مدیرمجتمع آموزشی مدارس دانشگاه صنعتی اصفهان
سال همدلی وهمزبانی دولت وملت را پاس می داریم
قالب وبلاگ

یلدا یعنی چه؟ چرا اسم دخترها را یلدا می گذارند و اسم پسرها نه؟ چرا شب یلدا پیش مردم این همه عزیز است؟ چرا در شب یلدا هندوانه می خورند؟

اصلاً در شب یلدا چه می کردند؟ ... و اینها تازه قطره ای از دریای سؤالاتی بود که در مغزم مثل کتری آبجوش غل غل می کرد ...

سیداحمد وکیلیان، کارشناس فرهنگ مردم، دستیار شادروان استاد انجوی شیرازی و برنده جایزه کتاب برگزیده مسابقات بین المللی در انجمن فولکلور ایتالیا ،2000 کتری را از روی مغزم برداشت. او درباره یلدا می گوید:

یلدا واژه ای سریانی است و به معنی میلاد و تولد، چون شب یلدا را با میلاد مسیح تطبیق می کرده اند و شاید به همین خاطر این اسم را بر دخترها می گذارند.از طرفی در ادبیات ما، سیاهی گیسوی یار را به شب یلدا تمثیل می کنند.

 

نظر به روی تو هر بامداد نوروزیست

شب فراق تو هرگه که هست یلداییست(سعدی)

 

ثعالبی در کتاب شمارالقلوب می گوید: «شب یلدا، شب میلاد عیسی است و در درازی بدومثل می زنند». در فرهنگ سریانی به زبان انگلیسی تألیف «پاین اسمیت» هم یلدا با نوئل تطبیق داده شده است.

وکیلیان ادامه می دهد: در آیین مهر هم شب یلدا را زاد شب مهر می دانستند، چون شب یلدا بلندترین شب سال است که پس از آن روزها بلند می شوند و روشنی بر تاریکی چیره می گردد. از این رو ایرانیان باستان این شب را جشن می گرفتند و هنوز هم جشن می گیرند و در این شب بیش از هرچیز انار و هندوانه می خورند. زیرا گل انار و گل هندوانه سرخ رنگ و به رنگ بامداد پیش از برآمدن خورشید است.

اما آیا شب یلدا در تمام شهرها و مناطق مختلف ایران که دارای این همه تنوع لهجه و قومیت است یک شکل اجرا می شود؟ وکیلیان چنین پاسخ می دهد نه چنین نیست. شب یلدا مثل همه آیین ها در شهرها و قومیت ها و مناطق مختلف کشورمان با فرهنگ و سنن همان مناطق آغشته و ترکیب شده است. مثلاً در مناطق کردنشین مردم سنندج از سه ماه به زمستان مانده انگور بادوامی را از سقف اتاقی خنک می آویزند، تا شب چله (یلدا) به همراه سیب و گلابی تناول کنند. بیشتر خانواده های سنندجی هم چند عدد خربزه برای مصرف زمستان در ترشی می اندازند و در شب یلدا به جای هندوانه یک عدد از آن خربزه ترشی را می خورند و انجام این کار را بی حکمت نمی دانند. خانواده هایی هم که دختر تازه عروس دارند در شب یلدا خنچه ای پر از میوه، شیرینی و آجیل به همراه یک عدد خربزه ترشی برای دخترشان می فرستند. نفرستادن خربزه ترشی نوعی بی اعتنایی به داماد تلقی می شود. البته اگر دختری نامزد داشته باشد، نظیر این هدیه را از خانواده داماد دریافت می کند.

 

ثعالبی در کتاب شمارالقلوب می گوید: «شب یلدا، شب میلاد عیسی است و در درازی بدومثل می زنند». در فرهنگ سریانی به زبان انگلیسی تألیف «پاین اسمیت» هم یلدا با نوئل تطبیق داده شده است.

