مدیرمجتمع آموزشی مدارس دانشگاه صنعتی اصفهان
سال همدلی وهمزبانی دولت وملت را پاس می داریم
قالب وبلاگ

اشاره

در بخش نخست این مقاله که در مجله شماره 45 ارائه گردید، پنج مورد از رمزهای
موفقیت از نگاه امام علی علیه‏السلام مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه مقاله، شش رمز
دیگر از رمزهای موفقیت بیان می‏شود.

 داشتن هدف

داشتن هدف در زندگی از لوازم اصلی حیات سعادتمندانه و معنادار است. انسان زمانی
امنیت خاطر و آرامش دارد که افق روشنی برای آینده خود ترسیم کند و با انگیزه و
رضایت درونی برای رسیدن به آنچه در آن افق مد نظر دارد، تلاش کند. بدترین حالت برای
آدمی، زمانی است که احساس سرگردانی کند و بلاتکلیف بماند.

هم چنان که همه مخلوقات از بزرگترین آنها گرفته تا کوچکترین موجودات، بر پایه
هدفی خلق شده‏اند، انسان هم ـ که اعجوبه خلقت است ـ در این چرخه هستی بدون هدف
نیست. به فرمایش امام علی علیه‏السلام : «فَما خُلِقَ امْرُؤٌ عَبَثا؛1 کسی بدون
هدف [و بیهوده [آفریده نشده است.»

انسانی که بدون هدف خلق نشده، انسان زمانی امنیت خاطر و آرامش دارد که افق روشنی
برای آینده خود ترسیم کند و با انگیزه و رضایت درونی برای رسیدن به آنچه در آن افق
مد نظر دارد، تلاش کند.

کارها و اعمالش باید بر پایه هدفی صورت بگیرد. در این عمر کوتاه زندگی، رسیدن به
همه اهداف و آرزوها ممکن نیست، بنابراین باید هدفی را که ارزشمندتر است انتخاب
نمود. اگر اهداف متفاوت و متعدد دنبال شود نتیجه‏ای جز شکست و ناکامی نخواهد داشت:
«مَنْ اَوْمَأَ اِلی مُتَفاوِتٍ خَذَلَتْهُ الْحِیَلُ؛2 کسی که به کارهای مختلف
بپردازد، نقشه‏ها [و پیش‏بینیهایش [به جایی نمی‏رسد.» و اگر بجایی هم رسید مسائل
مهمتر را ضایع خواهد کرد، چنان که علی علیه‏السلام فرمودند: «مَنِ اشْتَغَلَ
بِغَیْرِ الْمُهِمِّ ضَیَّعَ الاَْهَمَّ؛3 کسی که به امور غیر مهم بپردازد، مسائل
مهم‏تر را ضایع می‏سازد.»

کسی که دنبال موفقیت در کارهاست باید در ابتدای امر، هدف خود را مشخص کند و بعد
از اینکه مهمترین هدف را شناسایی کرد، با تمام توان جهت رسیدن به آن تلاش نماید،
چرا که موفقیت انسان در کارهایی است که فکر و اندیشه را در همان کار بکار می‏گیرد.
امام علی علیه‏السلام فرمودند: «اِنَّ رَأْیَکَ لا یَتَّسِعُ لِکُلِّ شَی‏ءٍْ
فَفَرِّغْهُ لِلْمُهِمِّ؛4 فکر تو وسعتی که همه امور را فرا بگیرد ندارد، پس آن را
برای امور مهم فارغ بگذار.»

البته به این نکته نیز باید توجه کرد که انسان برای رسیدن به هدف مجاز نیست از
هر وسیله‏ای استفاده کند. به دیگر سخن هیچ وقت هدف وسیله را توجیه نمی‏کند، علی
علیه‏السلام در این زمینه فرمودند: «ما ظَفِرَ مَنْ ظَفِرَ الاِْثْمُ بِهِ
وَالْغالِبُ بِالشَّرِّ مَغْلُوبٌ؛5 کسی که گناه به وسیله او پیروز شود، پیروز نیست
و کسی که با بدی غلبه کند، شکست خورده است.»

