرورت دارد موضوع چگونگی زندگی مورد توجه باشد و سایر آموزش‌ها و دروس نیز دانش‌آموزان را برای خوب زندگی کردن و در کنار هم زندگی کردن آماده کنند؛ جوهره این در کنار هم زندگی کردن باید حیات طیبه باشد.

(جام جم آنلاین)

[ ۱۳٩۱/۱٢/۱۳ ] [ ۱٠:٠۸ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

با خبر شدیم دو طرح از طرحهای نمایشگاه جابربن حیان دبستان پسرانه دانشگاه صنعتی  به جشنواره استانی راه یافته اند.

طرح گیاهان چگونه از خود دفاع می کنند؟(متین مجیدی ، محمدرضا بشری،علی امیدی)

و طرح بچه های لاک پشتی ( نیماکشوری)

این موفقیت را به مدیر دبستان ، معاونین ومعلمان گرامی ودانش اموزان ووالدین محترم  دبستان پسرانه تبریک عرض می نماییم.

[ ۱۳٩۱/۱٢/٩ ] [ ۳:٤٧ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل شرایط کنونی تأکید کردند: دشمنان در مقابل ایمان، عزم
راسخ، بصیرت، شجاعت و تحمل ملت ایران، در موضع انفعال قرار گرفته و بر همین اساس
حرکات غیرمنطقی انجام می دهند.
حضرت آیت الله خامنه ای با استناد به رفتار و
گفتار ‌دولتمردان امریکایی، آنان را افرادی غیرمنطقی، دارای حرف و عمل متناقض و
روحیه زورگویانه دانستند و خاطرنشان کردند: امریکاییها توقع دارند که دیگران در
مقابل حرفهای غیرمنطقی و زورگویی های آنها تسلیم شوند، همانطور که برخی تسلیم شده
اند اما ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی تسلیم شدنی نیست زیرا منطق، توانایی و
اقتدار دارد.
ایشان در تبیین مواضع و اقدامات غیرمنطقی دولتمردان امریکایی و
دولتهای غربیِ دنباله رو آنها، به بیان نمونه های عینی پرداختند و افزودند: آنها
ادعا می کنند که متعهد به حقوق بشر هستند و پرچم حقوق بشر را در دنیا بلند کرده
اند، اما در عمل بیشترین ضربه را به حقوق بشر می زنند و با فجایعی نظیر گوانتانامو
و ابوغریب و کشتار مردم افغانستان و پاکستان بیشترین اهانتها را به حقوق انسانها می
کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای یکی دیگر از موارد غیرمنطقی بودن امریکاییها و
تناقض میان ادعا و عمل آنها را، ادعای آنها مبنی بر مقابله با سلاح هسته ای
برشمردند و افزودند: آمریکایی ها براساس این ادعا، یازده سال پیش، به عراق حمله
کردند اما بعدها مشخص شد این ادعا از اساس نادرست بوده است.
ایشان خاطرنشان
کردند: دولتمردان امریکایی با وجود این ادعا از رژیم شریر صهیونیستی و مجهز به سلاح
هسته ای که دیگران را نیز تهدید می کند، حمایت می کنند.
رهبر انقلاب اسلامی،
ادعای تعهد به گسترش دموکراسی در دنیا را یکی دیگر از حرفهای خلاف واقع مقامات
امریکایی دانستند و افزودند: آنها از یک طرف این ادعا را مطرح می کنند اما از طرف
دیگر دائماً در حال تعارض و مقابله با ایران هستند که دارای روشن ترین و واضح ترین
مردم سالاری ها در منطقه است.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: امریکاییها
در حالی مدعی حمایت از گسترش دموکراسی هستند که در همین منطقه،‌ با وقاحت تمام از
کشورهایی حمایت می کنند که حتی بوی دموکراسی را هم استشمام نکرده اند و مردم آنها
برای یک بار نیز صندوق رأی و انتخابات را ندیده اند.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٢/٧ ] [ ۱٠:٥٩ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

موفقیت همکاران دبستان پسرانه داتشگاه صنعتی  در مرحله اول آزمون استانی جشنواره تدریس  رابه  مدیریت دبستان ،والدین محترم و همه این عزیزان تبریک عرض نماییم.

اسامی همکاران براساس درصد عملکرددر آزمون به شرح ذیل می باشد:

سرکار خانم  فهیمه شاهین    93.33

سرکار خانم عصمت (لیلا) سعیدی    86.66

سرکار خانم حاتمی وسرکار خانم شاهمرادی    83.33 

سرکار خانم حسینی ،سرکار خانم مهری سعیدی وسرکار خانم طباخ عشقی

    80

سرکار خانم سالمی    76.66  

[ ۱۳٩۱/۱٢/٥ ] [ ۱٢:۱٩ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

از  پدر مهدی موعود چه می دانیم؟

امام حسن عسکری
روز جمعه، هشتم ماه ربیع الثانی سال 232 ق، در تاریخ پرافتخار مسلمانان، روزی به یاد ماندنی است. هنوز بیست بهار از عمر شریف امام هادی علیه‏السلام نگذشته بود که شهر مدینه، شاهد ظهور و تولد ستاره‏ای فروزان از ستارگان حریم نبوی گردید. مدینه، با شکوفه زدن گلی دیگر از گلستان امامت و ولایت نورباران شد و باردیگر، شور و شعفْ بوستان علوی را فرا گرفته، خانه کوچک و با صفای امام هادی علیه‏السلام به نور فرزند پاک و مطهر خود روشن گردید.