اما در دیگر شهرهای کشور چطور؟ آیا آنها هم همین سنن را دارند؟ وکیلیان با خنده می گوید: «از این هم جالبتر! در شهرهایی مثل نقده، پیرانشهر، اشنویه و مهاباد در شب نشینی یلدا، بیت خوانها به خواندن بیت و باوهای کردی می پردازند وخوانندگان هم ترانه های کردی می خوانند و جوانان هم به جوراب بازی و فنجان بازی سرگرم می شوند. (بیت و باوها افسانه های منظومی است که از پیشینیان به یادگار مانده است. این افسانه های حماسی، عشقی و تراژدی هستند.) از طرفی مردم کرد عقیده دارند شب یلدا بدون برف و باران رونقی ندارد و بارش برف و باران را در این شب نشانه سالی پربرکت می دانند. زنان کرمانشاهی پوست آجیل شب یلدا را در آب روان می ریزند تا سالی پرباران داشته باشند. ریختن مقداری از آجیل شب یلدا را در آجیل عروسی مایه شگون می دانند.

آذری ها چطور؟ آنها شب یلدا را چه می کنند؟ (یا بهتر بگویم چه می کردند) وکیلیان این بارهم با دست پر جواب سؤالم را می دهد و البته بازهم با لبخند. «دختران شوهرکرده «قارنا» از توابع نقده به خانه پدر می روند و سه شبانه روز مهمان پدر می شوند و بعد به خانه شوهر بازمی گردند و تا یک سال حق رفتن به خانه پدر را ندارند. مردم معتقدند با این کار دختر به خانه شوهر عادت می کند و هوس قهر کردن از سرش می پرد. این رسم فقط مربوط به سال اول ازدواج است و پس از آن دختر می تواند آزادانه به خانه پدر رفت وآمد کند. مردم تکاب هم در شب یلدا گندم برشته می خورند و مقداری از آن را برای پرندگان به بام خانه می ریزند تا سال پربرکتی در انتظارشان باشد. در تکاب جوانانی که نامزد دارند شب چله بالای بام خانه نامزدشان می روند و شترک هایی را درست کرده اند و با پارچه های قیمتی تزیین کرده اند به نخی می بندند و از هواکش بام خانه پایین می اندازند. اهل خانه هم که با این رسم آشنا هستند در خورجینی که روی شتر هست چیزهایی خوردنی می ریزند و می گویند: بکش بالا، خدا مطلبت را برآورده کند. اهالی آذرشهر شب یلدا هندوانه ممقان که ممتاز و خواص آن را بیشتر می دانند می خورند و عقیده دارند با خوردن هندوانه سوز و سرمای زمستان بر آنها اثر نمی کند. زنان آذرشهر هم پیش از فرارسیدن زمستان و شب یلدا خانه تکانی می کنند و تا آخر چله کوچک، دهم بهمن دیگر خانه تکانی نخواهندکرد. زیرا عقیده دارند خانه تکانی در این ایام سبب می شود چله آنها را نفرین نکند و به نکبت و بدبختی دچار نشوند! در شب آخر چله کوچک هم (دهم بهمن) زنان آذرشهر در بالای بام خانه هایشان آتش می افروزند و شعری می خوانند که معنی آن چنین است: چله فرار کرد، های، چله فرارکرد و بچه هایش را برداشت و فرار کرد. مردم اردبیل هم در شب یلدا یا شب چله بزرگ جشن می گیرند و پس از خوردن شام و هندوانه و خربزه یکی از اعضای خانواده ماستی را که از چند روز پیش از یلدا درست کرده اند، می آورد و با کارد می برد و می گوید: «درد و بلامان را امشب بریدیم و امیدواریم که عمرمان زیاد شود. خوردن ماست را هم در شب یلدا سبب مقاومت بدن در سرمای زمستان می دانند. اردبیلی ها معتقدند در نصف شب یلدا «چله» وارد شهر می شود و در آن ساعت همه اعضای خانواده به صحرا می روند و یک صدا می گویند: ای چله بزرگ، تو را به خدا سوگند سخت نگیر و بعد آتش روشن می کنند و به خانه شان برمی گردند...

 احمد جلالی فراهانی

[ ۱۳٩٢/٩/۳٠ ] [ ۱٠:٠۸ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

[ ۱۳٩٢/٩/٢٤ ] [ ٧:۳٧ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

درس پژوهی الگوی به سازی عمل کارگزاران آموزشی است که برچرخه ی پژوهش، یادگیری گروهی، کیفی، مشارکتی و مداوم کارگزاران آموزشی شامل تبیین مسئله، طراحی، بازاندیشی عمل و بازبینی یافته ها استوار است. ابتدا معلمان مسائل  آموزشی مدرسه را بررسی و پرسش های پژوهشی درکلاس درس را تبیین می کنند. سپس طرح درسی برای انجام پژوهش مشارکتی در آموزش پیشنهاد می کنند.آن گاه آن را به اجرا و مشاهده می گذارند و سپس به ارزیابی و بازاندیشی فرایند عمل و بازبینی پیش فرض های ذهنی کارگزاران آموزشی می پردازند. در این فرایند، یادگیری از یک دیگر به صورت مشارکتی سازمان دهی می شود و در عمل، ظرفیت مدارس برای گسترش یادگیری سازمانی، تولید و به کارگیری دانش حرفه ای، شوق تغییر درمدرسه و گسترش ظرفیت تغییر خود پایدار افزایش می یابد.