 

[ ۱۳٩۱/٩/۳٠ ] [ ٧:۳٧ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
خدا: بنده ی من نماز شب بخوان و آن یازده رکعت است.
بنده: خدایا !خسته ام!نمی توانم.
خدا: بنده ی من، دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر بخوان.
بنده: خدایا !خسته ام برایم مشکل است نیمه شب بیدار شوم.
خدا: بنده ی من قبل از خواب این سه رکعت را بخوان
بنده: خدایا سه رکعت زیاد است
خدا: بنده ی من فقط یک رکعت نماز وتر بخوان
بنده: خدایا !امروز خیلی خسته ام!آیا راه دیگری ندارد؟
خدا: بنده ی من قبل از خواب وضو بگیر و رو به آسمان کن و بگو یا الله
بنده: خدایا!من در رختخواب هستم اگر بلند شوم خواب از سرم می پرد!
خدا: بنده ی من همانجا که دراز کشیده ای تیمم کن و بگو یا الله
بنده: خدایا هوا سرد است!نمی توانم دستانم را از زیر پتو در بیاورم
خدا: بنده ی من در دلت بگو یا الله ما نماز شب برایت حساب می کنیم

بنده اعتنایی نمی کند و می خوابد

خدا:ملائکه ی من! ببینید من آنقدر ساده گرفته ام اما او خوابیده است چیزی به اذان صبح نمانده، او را بیدار کنید دلم برایش تنگ شده است امشب با من حرف نزده
ملائکه: خداوندا! دوباره او را بیدار کردیم ،اما باز خوابید
خدا: ملائکه ی من در گوشش بگویید پروردگارت منتظر توست
ملائکه: پروردگارا! باز هم بیدار نمی شود!
خدا: اذان صبح را می گویند هنگام طلوع آفتاب است ای بنده ی من بیدار شو نماز صبحت قضا می شود خورشید از مشرق سر بر می آورد
ملائکه:خداوندا نمی خواهی با او قهر کنی؟
خدا: او جز من کسی را ندارد...شاید توبه کرد...
 
بنده ی من تو به هنگامی که به نماز می ایستی من آنچنان گوش فرا میدهم که انگار همین یک بنده را دارم و تو چنان غافلی که گویا صد ها خدا داری
[ ۱۳٩۱/٩/٢٧ ] [ ٧:۳٥ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
ویژگی های مدرسه هوشمند از ابعاد مختلف

 

مدل مفهومی

 در مدرسه هوشمند به کمک فناوری های نوین سیستم های آموزشی دیجیتالی هوشمند در سرعت بخشی به فرآیند یاددهی، یادگیری و بهبود مدیریت به صورت کاملاً نظام یافته باشد تا انسان عصر اطلاعات قادر به پردازش و دسته بندی و استفاده بهینه از منابع فنی دانش روز با توجه به طیف گسترده آن برای کشف استعداد خود و بروز خلاقیت ها باشد .

 

از بعد یاددهی و یادگیری

شیوه وروش آموزشی مدارس هوشمند دیداری - شنیداری بوده و معلمین دروس مختلف آموزشی خود را به کمک رایانه توسط فیلم ، انیمیشن و.... وابزارهای چندرسانه ای ( بصری ، کلامی ، شنیداری وعملی) ارائه می نمایند تا زمینه رشد همه جانبه استعدادهای دانش آموزان را تدارک ببینند و با تلفیق، به جای استفاده  ابزاری از فناوری ا طلاعات و یا ارائه واحد مستقل فناوری درکنار سایر واحدهای درسی، نسبت به کارآمد و اثر بخش نمودن نظام آموزشی اقدام  می شود.

 

به علاوه مدل های آموزشی مدارس هوشمند شرکت فعالانه دانش آموزان را طلب می کند. دانش آموزانی می توانند ازاین رویکرد فایده ببرند که دارای تفکر خلاق ونقادانه باشند وازسطح توانایی قابل قبولی برخوردارباشند. این مدارس جهت ایجاد محیط یاددهی، یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش آموزان پژوهنده طراحی شده است.

 مدل مدرسه هوشمندبه صورت محیط همکاری و رقابت هستند ومواد آموزشی و تمرینات جهت بسط این مهارت ها دردانش آموزان طراحی شده اند. به عبارت دیگر در این مدارس ازروش های اکتشافی حل مساله استفاده می شود.

