مدیرمجتمع آموزشی مدارس دانشگاه صنعتی اصفهان
سال همدلی وهمزبانی دولت وملت را پاس می داریم
قالب وبلاگ

اشاره

شناخت استعدادهای ذهنی و سازمان دهی و مدیریت ذهن دانش آموزان به نحو اثربخش با استفاده از روحیه ی شاد و امیدوار، در خلق ایده های جدید و نوآوری در محصول یا خدمات، از ارکان اصلی پیشرفت و توسعه ی هر جامعه ای محسوب می شود و زمینه ی اشتغال در آینده را فراهم می سازد.

خلاقیت و نوآوری در عمل با هم تفاوت دارند. خلاقیت به مفهوم آماده کردن ذهن برای درک و کشف حقیقت و پرورش فکر خلاق است که با روحیه ی شجاع، آغازگری را در پی دارد و دارای جنبه ی ذهنی است. نوآوری جنبه ی اجرایی دارد که با مدیریت ذهن و هدایت آن در جهت از قوه به فعل درآوردن استعدادها همراه است. نوآوری مکمل خلاقیت است و هر دو با هم کارآفرینی را به وجود می آورند.

 

الگوهای آموزش خلاقیت

الگوهایی که برای آموزش خلاقیت و نوآوری در کلاس های درس ارائه می شوند، ابعاد موضوعات درسی، روش های تدریس و مهارت های تفکر واگرا را شامل می شوند.

الف) توجه به مطالب درسی شامل تمرکز ذهن بر یک تصویر، نمودار، متن و یا مجموعه ای از اندیشه ها و طرح ها می باشد که سبب می شود، فراگیرنده: 1. افکار غیرمربوط به خود را از موضوع اصلی جدا سازد؛ 2. مستقل از انسان های دیگر بیندیشد؛ 3. بر زمان حال تأکید داشته و کاری به گذشته و آینده نداشته باشد.

تمرکز بر موضوعات درسی و یا طرح پژوهشی، باریک اندیشی و ژرف نگری در پدیده های هستی را به دنبال دارد. تجربه نشان داده است، دانش آموزانی که بر موضوعی تمرکز دارند، با استفاده از دانش و تجربه ی خود قادرند، پرسش های پیچیده را پاسخ دهند و یا معمایی را حل کنند. نگرش فلسفی نیز تمرکز فکری را تقویت می کند. تمرکز فکری، شدت علاقه، استمرار فکر و خودانگیزی را به همراه دارد.

پرورش خلاقیت

ب) استفاده از روش های آموزشی که ذهن را فعال می سازند: مانند بارش مغزی، حل مسئله، اکتشافی، گردش علمی، بدیعه سازی، آزمایشگاهی، ایفای نقش، مفهوم یابی و راهبردهای رقابتی، هم یارانه ی غیرمستقیم، تعاملی، تمثیلی، مقایسه ای، همانندسازی و استعاره ای که به ایجاد محیط مشارکتی، آزاداندیشی و آموزش و پرورش خلاقیت کمک می کنند. هر یک از این راهبردها به نوبه ی خود تفکر خلاق را آسان می سازند.

ج) مهارت تفکر واگرا: به کودکان و نوجوانان باید فرصت تفکری غیر از تفکرهایی که جنبه ی کلیشه ای و قالبی دارند، اعطا کرد تا با مدیریت ظرفیت های ذهنی بتوان از نیم کره ی راست که فعالیت ها، تولید فکر و کنترل آن در بخش تفکر واگرا، در آن قرار دارد، به خوبی استفاده کرد.

 

محیط مناسب شکوفایی و خلاقیت

1. نگرش های فلسفی و مکاتب فلسفی تعلیم و تربیت در جامعه به بروز خلاقیت در مدرسه کمک می کنند.

2. خانواده هایی که به بهداشت روانی اهمیت می دهند، اعتماد به نفس را در کودکان خود می پرورانند و نخستین آغازگران خلاقیت در کودکان خویش هستند. زیرا فلسفه ی جدید تعلیم و تربیت، برعکس فلسفه ی سنتی آموزش و پرورش، منطقه ی شکوفایی استعدادهای کودکان را خانواده می داند.