در فرایند به سازی مداوم آموزش معلمان به مشاهده و بازاندیشی درعمل  خود برانگیخته  می شوند و دانش آموزان در بهبود فرایند آموزش و یادگیری، شریک حرفه ای معلمان خود می شوند.

 درس پژوهی فرایند عمل فکورانه ی کارگزاران آموزشی مبتنی بر شواهد عینی است. بنابراین تمرین مشاهده ی فعال، تفکر انتقادی، مشارکت در گفت و گوهای حرفه ای و بحث درباره ی سناریو های آموزشی و نحوه ی تهیه، اجرا، بازبینی و تغیی آن ها، نیازمند  زمان و ممارست مستمر است. به ویژه در شرایطی که بیشتر کارگزاران آموزشی آموخته اند با احتیاط در مقابل شرایط و  پدیده های تازه واکنش نشان دهند و از کنشی که مستلزم هزینه است، ماهرانه پرهیز کنند. سازمان دهی فرصت های یادگیری از طریق درس پژوهی به ویژه در برنامه های پرورش حرفه ای معلمان (پیش و ضمن خدمت) برای فراهم سازی امکان فعال بودن، خلاقیت، گفت و گو، یادگیری و پژوهش مشارکتی سازنده است.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩٢/٩/٢۳ ] [ ۱:۳٠ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

یکی از نکات مهمی که ما انسانها درباره خود باید بدانیم، یکپارچگی بدن و نفس است. در اینجا قدری درباره این یکپارچگی توضیح می دهیم و در ابتدا از حدیثی در نهج البلاغه کمک می گیریم که عمل کردن به آن نقش مهمی در اصلاح مشکلات فردی ایفا می کند.

اگر از متخصصین زیست شناسی بخواهیم که درباره انسان نظر دهند، از سلولها و بافتها و اندامها و ارگانیسم زنده صحبت می کنند. اگر از یک فیلسوف بخواهیم درباره انسان نظر دهد به ذهن انسان توجه می کند. همینطور روانشناسان به ذهن و روان انسان توجه می کنند. آنچه مطالعه اش برای جامعه شناسان اهمیت دارد هویت جمعی است و تفکر خود را بیشتر معطوف به آن می کنند. هر کسی از منظر مطالعات و دغدغده های شخصی خود است که درباره انسان نظر می دهد. اما حقیقت انسان چیست؟

 قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم به سراغ یکی از جملات کوتاه از امیرالمومنین می رویم که در شماره 207 کلمات قصار نهج البلاغه آمده است:

إِنْ لَمْ تَکُنْ حَلِیماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا وَ أَوْشَکَ أَنْ یَکُونَ مِنْهُم

اگر شخص بردباری نیستی، خودت را به بردباری بزن زیرا هر که خود را به قومی شبیه کند بعید است که جزو آنها قرار نگیرد.

مطابق این فرمایش امیرالمومنین، هر کس زود عصبانی می شود و از کوره در می رود، راه درمان دارد. او باید خودش را شبیه انسانهای بردبار نشان دهد. به عبارت دیگر ادای آنها را در بیاورد و در سبک زندگی و نوع نگاه و جور حرف زدن خودش را شبیه و شبیه تر به آنها بکند تا اینکه سرانجام خصلت آنها را در درون خود بیاورد.