در مدارس پیشرو و هوشمند، مسائلی از قبیل افت تحصیلی، ترک تحصیل، گریز و بیزاری از مدرسه در بین دانش آموزان کمتر به چشم می آید.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/٩/٢۳ ] [ ٧:۳۱ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
الزامات تحول بنیادی در آموزش و پرورش

 

تحول در نظام و ساختار آموزش و پرورش در سال های اخیر مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است و همه صاحب نظران بر این ضرورت تأکید دارند. منتها ابتدا باید شورای عالی انقلاب فرهنگی، متولی اصلی مباحث فرهنگی کشور با استفاده از ظرفیت کارشناسی کشور، هدف، ابعاد و الزامات تحول در نظام آموزش و پرورش را خوب تبیین کند. باید مسوولان و مردم بر ضرورت این تحول به یک گفتمان مشترک برسند. رسانه ها به ویژه رسانه ملی باید این نظام تحول و الزامات آن را تبیین کنند تا به یک عزم و باور ملی تبدیل شود. همه این مطالبه را از مسوولان پیگیری کنند.

 

محور توسعه و پیشرفت، منابع انسانی است. نقش تربیت در حوزه آموزش، مهارت، دانش و بینش وظیفه همیشگی آموزش و پرورش است و سۆال این است که تحول بنیادی در آموزش و پرورش چه الزاماتی دارد و در چه حوزه ای باید صورت گیرد.

 

1- اولین و مهم ترین الزام، باور و اعتقاد مشترک همه برنامه ریزان و مدیران و تصمیم گیران کشور به ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، منتها این باور باید در تمام رده های فرهنگی به ویژه آموزش و پرورش اتفاق بیفتد، در این میان معلم نقش کلیدی و محوری دارد. در کنار معلمان مدیران راهبردی و عملیاتی آموزش و پرورش باید بستر و زمینه های ایفای این نقش کلیدی را فراهم کنند.

 

2- در حال حاضر آموزش و پرورش بخش اعظم برنامه و همت خود را صرف آموزش مفاهیم حتی در حوزه دینی می کند، در حالی که جای تربیت دینی به شدت خالی است. تربیت دینی برنامه روشن و مشخص می خواهد که بار آن بر دوش مدیران و معلمان در مدرسه است. باید معلم و مدیر با تمام وجود به مبانی اسلامی، ارزشی باور داشته باشند و دغدغه تربیت و انتقال مفاهیم دینی در افکار و رفتار دانش آموزان را دنبال نمایند.

الزامات تحول بنیادی در آموزش و پرورش

 

تعارض رفتار معلم با گفتار یا بی تفاوتی معلم به مبانی ارزشی یا خدای ناکرده ضدیت با مبانی، کار را سخت و تقریباً دشوار می کند. معلم باید انگیزه لازم برای تربیت را داشته باشد، ایجاد بستر انگیزشی، ایجاد سیستم تقویت و تشویق و الگوسازی الزاماتی می طلبد که در تغییر ساختار آموزش و پرورش و نظام جبران خدمت و نظام ارزیابی عملکرد باید آن را دنبال کرد. امروز قوانین به ما اجازه می دهد مدرسه محوری با محوریت مدیران و معلمان را پیاده کنیم. اجرای ماده 13 و 16 قانون مدیریت خدمات کشوری این بستر را فراهم می کند.

 

در ماده 13، استفاده از توان مردم به ویژه فرهنگیان به 4 روش مورد تأکید قرار گرفته است:

 

1) واگذاری صد در صد مدرسه به بخش غیردولتی با اولویت تعاونی متشکل از نیروهای فرهنگی

2) مشارکت با بخش غیردولتی از سوی دولت

3) اختصاص امکانات و واگذاری بخشی از امکانات به بخش غیردولتی

4) خرید خدمات از بخش غیردولتی از حداقل تا حداکثر خدمات با توجه اقتضا و شرایط، اما نکته مهم این است جذب، گزینش، بررسی صلاحیت و تربیت معلم از سوی دولت انجام می شود.

 

نیروهای متدین، مجرب و باانگیزه و توانمند از سوی دولت به سیستم آموزش و پرورش بخش غیردولتی و دولتی کشور تحویل داده می شود. آنچه مورد تأکید ماده سیزدهم است، نحوه اداره مدرسه با رویکرد عملکرد ـ پاداش است. در این رویکرد معلم در قبال کار و تلاش بیشتر فرهنگی، تربیتی، آموزشی پاداش می گیرد. بستر فکر، خلاقیت، مشارکت برای او فراهم می شود، جایگاه و منزلت او افزایش می یابد. در عین حال زمینه برای تأمین معیشت، افزایش حقوق و مزایا به تناسب عملکرد بر مبنای عدالت فراهم می شود.