فصل هجرت

با تولد امام حسن عسکری علیه ‏السلام در سال 232ق، شور و نشاطْ ساکنان شهر مدینه و خانه با صفای امام هادی علیه ‏السلام را فرا گرفت. بنی‏هاشم از این تولد مبارک، مسرور شده و سجده شکر به جای آوردند. متأسفانه این شور و شادی، بعد از مدتی به حزن و اندوه خاندان علوی تبدیل شد. خلیفه عباسی و درباریان فاسد که نفوذ علمی و معنوی امام هادی علیه‏السلام را در شهر مدینه می‏دیدند، به وحشت افتاده و برای حفظ قدرت ظاهری خود، دستور حرکت امام علیه‏السلام را به دیار غربت عراق صادر کردند. امام هادی علیه ‏السلام به همراه فرزند عزیزش امام عسکری علیه‏السلام در سال 233 ق از شهر مدینه حرکت و به شهر سامراء، مرکز حکومت خلیفه عباسی وارد شد. امام حسن عسکری علیه‏السلام به همراه پدر بزرگوار خود، در یکی از محله‏های سامراء ساکن شده و تا آخر عمر مبارک خود در آن جا اقامت داشت.

 

زندان بی‏حصار

در تمام سال‏هایی که امام حسن عسکری علیه‏السلام در شهر سامراء می‏زیست، به جز چند نوبتی که در زندان دستگاه فاسد بنی عباس بود، در صورت ظاهر، همانند شهروندی عادی زندگی می‏کرد، ولی تمام رفتار و حرکات حضرت، به طور محتاطانه‏ای زیر نظر حکومت وقت قرار داشت. وجود شبکه منظم و متشکل شیعیان که از مدت‏ها قبل شکل گرفته بود، نگرانی و وحشت خلفای عباسی را فراهم کرده و باعث می‏شد تمام رفتار امام و شیعیان حضرت، به نحوی کنترل شود. به همین دلیل، از امام خواسته بودند تا همواره حضور خود را در سامراء، به آگاهی حکومت برساند؛ چنان که براساس نقل یکی از خدمتکاران امام، آن حضرت مجبور بود هر دوشنبه و پنجشنبه در دارالخلافه حاضر شده و خود را به دربار معرفی کند. درحقیقت، شهر سامراء به زندان بی‏حصاری برای امام تبدیل شده بود که تمام آرامش و آسایش را از حضرت می‏گرفت.

امام حسن عسکری علیه‏السلام اگر چه بسیار جوان بود، ولی به دلیل موقعیت بلند علمی، اخلاقی و خانوادگی، به ویژه رهبری شیعیان و اعتماد بی‏شائبه آنان به حضرت و احترام بی‏چون و چرای مردم، شهرت فراوانی پیداکرده بود. به همین دلیل، حاکمان عباسی نیز به جز در مواردی، در ظاهر، رفتاراحترام‏آمیزی از خود به امام عسکری علیه‏السلام نشان می‏دادند

برادران خورشید

امام حسن عسکری علیه‏السلام سه برادر داشت که عبارت اند از: حسین، جعفر و محمد. حسین، یکی از عابدان و زاهدان زمان خود بود و به امامت امام عسکری علیه‏السلام ایمان داشت. جعفر، برادر ناصالح حضرت بود که به جعفر کذّاب مشهور است. محمد، فرزند بزرگ امام هادی علیه‏السلام بود. او در سال 252 ق (دو سال قبل از شهادت امام هادی علیه‏السلام) از دنیا رفت. امام عسکری علیه‏السلام در وفات برادر، گریبان چاک کرد و عزادار برادر خود گشت. قبر شریف ایشان در نزدیکی سامراء است و به امامزاده سید محمد شهرت دارد.

امام هادی

 

وصلتی با شکوه

امام حسن عسکری علیه‏السلام ، در کنار پدر بزرگوار خود، مراحل رشد و شکوفایی را گذراند، و از دریای معارف و فضیلت‏های پدر بهره‏مند شد. آن حضرت، مدتی قبل از شهادت پدر مهربانش، با یک دختر شایسته رومی به نام نرجس، که از نوادگان حضرت شمعون، وصی حضرت عیسی بود، ازدواج کرد.