3. نهاد بعدی در راستای ادامه ی پرورش خلاقیت و شکوفایی استعدادها، مدرسه است. شناخت تفاوت ها و توجه به ویژگی های فردی دانش آموزان، به ویژه در سن 10-8 سالگی، دادن فرصت کافی به کودکان برای «خودبیانی» و تشویق به استقلال فکری، به افزایش قدرت خلاقه ی آنان منتهی می شود.

4. چهارمین عامل پرورش خلاقیت جامعه است. سازمان های دولتی و مدیریت تشکل های مردمی نظام مند، با حمایت از دانش آموزان خلاق و ذهن خلاق، اندیشه ها را در جهت تولیدات یا خدمات جدید ترغیب می کنند و پشتیبان و حامی افراد خلاق و نوآور در بسترسازی مدیریت ذهن خلاق به شمار می روند.

 

راهبردهای پرورش فکر خلاق

پرورش خلاقیت

1. از دانش آموزان کلاس بخواهید، موضوع درس را تعریف کنند. حتی آن ها را تشویق کنید، به بیان تعریف مجدد و تجزیه و تحلیل موضوع بپردازند.

2. از دانش آموزانی که پرسشی را مطرح می کنند، نقدی از کلاس ارائه می دهند، یا ذهن شان را به فعالیت وا می دارند، قدردانی کنید.

3. موانع پیشرفت کلاسی آنان را بررسی و راه های موفقیت آنان را گوشزد کنید.

4. آنان را به تولید ایده های زیاد ترغیب نمایید.

5. سعی کنید، مشوق کسب بینش جامع نگری باشید.

6. آنان را به محرک های محیطی حساس کنید.

7. با شیوه ی جدل سقراطی، آنان را به طرح پرسش های منظم و در جهت دست یابی به یک تعریف کلی، وادارید.

8. مسابقاتی در یافتن واژگان مترادف، متشابه و متضاد میان دانش آموزان ترتیب دهید.

9. آنان را به «مطالعه ی انتقادی» در کلاس وادارید و از آنان بخواهید که توضیح دهند:

الف) نویسنده چه می گوید؟

ب) از اظهار نویسنده چه سودی می توان برد؟

ج) چه ایرادی بر آن وارد است؟

10. داستان ها را برای دانش آموزان طوری بخوانید که تصاویر، اندیشه ها، و صداهایی را که می بینند، می شنوند و می توانند به خوبی احساس کنند، با بیان شفاهی و یا رفتاری ابراز دارند.(تبیان)

 

 

 

 

 

[ ۱۳٩٢/۱/٢٩ ] [ ٤:٠۳ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

سال نومی شود. زمین نفسی دوباره می کشد.برگ ها به رنگ در می آیند و گل ها لبخند می زند و پرنده های خسته بر می گردند و دراین رویش سبز  دوباره...من...تو...ما...

کجا ایستاده اییم. سهم ما چیست؟..نقش ما چیست؟...پیوند ما در دوباره شدن با کیست؟... زمین سلامت می کنیم و ابرها درودتان باد و چون همیشه امیدوار و سال نومبارک...

شروع مجدد فعالیت آموزشی وپرورشی مدارس

مجتمع آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان

راگرامی می داریم

[ ۱۳٩٢/۱/۱٦ ] [ ٦:٠٠ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

روز جمهوری اسلامی

بهار در بهار است، بهار تحقق شعار

(استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی)

یاد وخاطره امام راحل وشهدای انقلاب اسلامی

گرامی باد

[ ۱۳٩٢/۱/۱۱ ] [ ٩:٠٦ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

توصیه های زیر به شما کمک می‌کند با تمام دانش آموزان خود رفتار یکسانی داشته باشید و به آن ها بیاموزید که برای  عدالت و مساوات ارزش قائل شوند.

 1- عدالت را در برابر دانش آموزان رعایت کنید. دقت کنید هنگامی که برای آن ها سؤالی را مطرح می کنید یا به آن ها اجازه ی اظهار نظر می‌دهید، قطع نظر از پیشینه ای که دارند، با آنان رفتار غیر عادلانه نداشته باشید.