این توصیه فقط برای انسانهای عصبی نیست. هر کسی که از هر مشکل فکری و روانی رنج می برد می تواند از این راهکار امیرالمومنین که از بزرگترین انسان شناسان تاریخ است استفاده کند. مثلا کسی که خسیس است سعی کند خود را به سخاوت بزند یا کسی که بدزبان است ادای کسانی را در بیاورد که عفت زبانی دارند. کسی که ترس های بی مورد دارد در مواقع ترس وانمود کند که شجاع است.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩٢/٩/۱٩ ] [ ۱٢:٠٦ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

اگرچه قصد ما به هیچ وجه نگران کردن شما نیست و این موارد همیشه به مشکلات بزرگتر ختم نمی شوند اما از قدیم گفته اند احتیاط شرط عقل است؛ بنابراین اگر دچار این ۹ علامت شدید به همین راحتی از کنارشان نگذرید.

 

۱. دیدن توهم های عجیب
احتمال نابینایی

 

اگر نیمه های شب از خواب پریدید و دیدید مهره های شطرنج دوروبرتان پراکنده اند، ممکن است تصور کنید دارید یک کابوس وحشتناک می بینید اما نه صبر کنید؛ این وضعیت می تواند نشانه یک مشکل حاد و جدی تر باشد. وقتی فردی چیزهای عجیب و غریب می بیند، ممکن است او در حال از دست دادن بینایی اش باشد.

 

مهین، ۸۵ ساله شش سال پیش تا مرز نابینایی پیش رفت. او یک بار نیمه های شب از خواب بیدار شد و دید از سقف مهره های شطرنج به زمین می ریزند و عروسکی زیبا میان زمین و هوا معلق است. بدتر از همه چند مرد با صورت های تجزیه شده دید که حتی بعضی از آنها روی تخت تجزیه نشسته بودند. او می گوید: «از این کابوس بسیار وحشت کردم و فوراً پیش پزشک رفتم. او گفت بهتر است آزمایش زوال عقل دهم.» اما مهین مشکل ذهنی نداشت. او به سندروم «چارلزبونت» مبتلا شده بود؛ وضعیتی که موجب می شود افراد مبتلا به اختلال بینایی گرفتار توهم های پیچیده شوند و حتی در بیداری چیزهای عجیب ببینند. مبتلایان به این سندروم، بیماری های حاد بینایی مانند تخریب شبکیه چشم و آب مروارید دارند. متخصصان می گویند: «دیدن تصاویر موهوم واکنش عادی مغز به فقدان ورودی اطلاعات از دریچه چشم است.» توهم ها معمولاً پس از مدتی محو می شوند و از انجا که این مشکل درمان دارد، نیازی نیست فرد مبتلا در سکوت عذاب بکشد. به دلیل اقدام فوری، مهین از نابینایی نجات پیدا کرد.

 

 

 

۲. ضخیم شدن پوست کف دست
احتمال سرطان تخمدان

 

پژوهش ها نشان داده اند کلفتی و سفتی پوست می تواند علامت سرطان تخمدان باشد. محققان می گویند: «هنوز مطمئن نیستیم آیا این وضعیت به دلیل ترشح ترکیبات زهردار از تومور است یا واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن علیه آن.» اما پزشکان می دانند این سفت شدگی و التهاب کف دستی زمانی رخ می دهد که تومور در حالت کاملاً پیشرفته ای قرار دارد. وقتی تومور درمان شود، سفت شدگی پوست نیز برطرف می شود. این وضعیت می تواند هنگام ابتلا به سرطان های دیگر مانند پروستات، شش، سینه و... و همچنین بیماری های خوش خیمی مانند نوعی پسوریازیس یا داءالصدف (یک بیماری پوستی که منجر به پوسته ریزی و تورم می شود و سلول های پوست در عمق پوست رشد کرده و به آهستگی از سطح پوست بلند می شوند) نیز به وجود آید اما علائم دیگر سرطان تخمدان مانند درد لگنی غالباً بسیار مبهم است و تشخیص بیماری وقتی صورت می گیرد که خیلی دیر شده است. پژوهشی در سال ۲۰۱۲ نشان داد این بیماری ۹ ماه پس از اینکه فرد به سفت شدگی پوست روی کف دستش مبتلا شد خود را کاملاً نشان می دهد. بنابراین، این نشانه می تواند تشخیص زودهنگام سرطان، به ویژه تخمدان را امکان پذیر کند.