 

الزامات تحول بنیادی در آموزش و پرورش

 

اگر به هر دلیل دولت باید خود تصمیم دیگری در آموزش و پرورش را دنبال کند، ساز و کار و افزایش بهره وری مدیریت در ماده 16 قانون مدیریت خدمات کشوری با چند ساز و کار دیده شده است:

 

1) برای فعالیت های تربیتی، فرهنگی و آموزش شاخص عملکرد  و استاندارد تعریف شود.

 

2) هزینه یا قیمت تمام شده یا سرانه هر یک از فعالیت ها محاسبه شود و براساس تعداد فعالیت، دانش آموز، پراکندگی، دشواری کار، حساسیت، مهارت و... با توجه به تأکید بر امر تربیت و رشد معنوی و فکری دانش آموز به مدیر یا هیات مدیره یا هیات امنا براساس یک توافقنامه پرداخت می شود.

 

3) مدیران یا مدیر واحد آموزشی از بین نیروهای باصلاحیت که از سوی آموزش و پرورش گزینش اخلاقی، علمی، مهارتی، صلاحیتی شده اند انتخاب می شوند و براساس شاخص های عملکردی در حوزه تربیت و آموزش فعالیت می کنند. بدون شک مدیر و معلمی که انگیزه الهی، معنوی خدمت دارد، به یک خود کنترلی می رسد و از تمام ظرفیت های فکری و علمی برای انجام کار خوب استفاده می کند.

 

الزامات تحول بنیادی در آموزش و پرورش

 

امر تربیت صرفاً با افزایش حقوق و امکانات رفاهی حل نمی شود. باید معلم و مدیران آموزش و پرورش به شغل معلمی عشق بورزند، با این مأموریت به صورت تکلیفی برخورد کنند، البته دولت هم زمینه حداقل معیشت، امنیت شغلی، ارتقا و رشد، حفظ کرامت انسانی و پرداخت متناسب با عملکرد را در ساختار کار ایجاد کند که در فصل های مختلف قانون مدیریت خدمات کشوری مانند توانمندسازی، استخدام، به کارگیری و نظام پرداخت دیده شده است.

 

4) در چارچوب ماده 16 اختیارات لازم مالی، اداری به مدیر داده می شود و عملکرد او براساس شاخص ها ارزیابی سنجش و مورد تشویق و ترغیب قرار می گیرد. این روش ساختارهای پیچیده بروکراسی که ضدخلاقیت و مشارکت است را کاهش می دهد و امکان مدیریت نتیجه گرا را فراهم می کند.

الزامات تحول بنیادی در آموزش و پرورش

 

 

5) از مسأله ساختاری و مدیریتی که در بندهای قبلی مورد تایید قرار گرفت که بگذریم مساله مهم دیگر محتوا و برنامه ریزی آموزش است. محتوا و روش های آموزشی باید از آموزش صرف به سمت تربیت دینی، افزایش مهارت و توانمندی تغییر کند، ظرفیت و استعداد دانش آموزی با روش های سنجش استعداد بررسی شود، در مقطع ابتدایی و راهنمایی بنیادهای اعتقادی فرد تقویت شود، تربیت دینی جدی گرفته شود، فرد با کمک خانواده به یک فرد باایمان و معتقد به باورهای دینی تبدیل شود، دوران دبیرستان به عنوان دوران تقویت و حفظ باور دینی و افزایش دانش، مهارت و بروز استعداد و توانمندی طراحی شود. این مهم باید در برنامه ریزی آموزشی، محتوای آموزشی، باور مدیران آموزش و پرورش و معلمین به طور پررنگ ایجاد شود.

 

 

خلاصه کلام این که باید برای تحقق این فرمایش گهربار تحول بنیادین در آموزش و پرورش با نگاه استراتژیک و سیستماتیک در 3 سطح برنامه ریزی را شروع کرد:

الزامات تحول بنیادی در آموزش و پرورش

 

1) برنامه های بلند مدت:

که با تشکیل کمیته ها و کارگروه های کارشناسی، استفاده از نخبگان و صاحب نظران و کرسی های نظریه پردازی نقشه راه این تحول در قالب مهندسی فرهنگی کشور طراحی شود.