 2- بر انجام کار توسط تمام اعضای گروه نظارت داشته باشید. گرایش طبیعی دانش آموزان چنین حکم می‌کند که در گروه های هم طراز قرار گیرند. شاید لازم باشد که شما در آرایش طبیعی گروه بندی آن ها دخالت کنید. در هنگام گروه بندی، دانش آموزان را بر اساس یک فاکتور خاص انتخاب نکنید؛ بلکه این کار را بیش تر بر اساس ویژگی های تصادفی مانند تاریخ تولد، سطح نمرات، قد، ترتیب اسامی در دفتر نمره و مانند آن انجام دهید. ( توجه داشته باشید که گروه بندی‌ها طوری باشد که برای تمام گروه‌ها مساوات رعایت شده باشد. )

 3- تلفظ صحیح نام تمام دانش آموزان را یاد بگیرید! سعی کنید بدون این که هیچ گونه تردید یا بی اعتمادی به خود راه دهید، نام هایی را که برای شما نا آشنا هستند، تلفظ کنید. اجازه دهید آن ها به شما بگویند که آیا تلفظ صحیح نام آن ها را یاد گرفته اید یا خیر.

 4- در دادن تکالیف به دانش آموزان هیچ نوع تبعیضی را اعمال نکنید. در برنامه ریزی تمرین ها، مطالعات یا سناریوهای موردی کلاس، هیچ نقشی را بر اساس نژاد، محل سکونت، موقعیت اجتماعی، سن یا معلولیت جسمانی به کسی واگذار نکنید. در ضمن برای جا به جایی اسباب، بلند کردن جعبه ها، باز کردن در شیشه و بطری در کلاس فقط از یک گروه افراد خاص و یا دانش آموزان ظاهراً قوی تر و برای مرتب کردن نیمکت‌ها فقط از افراد به ظاهر ضعیف تر استفاده نکنید.

 5- به هم کاران خود توصیه کنید از تبعیض اجتناب کنند. نسبت به مواردی که هم کارانتان اصول عدالت را رعایت نمی کنند، تذکر دهید.

 6- در شوخی کردن احتیاط کنید! از گفتن هرگونه جوک یا داستان خنده داری که ممکن است به طور ظالمانه ای نسبت به یک گروه تعبیر شود، خودداری کنید.

 7- اطلاعات دانش آموزان را در زمینه های تساوی حقوق بالا ببرید. دانش آموزان را تشویق کنید از خود برخورد واقع بینانه ای نسبت به رفتارهای غیر عادلانه نشان دهند، و به آن ها کمک کنید تا در خصوص مسایل مربوط به تساوی حقوق، راه حل هایی عملی و کار آمد پیدا کنند.

 8- دانش آموزانی را که ممکن است قربانی بی عدالتی شده باشند، دریابید. عکس العمل دانش آموزان را بررسی کنید تا هر گونه احساسی را که ممکن است ناشی از نوعی بی عدالتی در زندگی گذشته ی آن ها باشد، پیدا کنید.

 9- همیشه عدالت را در کار خود رعایت کنید. سعی کنید با همکارانی که دارای نژاد، جنسیت، تمایلات اجتماعی، سن و توانایی های متفاوتی هستند، در هر فرصتی اشتراک مساعی داشته باشید.

 10- اجازه ندهید کسانی که تبعیض قایل می‌شوند، از مجازات بگریزند. دانش آموزی را که در گفته‌ها یا نوشته های خود تبعیض بی مورد نشان می‌دهد هدایت نمایید تا بتواند ارزش های مساوات را درک کند.(تبیان)

[ ۱۳٩٢/۱/٩ ] [ ۱٠:٠٤ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

تاریخ هر ملتی آداب و رسومی را برای مردم آن دیار به یادگار گذاشته است که با گذشت زمان هم‌چنان رنگ و بویی تازه داشته و مورد توجه مردم قرار دارند. در ایران اسلامی ما نیز رسمی از دوران باستان به یادگار مانده است که با وجود گذشت هزاران سال هم‌چنان پابرجاست. مردم این مرز و بوم با فرارسیدن بهار و همراه با نو شدن طبیعت، جشنی با عنوان نوروز برگزار کرده و به سرور و شادی می‌پردازند.

  در روایات اسلامی از نروز با عنوان «نیروز» یاد شده و اعمال و آدابی برای آن بیان گردیده است. با توجه به نزدیکی سال جدید و عید نوروز بر خود لازم دیدیم به بررسی جایگاه این عید باستانی در فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) بپردازیم.

