مدیرمجتمع آموزشی مدارس دانشگاه صنعتی اصفهان
سال همدلی وهمزبانی دولت وملت را پاس می داریم
قالب وبلاگ

بی تردید، محبت از مهمترین نیازهای روانی یک کودک است و البته باید گفت که این اکسیر ارزشمند، نیاز همه افراد در موقعیتها و سنین مختلف است اما در کودکان این مساله شدیدتر است. کودکان نیاز دارند تا حس کنند که والدین شان، با آنها صمیمی و مهربان هستند و به آنها کمک خواهند کرد تا مسائل ومشکلاتشان را همواره با آنها مطرح کنند.

اغلب کودکانی که در زمینه مهر و محبت والدین دچار کمبودهایی هستند، احساس امنیت خویش را از دست می دهند و به طور کلی از شرایط خود راضی نیستند و حالاتی از افسردگی در آنها پدیدار می شود. اما نقطه مقابل این کودکان، کودکانی هستند که از عشق و محبت در خانواده، لبریز شده اند و درک مهرورزی واقعی از جانب والدین،  موجب می شود تا احساس آرامش داشته باشند و اغلب روحیه ای شاد و نشاط آمیز داشته باشند.

کم نیستند والدینی که علاقه بسیاری به کودکان خود دارند اما تصور می کنند با برآورده سازی نیازهای مادی کودکان می توانند مهر و محبت را تمام و کمال، به پای فرزندانشان بریزند. در حالیکه این والدین باید بدانند که کودکان بیشتر از آنکه نیازمند غذای خوب، لباس مارکدار، اسباب بازی و مسافرت باشند، نیازمند برخورداری از توجه و محبت والدین نسبت به خود می باشند.

درد بسیاری از کودکان امروز، گرسنگی عاطفی است که این موضوع ناشی از سرد بودن رابطه عاطفی کودک و والدین است. لازم به ذکر است که گرسنگی عاطفی کودکان امروز بیشتر ناشی از عدم حضور و یا کاهش حضور پدر است. چرا که پدران به دلیل مشغله های کاری و سفرهایی که در راستای امور شغلی خود انجام می دهند، فرصت کمتری برای بودن در کنار فرزندان را دارند و همین امر موجب ایجاد خلاء برای کودکان می شود.

بنابر نکات مذکور باید اینطور بیان کرد که مهمترین عامل سلامت روح کودک، محبت است و کمبود محبت، موجب ناهنجاریهای عاطفی و روانی می گردد و زمینه را برای بروز آشفتگی های روحی و ناهنجاریهای رفتاری در کودک، مهیا می کند و در زندگی آینده او تاثیر گذار خواهد بود.

به هر حال باید این اصل مهم، همواره مد نظر والدین باشد که محبت، تاثیر بسزایی در سازندگی فرزند دارد.

(برداشت از تبیان)

[ ۱۳٩٢/٧/٢٥ ] [ ٩:۳٥ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

تعداد زیادی از دانش آموزان در یادگیری و تحصیل مشکل دارند که از این تعداد درصد قابل توجهی دارای اختلال یا ناتوانی یادگیری هستند .در چند دهه اخیر نیز به تعداد  این دانش آموزان اضافه شده است.

در سال های اخیر به علت عدم شناخت،  این دانش آموزان به عنوان عقب مانده ذهنی ، کودن و یا آسیب مغزی تلقی کرده اند. ولی امروزه با گسترش مطالعات و تحقیقات در این زمینه شناخت بهتری از این گروه دانش آموزان حاصل شده است. از اوایل سال 1960 مطالعه درباره کودکانی که علی رغم برخورداری از هوش عادی قادر به یادگیری و تحصیل به صورت عادی نبودند یا روزی مطالب را به خوبی فراگرفته،  و روز بعدی فراموش می کردند شروع شده است .

 یکی از موضوعات مهم در کار با دانش آموزان ناتوان یادگیری متمایز کردن آنها از سایر اختلالات رشدی مانند اختلال بیش فعالی و کمبود توجه ،اختلال رفتاری و ...است . این گونه دانش آموزان باعث تعجب والدین از یک طرف و مسئولان و مربیان آموزش از طرف دیگر بودند،  و در بیشتر مواقع این دانش آموزان به مدارس استثنایی معرفی میشدند .در مدارس استثنایی این کودکان دچار مشکلات سازشی و تطابقی شدند و در مدارس عادی به علت شکست های پی در پی از درس و مدرسه بیزار شده و فرار از مدرسه را ترجیح میدادند .

 اختلال یادگیری چیست؟

کودکان با نارسایی های ویژه یادگیری آن دسته از کودکان دانسته شده اند که در یک یا تعدادی از فرآیندهای اساسی یادگیری ،فهم مطالب،  کاربرد زبان گفتاری یا نوشتاری دچار مشکل اند.

این اشکالات ممکن است در کودکان به صورتهای گوناگون  مانند دشواری در گوش دادن، فکر کردن،  صحبت کردن،  خواندن،  نوشتن،  هجی کردن و حساب کردن ظاهر شود.

این تعریف شامل کودکان با صدمه مغزی و آسیب مغزی میباشد .اما آن دسته از کودکانی را که اشکال اساسی یادگیری آنان در نتیجه نقص بینایی،  شنوایی،  حرکتی ، عقب ماندگی ذهنی،  اشکالات هیجانی یا محرومیتهای محیطی است را در برنمی گیرد.