 

 

 

۳. دندان درد هنگام پیاده روی
احتمال بیماری قلبی

 

دندان درد می کند، پس باید پیش دندانپزشک بروید، البته نه همیشه. پرویز، ۴۵ ساله می گوید: «چند بار به دلیل درد شدید فک و دندان از خواب عمیق بیدار شدم. پس از گذشت مدت کوتاهی بی حسی در دست راستم و فشاری سبک در سینه ام نیز به آن اضافه شد. از آن موقع به بعد موقع پیاده روی هم دندان درد داشتم». همسرش با هوشمندی او را به بیمارستان تخصصی برد و متخصصان تایید کردند پرویز حمله ای قلبی را از سر گذرانده است. پرویز می گوید:‌ «پس از آن روز دیگر فکم درد نگرفت.» پزشکان معتقدند قلب فاقد رشته های عصبی است که درد را حس می کنند؛ بنابراین مغز پیام های رشته های عصبی را که از سوی رشته های دیگر گسیل می شود، تفسیر می کند و احساس درد را از راه نخاع منتقل می کند؛ بنابراین بازو، شانه، گردن، ناحیه بالای شکم، صورت و دندان های فرد دردناک می شوند.

 

 

 

۴. گوش های پر چروک
احتمال بیماری قلبی

 

نتایج بعضی از پژوهش های اخیر محققان را به این نتیجه رسانده است که علامت دیگر بیماری های قلبی داشتن خطوط مورب در لاله گوش است. بعضی از متخصصان می گویند:‌ «افراد مسن تر احتمالاً روی لاله گوش شان خطوط بیشتری دارند و ممکن است به دلیل سن بالا بیشتر از دیگران دچار بیماری قلبی شوند؛ بنابراین، این ارتباط ممکن است چندان قوی نباشد اما اگر لاله گوش تان بسیار شیاردار است، آن را به حال خود رها نکنید، چنانچه بالاتر از ۵۰ سال دارید، فشارخون و کلسترول تان را به طور مرتب بررسی کنید.

 

 

 

۵. ابروهای تیره و موهای خاکستری
احتمال دیابت نوع دوم

 

پژوهش های اخیر نشان داده است مردانی که موهایشان خاکستری است اما ابروهای تیره دارند،‌ چهار برابر از افرادی که ابروهایشان نیز مانند موهایشان خاکستری شده است، احتمال دارد به دیابت نوع دو مبتلا شوند. البته درباره این مسئله پزشکان هنوز به یک توضیح و اثبات واقعی نرسیده اند و می گویند شاید ارتباط ژنتیکی تصادفی بین این دو وضعیت وجود داشته باشد.

 

 

 

۶. جویدن یخ
احتمال کمبود آهن

 

شما هم جزو افرادی هستید که فکر می کنند جویدن یخ بسیار لذت بخش است؟ شاید اشتباه می کنید چون چند مطالعه اخیر نشان داده اگر به طور مرتب از جویدن یخ لذت می برید، احتمالاً به کمبود آهن مبتلا هستید. دلیل این موضوع را می توان در تورمی دانست که در اثر کم خونی و به نوبه آن عدم انتقال اکسیژن به وسیله خون در دهان به وجود می آید. یخ یکی از محبوب ترین خوراکی های زنان باردار مبتلا به کمبود آهن است. در مطالعه ای که سال ۲۰۱۱ درباره کمبود آهن در بدن انجام شد، مورد عجیبی یافت شد؛ یکی از داوطلبان خانم، ۳۷ ساله و بیش از ۲۰ سال مبتلا به کم خونی، روزانه ۳۰ تکه یخ خورده بود.

 

 

 

۷. برآمدگی روی پاشنه پا
احتمال بالا بودن کلسترول خون

 

ممکن است فکر کنید که برآمدگی های روی پاشنه پا فقط وقتی می خواهید در تابستان صندل های بندی بپوشید کمی آزاردهنده اند اما پژوهش ها نشان داده اند ذخایر چربی روی تاندول آشیل می تواند علامت بالا بودن میزان کلسترول خون ارثی باشد که نوعی بیماری ژنتیکی است که ممکن است باعث شود سطح کلسترول خون از بدو تولد بالا و بیش از دو برابر حالت عادی باشد. بیماری بسیاری از این مبتلایان تا مدت ها تشخیص داده نمی شود زیرا افراد جوان تمایل چندانی به بررسی سطح کلسترول خون شان ندارند و ممکن است در دهه های ۴۰ یا ۵۰ عمرشان و یا حتی جوان تر به بیماری های قلبی عروقی مبتلا شوند و حتی جان خود را نیز از دست بدهند. اگر شما هم برآمدگی روی پاشنه تان دارید و آزمایش ها مشخص کردند به این بیماری مبتلا هستید، اصلاً نگران نشوید چون درمان آن بسیار آسان است.