 موضع دین نسبت به عید نوروز

سیاست فرهنگی اسلام، سنت‌شکنی نیست؛ بدین معنا که بساط آداب و سنن اجتماعی و آثار فرهنگی نسل‌های گذشته را به کلی برچیند. بلکه سیاست اسلام در ارتباط با فرهنگ ملی مردم و آداب و آثار گذشته آنان بر سه محور استوار است:

ـ سیاست تأییدی: اگر اسلام سنتی را مطابق عقل و فطرت یافت و تضادی میان آن‌ها و برنامه‌های خود نیافت مهر تأیید بر آن می‌زند.

ـ سیاست تعطیلی: اگر سنت قومی را فسادآمیز، خرافی، مخالف فطرت سلیم و مصلحت مردم یافت رواج و روند آن را تعطیل و از فرهنگ مردم حذف می‌کند.

سیاست تعدیلی: برخی از آداب و روسمی که آمیخته به حق و باطل است و بخش‌هایی ممدوح و مطلوب اسلام است و بخش‌هایی از آن نادرست و خرافی است تعدیل می‌کند.

مراسم عید نوروز را می‌توان در دسته سوم قرار داد. نوروز گرچه خاستگاه مکتبی ندارد بلکه پیش از ظهور اسلام، در ایران قدیم رسمیت داشته است، ولی با نظر به خصیصه‌های مثبت آن و با نظر به انطباق اصل پیدایش آن با فطرت آدمی و با نظر به عدم تنافی و تضاد بین آن و موازین عید و شادمانی می‌توان گفت اسلام مخالفتی با ایام نوروز و مراسم معمول آن ندارد.

[جایگاه نوروز در فرهنگ اهل بیت، جعفر وفا، فصلنامه پیام، شماره 94، ص 133]

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «کسى که مۆمنى را شادمان کند، خداوند او را در روز قیامت شادمان مى سازد، و به او خطاب مى شود که: هر چه دوست دارى از خداوند بخواه! زیرا که تو دوست داشتى دوستان خدا را در دنیا مسرور کنى، پس هر آنچه از خدا بخواهد، به او کرامت کند، و خداوند بیشتر از آنچه درخواست کرده است به او مى دهد به حدى که هرگز تصور آن را هم نمى کرده است»

 بیان روایات

در منابع دینی از نوروز یاد شده است. به عنوان نمونه ذکر شده است روزی برای امام علی (علیه السلام) فالوده هدیه آوردند. امام (علیه السلام) فرمودند: این چیست؟ گفتند: امروز نوروز است. فرمود: اگر می‌توانید هر روز را نوروز سازید. یعنی به خاطر خداوند، به یکدیگر هدیه بدهید و به دیدار یکدیگر بروید.

وَ عَنْهُ (علیه السلام) أَنَّهُ أُهْدِیَ إِلَیْهِ فَالُوذَجٌ فَقَالَ: «مَا هَذَا قَالُوا یَوْمُ نَیْرُوزٍ قَالَ فَنَیْرِزُوا إِنْ قَدَرْتُمْ کُلَّ یَوْمٍ یَعْنِی تَهَادَوْا وَ تَوَاصَلُوا فِی اللَّهِ». (دعائم الإسلام، ج ‏2 ص 325، ح 1231)

از جمله آدابی که برای عید نوروز از دیرباز بین ایرانیان رواج داشته است هدیه دادن به یکدیگر می‌باشد. ایرانیان در این روز به دیدار یکدیگر می‌روند و از حال هم باخبر شده و با دادن هدیه یکدیگر را خوشحال می‌سازند. به ویژه بزرگان با دادن عیدی به کوچک‌ترها موجبات شادی آنان را فراهم می‌سازند. در دین اسلام نیز شاد نمودن برادران دینی از ارزش والایی برخوردار است:

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): «مَنْ سَرَّ امْرَأً مُۆْمِناً سَرَّهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ قِیلَ لَهُ تَمَنَّ عَلَى رَبِّکَ مَا أَحْبَبْتَ فَقَدْ کُنْتَ تُحِبُّ أَنْ تَسُرَّ أَوْلِیَاءَهُ فِی دَارِ الدُّنْیَا فَیُعْطَى مَا تَمَنَّى وَ یَزِیدُهُ اللَّهُ مِنْ عِنْدِهِ مَا لَمْ یَخْطُرْ عَلَى قَلْبِهِ مِنْ نَعِیمِ الْجَنَّةِ». (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 149)