نرجس، در یکی از جنگ‏های مسلمانان با سپاه روم، به اسارت مسلمانان درآمده بود که توسط امام هادی علیه‏السلام خریداری و به امام حسن عسکری علیه‏السلام تزویج شد. او یکی از زنان پاکدامن و بزرگواری بود که دین مبین اسلام را اختیار و افتخار همسری امام را پیدا کرد. با ازدواج امام عسکری علیه‏السلام و نرجس، بارقه امید در دل‏های مؤمنان و شیفتگان و منتظران امام زمان روشن شد. اگرچه تاریخ دقیق ازدواج امام عسکری علیه‏السلام مشخص نیست، ولی به طور قطع ازدواج ایشان در زمان حیات امام هادی علیه‏السلام صورت گرفته است.

 

سرآغاز تنهایی

اگرچه امام عسکری روزهای سختی را در شهر سامراء می‏گذراند، ولی وجود پدری معصوم و مهربان، باعث آرامش خاطر حضرت می‏شد. در اوایل ماه رجب سال 254ق، دوران خوشی و آرامش حضرت به پایان رسید و آن حضرت در غم از دست دادن پدر مهربان خود، به سوگ نشست و برای همیشه عزادار پدر بزرگوار خود شد. خلیفه عباسی، وقتی موقعیت خلافت خود را در خطر دید، دستور داد امام هادی علیه‏السلام را مسموم کنند و به شهادت رسانند. با شهادت آن حضرت، غربت و تنهایی امام عسکری علیه‏السلام در شهر سامرا فزونی یافت. این دوران، از سخت‏ترین و طاقت‏فرساترین دوران زندگی کوتاه امام عسکری علیه‏السلام است. بعد از شهادت امام هادی علیه‏السلام ، دوران ولایت و امامت شش ساله امام عسکری علیه‏السلام شروع شد و خط سبز و اصیل معارف الهی، به پرتوافشانی خود ادامه داد.

امام حسن عسکری علیه‏السلام سه برادر داشت که عبارت اند از: حسین، جعفر و محمد. حسین، یکی از عابدان و زاهدان زمان خود بود و به امامت امام عسکری علیه‏السلام ایمان داشت. جعفر، برادر ناصالح حضرت بود که به جعفر کذّاب مشهور است. محمد، فرزند بزرگ امام هادی علیه‏السلام بود. او در سال 252 ق (دو سال قبل از شهادت امام هادی علیه‏السلام ) از دنیا رفت

جایگاه اجتماعی ویژه

امام حسن عسکری علیه‏السلام اگر چه بسیار جوان بود، ولی به دلیل موقعیت بلند علمی، اخلاقی و خانوادگی، به ویژه رهبری شیعیان و اعتماد بی‏شائبه آنان به حضرت و احترام بی‏چون و چرای مردم، شهرت فراوانی پیداکرده بود. به همین دلیل، حاکمان عباسی نیز به جز در مواردی، در ظاهر، رفتاراحترام‏آمیزی از خود به امام عسکری علیه‏السلام نشان می‏دادند. خادم آن حضرت می‏گوید:  روزهایی که امام عسکری علیه‏السلام به مقرّ خلافت می‏رفت، شور و شعف عجیبی در مردم پیدا می‏شد. خیابان‏های مسیر آن حضرت، پر از جمعیتی بود که بر مرکب‏های خود سوار بودند. هنگامی که امام تشریف می‏ آوردند، هیاهو یکباره خاموش می‏شد و حضرت از میان جمعیت گذشته، وارد مجلس می‏شد.

 

نقشه شوم

معتمد عباسی همواره از محبوبیت و نفوذ معنوی امام حسن عسکری علیه‏السلام در جامعه نگران بود. هنگامی که مشاهده کرد توجه مردم به امام عسکری علیه‏السلام روز به روز بیشتر می‏شود و زندان و اختناق و محدودیت و مراقبت، تأثیر معکوس دارد، سرانجام به همان شیوه ناجوانمردانه دیرینه اجداد خود متوسل شد و آن حضرت را پنهانی مسموم کرد. او تلاش زیادی کرد تا شهادت امام عسکری علیه‏السلام را عادی جلوه داده و مرگ حضرت را طبیعی بنمایاند. معتمد به ابوعیسی، فرزند متوکل و از درباریان عباسی دستور داد تا در تشییع جنازه حضرت حاضر شد و کفن را از روی مبارک حضرت کنار بزند و برای رفع تهمت، بزرگان علویان و هاشمیان، وزیران، نویسندگان، قاضیان و اشراف و اعیان را به نزدیک خود بطلبد و با صدای بلند فریاد زند: «ای مردم، بیایید و خوب نگاه کنید، این حسن به علی فرزندزاده امام رضا است که به مرگ طبیعی فوت شده و کسی به او آسیبی نرسانده است».

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


[ ۱۳٩۱/۱٢/۱ ] [ ۱٢:٢٧ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

Check Google Page Rank Online User
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
Online User

نیت کنید و اشاره فرمایید