 

 

 

۸. برداشتن قدم های کوتاه
احتمال زوال عقل

 

پژوهش های اخیر نشان داده اند آهسته تر از گذشته گام برداشتن می تواند علائم اولیه زوال عقل باشد. دلیل این مسئله دقیقاً مشخص نیست اما بنابر نظر پزشکان، راه رفتن عملی پیچیده است که بخش های مختلفی از مغز را به کار می گیرد تا هماهنگی لازم برای حرکت را به وجود آورد. بنابراین وقتی بخش هایی از مغز در حال تحلیل رفتن است، قرار دادن یک پا مقابل دیگر کمی سخت تر می شود. گام برداشتن لرزان علامت زوال عقل عروقی است که به دلیل بروز مشکلاتی در خونرسانی به مغز به وجود می آید اما وقتی این بیماری خود را نشان می دهد که علائم دیگری مانند کاهش حافظه و ارتباط فرد با دیگران به شدت ضعیف می شود.

 

 

 

۹. برنزه شدن اسرار آمیز
احتمال بیماری آدیسون

 

 

 

پوست پژمان، ۲۷ ساله در مدت کمتر از چهار ماه به شدت برنزه شده و روز به روز هم تیره تر می شد. علاوه بر آن، لثه ها، لب ها، ناخن ها و حتی خطوط کف دستش نیز شروع به تیره شدن کرده بودند. پژمان از اینکه پوستش برنزه می شد نگران نبود، به همین دلیل وقتی به دلیل ضعیف پیش پزشک رفت، از تیره شدن پوستش حرفی به میان نیاورد. پزشک هم خستگی او را به حساب کار شیفتی در سوپرمارکت گذاشت. ولی وقتی صبح یک روز پسرش نتوانست او را از خواب بیدار کند و همسرش او را به سرعت به بیمارستان رساند، تازه پزشکان متوجه پوست قهوه ای پژمان شدند. پزشک پژمان متوجه شد او به بیماری آدیسون ـ کمبود هورمون های قشر غده فوق کلیوی ـ مبتلا شده است. این بیماری نوعی اختلال در غده فوق کلیوی است که تولید کورتیزول و دیگر هورمون ها را که برای تنظیم فشارخون حیاتی اند، به هم می ریزد. در مورد پژمان این شرایط به پایین ترین حد خود و در واقع آستانه خطر رسیده بود. او به درمان پاسخ مثبت داد و پوستش به وضعیت عادی برگشت. بیماری آدیسون در ۷۰ درصد موارد باعث برنزه شدن پوست می شود زیرا بدن به جبران فقدان کورتیزول به تولید هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک می پردازد تا غده فوق کلیوی و سلول های رنگدانه موجود در پوست را تحریک کند.

 

[ ۱۳٩٢/٩/۱٤ ] [ ٧:۳٢ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

[ ۱۳٩٢/٩/۱۳ ] [ ۱٠:٥۸ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

درس شیمی را برای کنکور چگونه بخوانیم

1-فصل اول شیمی که ساختار اتم رابررسی می کند بهتراست مدل اتمی (تامسون –
رادرفورد – بور- کوانتومی )بصورت مقایسه ای مطالعه شود وشباهت ها وتفاوت های مدلها بررسی شود ضمناً درپایان فصل آرایش الکترونی وانرژی یونش بطورکامل بررسی نشده است ونیازبه مطالعه بیشتر ازکتاب دارد

2- درفصل دوم ازشیمی 2دانش آموزان باید باجدول تناوبی عناصر آشنایی کامل پیدا کنندوتغییرات (فلز ونافلز- شعاع اتمی –شعاع یونی – الکترونگاتیوی وانرژی یونش وپیوند فلز )رابصورت گروهی ودوره ای بدانند

3- درفصل 3 شیمی دو باید کلیه مطالب مربوط به ترکیبات یونی وعواملی ازقبیل ساختار انرژی شبکه – انرژی آبپوشی و....)رابدانندوبهتراست مبحث چگونگی حلالیت مواد یونی بعداز این بخش موردمطالعه قرارگیرد