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «کسى که مۆمنى را شادمان کند، خداوند او را در روز قیامت شادمان مى سازد، و به او خطاب مى شود که: هر چه دوست دارى از خداوند بخواه! زیرا که تو دوست داشتى دوستان خدا را در دنیا مسرور کنى، پس هر آنچه از خدا بخواهد، به او کرامت کند، و خداوند بیشتر از آنچه درخواست کرده است به او مى دهد به حدى که هرگز تصور آن را هم نمى کرده است».

از دیگر اموری که ایرانیان در عید نوروز بدان پایبند می‌باشند پاکیزه نمودن خانه‌ها و آراستگی ظاهری خویشتن است. پیش از تحویل سال رسم بر آن است که خانه‌ها از تمامی گرد و غبار سال پیش زدوده شده و افراد پس از رفتن به حمام و شست و شوی خویش با پوشیدن بهترین جامه‌های خویش به پیشواز سال نو می‌روند. در روایتی از امام صادق (علیه السلام) در تأیید این عمل آمده است:

امام صادق (علیه السلام): «هر گاه عید نوروز فرا رسید، غسل کن و تمیزترین لباس‌هایت را بپوش و بهترین عطرهایت را استعمال کن و این روز را روزه بدار»

 

الصَّادِقِ (علیه السلام) فِی یَوْمِ النَّیْرُوزِ قَالَ: «إِذَا کَانَ یَوْمُ النَّیْرُوزِ فَاغْتَسِلْ وَ الْبَسْ أَنْظَفَ ثِیَابِکَ الْحَدِیثَ». (وسائل الشیعة، ج ‏3، ص 335، ح 3805)

امام صادق (علیه السلام): «هر گاه عید نوروز فرا رسید، غسل کن و تمیزترین لباس‌هایت را بپوش و بهترین عطرهایت را استعمال کن و این روز را روزه بدار».

امام (علیه السلام) در این بیان خویش عمل ایرانیان را رنگ و بویی دینی بخشیده و ارزشی معنوی بدان افزوده‌اند. غسل و روزه از جمله اعمال مستحب اسلامی است و انجام دادن آن در روزهای خاص سفارش شده است. با در نظر گرفتن این روایت عید نوروز نیز در شمار روزهای خاص قرار خواهد گرفت. روزی که طبیعت جان دوباره گرفته و آغازی نو را در پیش می‌گیرد. مردم نیز با الهام گرفتن از آن به پاکیزگی جسم و روح خویش پرداخته و آینده‌ای بهتر از گذشته را دنبال می‌کنند.

این جشن بزرگ باستانی پس از ظهور اسلام رنگ و بویی دینی نیز به خود گرفت و جایگاهی بهتر از گذشته به دست آورد.

حال باید توجه داشت که نباید این عید بزرگ باستانی را با اموری چون تجمل گرایی، فخرفروشی، برگزاری مراسمات لهو و لعب و ... آلوده به گناه ساخته و خسران عقبی را جانشین شیرینی مادی و معنوی آن سازیم.

 

هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز

زینب مجلسی راد             

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

[ ۱۳٩٢/۱/٤ ] [ ٩:٠٠ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

همان گونه که مستحضرید ، پنجم فروردین ماه امسال به روایتی مصادف است با شهادت حضرت زهرا (س) ، انشاءالله به گونه ای عمل نماییم تا از مقام آن حوریه مطهره به نحو شایسته ای تکریم صورت پذیرد.

[ ۱۳٩٢/۱/۳ ] [ ٦:٤٧ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

بارالها ، طراوت بهار رابا عشق به وجود بی همتایت در هم آمیز ورحمت بی پایانت را چون جویبار بر ماجاری ساز تا آنگونه که اراده توست ، متحوّل گردیم.

[ ۱۳٩٢/۱/٢ ] [ ۱۱:۳٢ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

Check Google Page Rank Online User
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
Online User

نیت کنید و اشاره فرمایید