 ویژگی های کودکان با ناتوانی ویژه یادگیری

1-این کودکان دارای بهره هوشی متوسط یا بالاتر هستند.

2-این کودکان از نظر حواس مختلف بینایی و شنوایی سالم هستند .

3- این کودکان از امکانات محیطی و آموزشی مناسبی برخوردار هستند .

4-این کودکان دارای نابهنجاری های شدید رفتاری نیستند.

5-پیشرفت آموزشی این کودکان به طور چشمگیری کمتر از بهره هوشی سن و امکانات آموزشی است که از آن برخوردارند.

 ناتوانی این کودکان در یادگیری به علت فقدان بهره هوشی یا کند ذهنی آنها نیست،  و همچنین نمی توان عدم یادگیری آنها را به نقص حسی نسبت داد.مانند مشکلاتی که کودکان نابینا ، کم بینا،  ناشنوا ، کم شنوا و نقایص حرکتی در یادگیری دارند در این کودکان یافت نمیشود.یعنی از نظر حواس سالم هستند .گاهی به علت محرومیت های محیطی و عدم برخورداری از امکانات آموزشی مناسب کودکان در یادگیری مشکل پیدا میکنند.

 ولی کودک دارای اختلال یادگیری با وجود برخورداری از شرایط و امکانات مناسب آموزشی در یادگیری مشکل دارد. ناتوانی آنها در یادگیری به علت مشکلات واختلالات روانی و رفتاری آنها نیست و همچنین پیشرفت آنها در زمینه تحصیلی مطابق با انتظار نیست. .یعنی با بهره هوشی و سن آنها و میزان برخورداری از امکانات آموزشی تطابقی ندارد.

 

[ ۱۳٩٢/٧/٢٠ ] [ ٩:٢٩ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

مَرَج َالبَحرَینِ یَلتَقیان

 بر فاطمه وهمسر خوبش صلوات

برحیدر وبر تازه عروسش صلوات

امشب شب ازدواج زهرا وعلی است

بر امشب و داماد وعروسش صلوات

پیوند آسمانی امیر مومنان (ع) وحضرت زهرا (س)

مبارک باد

 

[ ۱۳٩٢/٧/۱٤ ] [ ۱۱:٥٢ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

شهادت نهمین اختر آسمان امامت وولایت

حضرت امام محمدتقی (ع)

بر تمامی پیروان راستین آن حضرت تسلیت باد

[ ۱۳٩٢/٧/۱٤ ] [ ۸:٢٦ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

تحرک مغزی داشته باشید/ بهترین وضعیت مطالعه چیست؟

منظور از تحرک مغزی حرکت کردن و راه رفتن در هنگام مطالعه نیست، چون
فعالیت زیاد بدنی، تمرکز حواس را مختل می‌کند و میزان یادگیری را کاهش
می‌دهد. اصولاً بهترین وضعیت برای مطالعه نشستن پشت میز است نه حرکت کردن و
راه رفتن. منظور از تحرک این است که در حین مطالعه هر چند دقیقه یک بار
حرکتی کوچک داشته باشید تا گردش خون در مغز بهبود یابد و بهتر بتوانید
مطالب را بیاموزید، حتی با چند حرکت ساده سر و بدن می‌توانید از رکود و
رخوت جلوگیری کنید و با تمرکز بالاتری کتاب بخوانید. 

**چه کار کنیم حواسمان موقع کتاب خواندن پرت نشود؟

تمام فعالیت‌های انسان برای توفیق به
تمرکز نیاز دارد، اما از مجموع فعالیت‌های نیازمند تمرکز، مطالعه
جدی‌ترین<FON< font=""> فعالیتی است که تمرکز در آن نقش اساسی و
محوری دارد. توجه داشته باشید پس از مدتی که از مطالعه‌تان گذشت، چشمان شما
بر روی کلمات و خطوط می‌دود بی‌آنکه حواستان به آن باشد. دو عامل مهم برای
حواس پرتی وجود دارد که شامل عوامل درونی مثل خستگی، تشنگی، گرسنگی، افکار
مزاحم و مواردی از این قبیل و عوامل بیرونی مثل سر و صدا، وضعیت محیط و
مواردی از این قبیل می‌شود. پس به محض آنکه محیط شما عوض شود یا شرایط ذهن
شما تغییر کند، میزان تمرکز شما بر یک مطلب تغییر می‌کند. **موقع مطالعه چیزی بخوریم؟

هیچ وقت بلافاصله بعد از غذا و با معده
سنگین کتاب نخوانید، مگر اینکه بخواهید بخوابید! اگر می‌خواهید خوب
بخوانید  یکی، دو ساعت پس از مصرف غذا مطالعه را شروع کنید، چون بعد از غذا
و در حالت پر بودن و سنگین بودن معده، مطالعه باعث بی‌حوصلگی و کاهش قدرت
تمرکز می‌شود و بالعکس در هنگام خالی بودن معده (در حدی که احساس گرسنگی
نکنید) مطالعه بسیار مناسب و مفید است و باعث افزایش قدرت یادگیری و حافظه
انسان می‌شود.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩٢/٧/٧ ] [ ٤:٤۸ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

Check Google Page Rank Online User
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
Online User

نیت کنید و اشاره فرمایید