4- درفصل چهارم شیمی 2 بایددانش آموز بطورکامل بامفهوم پیوند – انرژی پیوند  –ساختارلوئیس
مولکولها-نامگذاری ترکیبات مولکولی نیروی جاذبه بین مولکولی )آشنا شوند

5- معمولاً یک تست ازشیمی آلی مطرح می شود وبهتراست دانش آموزان برای  مطالعه فصل آخرشیمی 2ابتدافصل آخرشیمی سال اول دبیرستان رامطالعه نمایند

6- درآخرشیمی آشنایی باوسایل آزمایشگاهی معمولاً یک سوال کنکور دارد(نام وسیله وکاربردآن)

7- درفصل اول شیمی 3ابتدا موازنه کردن واکنشها راداریم که موازنه به روش اکسایش وکاهش بهتر است مطالعه شود

8- درفصل دوم شیمی 3 محاسبه H  به سه روش باید بخوبی آموخته شودکه عمولاًیک سوال عددی درکنکور مطرح می شوددراین فصل خودی بودن واکنشها ودوعامل آنتالپی وآنتروپی خیلی اهمیت دارد

9- درآخر شیمی 3آشنایی دانش آموزان باحلالیت ونمودارانحلال پذیری وانواع غلظت ها کامل می شود ضمناً انواع محلولها تفاوت وشباهت های آنها باید به صورت مقایسه ای مطالعه شود

10 –فصل اول شیمی سال چهارم یک تست عددی درمورد سرعت واکنش معمولاً مطرح می شود وپس از آن عوامل موثر برسرعت واکنش ونظریه ها (بحث نمودارانرژی وزمان واکنش )باید مطالعه شود

11- درفصل دوم شیمی سال چهارم باید دانش آموزبامفهوم تعادل بخوبی آشنا شود درضمن اطلاع ازتعادل همگن وناهمگن وتوجه به تصاویر ضروری است

12- برای آشنایی بیشتر بافصل سوم شیمی سال چهارم دانش آموزبایدبا نام اسیدها  وبازها ومقایسه قدرت آنهاوعواملی از قبیل Ka, PKaودرجه تفکیک آشنا شود(هیدرولیزیا آبکاف نمکها معمولاً یک تست درکنکور دارد)مطالعه ساختارلوئیس قبل ازاین مبحث مناسب است

13- فصل بعدی شیمی سال چهارم که مستقل می باشد ونیازی به اطلاعات قبلی نداردابتداباید مفهوم جدول پتانسیل کاهشی بطور مفهومی دانسته شود تا آنرا درسوال بکار ببرد وبحث الکترولیز – آب فلز کاری – انواع سلولهای الکترولیتی وگالوانی می توانددرکنکور سوال داشته باشد

14- دانستن روندشعاع –روند انرژی یونش –الکترونگاتیوی درتغییرات گروه ودوره کمک می کند

15- درمبحث شیمی آلی دست به تفکیک یزنیدومفاهیم آن را ازشیمی معدنی جدا کنید

16-- تست ها را یک جا بزنید ویک جا نیز تصحیح کنید نه اینکه پس از زدن هر تست به سراغ پاسخ های آن بروید

17- تست هایی که قادر به حل آن نیستید را رها نکنید وبه سراغ نکته کنکوری آن بروید درصورتی که باز نتوانستید حل کنید از صرف زمان برای حل آن نگران نباشید چون مفهومی یاد گرفتن موضوع برای شما مهم است نه سریع یاد گرفتن آن 18- به تصاویر وآزمایش های حاشیه کتاب
توجه ویژه بنمایید

19-  پس از خواندن یک مبحث بافاصله حداقل  36 ساعت تست بزنیدنه بلا فاصله وتعداد تست آن به حدی باشد که ملکه ذهن شما شود البته دروس سال چهارم رابلا فاصله تست بزنید

20- برخی  ازدانش آموزان به جای مطالعه کتاب درسی سراغ جزوه یا نکات فشرده (فلش کارت )می روند که این یک خطای بزرگ است بدانید که مهمترین منبع کنکور کتاب درسی شماست

 

 

[ ۱۳٩٢/٩/٦ ] [ ٩:۱٧ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]


وزیرآموزش وپرورش درهشتصد وهشتادوهشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نقش مهم مدیران آموزشی گفت: «کلید تحول در آموزش وپرورش در دست مدیران مدارس است»

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، دکتر علی اصغر فانی با تبیین شش رکن اساسی  آموزش وپرورش افزود : استفاده از مدیران  باتجربه و متخصص و تحول گرا مدارس را متحول می کند.