 

2) برنامه میان مدت:

بررسی ظرفیت های موجود به ویژه قانون برنامه پنجم و تدوین احکام و تکالیفی در قالب این برنامه برای حرکت به سمت نقشه راه تحول در میان مدت. در عین حال، بخشی از این تحول بنیادین روشن است. باید برنامه اجرایی و عملیاتی را برای اقدام تدوین نمود.

 

3) برنامه کوتاه مدت:

 شامل تغییر در برخی روش ها، اجرای تکالیف قانونی مانند فصل دوم قانون مدیریت خدمات کشور به ویژه مواد 13، 16، 18، 19 و 22 انعطاف پذیری، تربیت معلم، مشارکت بخش خصوصی، پیمان سپاری مدیریت، استفاده از ظرفیت فرهنگیان عزیز و کاهش ماموریت های غیرضروری آموزش و پرورش طی یک برنامه با توجه به تکالیف قانون بودجه سال 89.

  

لطف الله فروزنده دهکردی(معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور)

گردآوری: ستاره نوربخش – تنظیم: مریم فروزان کیا

[ ۱۳٩۱/٩/٢۱ ] [ ٢:٢٠ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

به اطلاع والدین محترم می رساند ، دومین همایش اندیشه پرواز
، روز 28 دی ماه  91با حضور استاد دهنوی
برگزار خواهد شد.شایان ذکر است در موعد مقرر دعوتنامه برای حضور گرمتان تقدیم

خواهد شد.

[ ۱۳٩۱/٩/۱۸ ] [ ٩:۱٧ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
آموزش آزاد، انقلابی در آموزش و پرورش

 آموزش آزاد، پیشرفت دانش جمعی را به کمک فناوری منبع باز، محتوای آزاد و دانش آزاد فراهم می کند.    

 آموزش و پرورش در حال تغییر است. شیوه منبع باز که به شکل فزاینده ای در روزنامه نگاری، تولید نرم افزارها، اقتصاد و فعالیت های مشابه رواج یافته، در حال سازگاری با جوامع آموزشی است.

 نرم افزار های آموزشی که در سایر زمینه ها برای پاسخ گویی به نیاز های خاص به خدمت گرفته می شوند، هم زمان به دو شکل منبع باز و تجاری موجود می باشند. آموزش های منبع باز و تجاری در سیستم های مدیریت یادگیری که به معلمان اجازه می دهد محتوای آنلاین را به دانش آموزان انتقال دهند و فرایند آموزش را مدیریت کنند، یکسانند.

بحث اصلی در اینجا مدیریت استعدادهای خاص است. کنترل کیفی محتوای آموزشی هم از اهمیت خاصی برخوردار است. روش های متنوعی برای این منظور به کار گرفته می شوند، اما یکی از بهترین آن ها، بازخوانی مطالب به طور غیر مستقیم و توسط شخص سومی است که از لحاظ علمی هم پایه تهیه کنندگان مطالب است. بسیاری از مقالات کتاب به طور مداوم، کارایی و کیفیت سیستم را برای ایجاد و مدیریت محتوای آزاد از بالا به پایین یا از پایین به بالا مورد بررسی قرار داده اند.
آموزش آزاد، انقلابی در آموزش و پرورش

 

رشد روز افزون دسترسی به محتوای آزاد و با کیفیت بالا، با مدل تجاری سنتی و مخصوصاً منافع ناشران کتاب های درسی در تقابل است.

دیان هارلی کسانی را به خاطر می آورد که سعی می کردند، جلوی پذیرش محتوای باز و دیجیتال را توسط اعضای هیأت علمی بگیرند. او می گوید: «این کار علاوه بر صرف وقت، هزینه، دسترسی به ساختارهای حمایتی و ماهیت علمی محیط دانشگاهی، نیاز به تلفیق سیستم سنتی آموزش با فرم جدید محتوایی آن و تحقیقات این سال ها دارد ».

 

ریچارد برانیوک تلاش می کند با مبنا قرار دادن تحولات دنیای مجازی، آینده آموزش آزاد را پیش بینی کند. او با به کارگیری واژگان تخصصی ناشران کتاب های شبکه و وب، می گوید: ساختار وب ./1 آغازگر ظهور آموزش و پرورش آزاد بود، در حالی که تولید محتوا در وب  ./1 ساده نبود. امکان انتشار مطالب اولین بار توسط این سیستم امکان پذیر شد. با ظهور وب./2   که فرصت تعامل بیشتری را برای کاربران فراهم می کرد، ایجاد محتوا و تلفیق مجدد آن آسان شد.