وی ایجاد نظام ارزیابی مدیران و توجه به کیفیت خروجی مدرسه را یکی از گام های اساسی در ایجاد تحول برشمرد و اضافه کرد : چگونه است که برخی مدارس علی رغم دریافت حق ثبت نام، افراد برای ورود بر یکدیگر سبقت می گیرند، در صورتی که  برخی مدارس بدون شهریه با استقبال چندانی مواجه نمی شوند ؟

وزیر آموزش وپرورش، آموزش مدیریت علمی به مدیران مدارس را امری ضروری برشمرد و تصریح کرد : 105 هزار مدیر مدرسه  داریم که با لحاظ کردن یک معاون برای هر مدرسه  210 هزار مدیر آموزشی می شود و آموزش آنان قطعا مدرسه را نیز متحول خواهد کرد .

وی آموزش مدیران را نیازمند تصویب قانون در شورای عالی دانست تا با یافتن وجهه قانونی، همه مدیران  آموزشی بتوانند دوره خاصی را بگذرانند و دستخوش سلیقه مسئولان نشوند.

دکتر فانی با تاکید بر ضرورت تدوین شاخص هایی استاندارد  برای تراکم کلاس،سرانه فضا، هوشمندسازی، نحوه ارزشیابی، تنبیه و تشویق کارکنان، ابزار آموزشی و کمک آموزشی اضافه کرد : مدارس بالای 300 دانش آموز کارآیی پرورشی چندانی ندارند، اگرمی خواهیم فعالیت های پرورشی راندمان مناسبی داشته باشند نباید جمعیت دانش آموزی در مدارس ابتدایی  بیش از 150نفر، راهنمایی  بیش از250 نفرو متوسطه بیش از 300 نفر باشد .

وی با اشاره به ضرورت توزیع بودجه  با توجه به عواملی چون محرومیت، دوری راه، فضا، جمعیت و... افزود: باید شاخص هایی تعریف شود  که مردم مفهوم اعتدال، تدبیر و امید را بیشتر لمس کنند(medu.ir)

[ ۱۳٩٢/٩/٥ ] [ ٢:٢٢ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

درس ریاضی عموماً برای بچه ها مشکل و حتی همراه با ترس و وحشت است. این در حالی است که ریاضی یکی از چند درسی است که در باز کردن ذهن دانش آموز و آموزش چگونه اندیشیدن نقش درجه اول دارد...

غلبه بر مشکلات ریاضی

درس ریاضی عموماً برای بچه ها مشکل و حتی همراه با ترس و وحشت است. این در حالی است که ریاضی یکی از چند درسی است که در باز کردن ذهن دانش آموز و آموزش چگونه اندیشیدن نقش درجه اول دارد. بسیاری از معلمان فرهیخته که هم به آموزش ریاضی علاقمندند و هم اشتیاق آموختن آن را به بچه ها دارند، همواره دنبال راه و روشهایی هستند که این درس را شیرین و فهمیدنی کنند و در واقع بچه ها را با ریاضیات آشتی دهند. 

 بیش از 50 درصد دانش آموزان مقاطع مختلف معمولاً در درس ریاضی مشکلات اساسی دارند. بسیاری از دانش آموزان حتی در ساده ترین مطالب ریاضی مربوط به سال های قبل اشکال دارند. در ابتدای سال تحصیلی معمولاً مشکلات یادگیری ریاضی به دلیل فراموشی مطالب پایه بسیار زیاد است و دانش آموزان کشش لازم برای یادگیری ریاضی را ندارند و وقتی که مطالبی را تدریس می کنیم نمی فهمند و با دهان باز و چشمانی گرد شده به معلم و تخته سیاه می نگرند!

 وقتی که از چند نفرشان درس می پرسیم به ندرت کسی جواب درستی می دهد و دایم هراسناک بوده و چشمانشان را به زمین میدوزند! اگر یک امتحان پایه از آن ها بگیریم میانگین نمرات امتحانی پایین خواهد بود.

 

 


ادامه مطلب
[ ۱۳٩٢/٩/٤ ] [ ۱۱:٢۳ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

Check Google Page Rank Online User
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
Online User

نیت کنید و اشاره فرمایید