آموزش آزاد، انقلابی در آموزش و پرورش

 

استفاده از شبکه های اجتماعی و تولید محتوا در وبلاگ ها، انجمن های علمی و تخصصی امکان ارتباط نزدیک تری را فراهم کرد. در حال حاضر دانش آموزان هم می توانند تولید محتوا کنند. نقش معلمان و اساتید دارد تغییر می کند. ما شاهد قد علم کردن سیستم جدیدی در برابر روش های سنتی آموزش هستیم. اغلب دانش آموزان حاضر به پذیرش سیستم آموزشی یکپارچه در طول دوران تحصیلشان نیستند.

 آینده، ظهور وب ./3  را نوید می دهد که فرصت های بهتری را با هدایت خودکار و بهره گیری از هوش مصنوعی به ارمغان خواهد آورد. شاید برای بهبود کارآیی یادگیری و سنجش آن در روش تازه هنوز زود باشد، اما آن چه در حال حاضر حائز اهمیت است، تغییرات معنی دار یادگیری است».

 

در ادامه توجه شما را به عناوینی از روش های تازه که برای درک چگونگی فرایند یادگیری تلاش می کنند جلب می نماییم. این پروژه ها عبارتند از:

 

* بخش تحقیقاتی آموزش و یادگیری آکادمی کارنگی، SoTL

* پروژه سنجش دانش شامل سه بخش ثبت نتایج، ثبت فرایند های یادگیری و تفکر و تمرین های دانشگاهی

* پروژه « کیپ تول کیت» یا لابراتوار چندرسانه ای آموزشی مبتنی بر منبع باز و سیستم مدیریت فرایندهای یادگیری

این پروژه ها الزاماً شامل فناوری های به روز و متعدد نیستند، اما روش های متفاوتی را برای بهبود فرایند یادگیری دروس استاندارد به کار گرفته اند، مانند بحث و تبادل نظر در جمع های کوچک دانش آموزی، باز خوانی مطالب به عنوان یکی از بخش های استاندارد در یادگیری و جلساتی برای بحث و تبادل نظر که در حضور معلمان برگزار می شوند. این فعالیت ها نیازمند زمان و انرژی هستند. ما قبل از این که خواهان سازگاری دانش آموزان و معلمان با روش های جدید تدریس باشیم، نیازمند برتری بخشیدن آن ها به روش های قدیمی تشویق و تنبیه هستیم.

برنادین چاک فانک،مدیر سابق کالج فوت هیل درکالیفرنیا، فعالیت های این کالج را به عنوان یکی از پیشروان آموزش آزاد و آنلاین به این شرح توضیح می دهد:

«رهبری کلید اصلی حمایت از چنین ایده های تازه ای است. باید برای تمامی اساتید و اعضای کالج به وضوح مشخص شود که صداقت، تعهد، امانت داری و گذشت از ارزش بسیار بالایی در این مۆسسه برخوردار هستند.».

 مرکز یادگیری سایت تبیان - ترجمه : محبوبه عمیدی  

گردآوری: ستاره نوربخش - تنظیم: مریم فروزان کیا

[ ۱۳٩۱/٩/۱٥ ] [ ٩:۱٧ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

برای هوشمند سازی مدارس به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

امروزه یکی از اولویت های اصلی آموزش و پرورش در تمامی کشورها هوشمند سازی مدارس می باشد، مدارس کشور ما نیز برای عصر اطلاعات آماده می شوند.

 احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده است که برای هوشمند سازی یک مدرسه از کجا باید شروع کرد؟ چه تجهیزات و چه  نرم افزارهایی مورد نیاز می باشد؟ از بین محصولات موجود در بازار کدام یک مناسب استفاده در مدارس می باشد؟

 برای پاسخ به این سوالات با نگاهی ساده به تاریخچه آموزش و تکنولوژی های آموزشی به این نتیجه می رسیم که جریان آموزش در کلاس های درس، سه مرحله را سپری نموده است:


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/٩/۱٢ ] [ ۱:٤٤ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از درخواست این کمیسیون برای تخصیص تعطیلی روزهای پنجشنبه دانش‌آموزان به فعالیت‌های فوق برنامه خبرداد .

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از خبرگزاری فارس ، محمدمهدی زاهدی در خصوص تعطیلی‌ پنجشنبه مدارس اظهار کرد : بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش ما درخواست کردیم که پنجشنبه دانش‌آموزان به فعالیت‌های فوق برنامه اختصاص پیدا کند.

وی افزود : همچنین می‌توان برای پرکردن این روز از برنامه‌های جنبی ، ارتباط اولیا و مربیان ، ارتباط اولیا با دانش‌آموزان و ارتباط دانش‌آموزان با محیط‌های فرهنگی استفاده کرد .

این گزارش حاکی است ؛ با توجه به سیاست‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش ، طرح تعطیلی 5‌شنبه‌ها از فروردین ماه 90-89 به صورت آزمایشی در تمام مدارس ابتدایی ، در سال تحصیلی 91-90 بصورت قطعی در این دوره تحصیلی و از سال تحصیلی 92-91 نیز در تمام دوره‌های تحصیلی اجرایی شد .

این گزارش می‌افزاید : در سال گذشته حمیدرضا حاجی‌بابایی ، وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه امکان تسری این طرح به سایر دوره‌های تحصیلی وجود دارد به طور تلویحی از تسری این طرح به سطوح دیگر مدارس خبر داد تا آنکه در اردیبهشت ماه امسال به طور رسمی تعطیلی مدارس در روزهای پنج‌شنبه در کلیه مقاطع تحصیلی اعلام شد .

براساس این گزارش به گفته دکتر حاجی‌بابایی ؛ « تمام مدارس کشور در سال تحصیلی جدید روزهای پنج‌شنبه تعطیل خواهد شد و این موضوع قانونی است ؛ شورای عالی آموزش و پرورش موضوع را تصویب و رئیس‌جمهور آن را امضا و ابلاغ کرده است .»

دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی نیز در دفاع از طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس تاکید کرد : « معلم به‌عنوان ستون اصلی آموزش و پرورش باید بتواند در روز پنج‌شنبه در کنار خانواده،‌ خود را بازسازی کند و به‌عنوان یک پ‍ژوهشگر باید فعالیت‌های پژوهشی خود را در روز پنج‌شنبه افزایش دهد . »

محمدرضا مخبر دزفولی با اعلام نتیجه گزارش نهادهای نظارتی ارائه شده به شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد :
« طرح کاهش ساعات آموزشی در مدارس در حوزه‌های مختلف اجتماعی ، اقتصادی و انتظامی ، دارای دستاوردهای مثبتی بوده است .»

براساس این گزارش ، تقویت انگیزه و نشاط دانش‌آموزان برای فراگیری بیشتر دروس ، گسترش فعالیت‌های پرورشی و فوق‌برنامه برای رشد همه‌جانبه تربیتی دانش‌آموزان و انطباق بیشتر برنامه‌های آموزشی و تربیتی با شرایط سنی و ویژگی‌های روانی دانش‌آموزان را می‌توان از اهداف این طرح عنوان کرد .

منبع : پرتال وزارت آموزش وپرورش

[ ۱۳٩۱/٩/۸ ] [ ٩:٠٠ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

و عاشورا، سرآغاز حرکتی است که تا قیام قیامت ادامه خواهد داشت.

حرکتی که راه را برایمان روشن کرد و چاه را نشانمان داد.

و حسین ابن علی (علیه السلام)، با یاران عاشورائیش، خط سرخ سعادت، که همان ظلم ستیزی بود را به یادگار گذاشت، تا فردای قیامت، عذری برای سهل‌انگاری و چشم پوشی‌مان در برابر جور و ظلم زمانه نداشته باشیم.

و عاشورا آمد.

با تمام درد و رنج خون‌بارش.

اما درد و رنجی زیبا و آسمانی، که جاودانه شد تا یوم الورود.

پس کجایند عاشورائیان.

و من و تویی که خود را عاشورایی می‌دانیم و سنگ خون خدا را بر سینه می‌زنیم، باید حسین زمانمان را بشناسیم و گوش به فرمانش باشیم که شاید همین فردا به کربلای زمانمان، در هرکجای این عالم خاکی بخواند.

آری...

شاید همین فردا

منبع : سایت بچه های قلم

[ ۱۳٩۱/٩/۱ ] [ ۳:٢٩ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

Check Google Page Rank Online User
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
Online User

نیت کنید و اشاره فرمایید