مدیرمجتمع آموزشی مدارس دانشگاه صنعتی اصفهان
سال همدلی وهمزبانی دولت وملت را پاس می داریم
قالب وبلاگ

بلوغ

 از مهمترین عواملی که گذر از دوران بلوغ را برای افراد سهل و آسان می‌نماید کسب اطلاعات و آموزش دوران بلوغ است.

عموماً والدین اظهار می‌دارند که شرم و حیا بیش از اندازه مانع از انتقال اطلاعات لازم این دوران به فرزندانشان می‌شود.

مدرسه نیز که دومین جایگاه آموزش فرزندان است به علت محدودیت و قوانین حاکم بر آن از ارائه آموزش‌های لازم و مهارت‌های خاص این دوره به نوجوان عاجز است. در شرح وظایف هیچ مؤسسه و سازمان یا نهادهای اجتماعی هم تعریف نشده است که چنین آموزش‌هایی را به نوجوان منتقل نمایند.

پس نوجوان برای آموزش‌های صحیح و سالم این دوران بایستی به کجا رجوع کند؟!!

حال تا تأسیس چنین سازمانی و یا واگذاری این وظیفه خطیر به یکی از سازمان‌ها و مؤسسات موجود چاره‌ای نیست که خانواده خود با جدیت بیشتر وارد عمل شده و با ایجاد ارتباط صحیح و صمیمی ضمن حفظ حرمت‌ها و ارزش‌های درون خانواده، اطلاعات و آگاهی‌های دوران بلوغ را به فرزندان ارائه دهد.

بدیهی است خانواده از طریق مطالعه کتب، مقالات، مطبوعات، بسته‌های آموزشی،‌رادیو و تلویزیون و رجوع به متخصصین، نیازمند است اطلاعات و آگاهی‌های خود را توسعه داده تا با ارائه آموزش صحیح مشکلات دوران بلوغ فرزندانشان را به حداقل ممکن برسانند.

 

تعریف دوران بلوغ

بلوغ به معنای رسیدن و مرحله‌ای از رشد است که با تغییرات و دگرگونی در خصوصیات جسمی، اجتماعی، رفتاری، جنسی و هیجانی در نوجوان ظاهر می‌شود.

اهمیت دوران بلوغ

شروع فعالیت غدد جنسی و افزایش فعالیت غدد رشد باعث تغییرات ظاهری و جسمانی در افراد می‌شود و این تغییرات به فرد اجازه می‌دهد تا از آن بهره‌برداری نماید ولی از آنجا که از نظر فکری و شناختی به مرحله کمال نرسیده است، روش بهره‌مندی صحیح از آن را نمی‌داند و برای کسب استقلال خود، علیه ارزش‌های خانواده طغیان می‌کند، به سمت دوست و گروه همسالانش گرایش پیدا می‌کند و ارزش‌های فردی و فکری و وجودی خویش را در دوستان جستجو می‌کند و بیش از هر زمان دیگر نیازمند است تا از طرف گروه مورد تأیید قرار گیرد.

فشارهای روانی، عاطفی، جنسی، اخلاقی و اجتماعی مانند احساس استقلال و بزرگی، رهایی از دوران کودکی و ورود به دنیای بزرگترها، قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی جدید، انطباق با محیط جدیدی، ترشح هورمون‌های بدن، از جمله عوامل ایجاد احساس دلهره، اضطراب و کشمکش افراد در دوران بلوغ می‌باشد.

با توجه به اینکه بیشتر رفتارهای نادرست انسان در طول حیات خویش می‌تواند در دوران بلوغ متجلی گردد به همین دلیل بعضی این دوران را «بحران بلوغ» نامیده‌اند. اکثریت کسانی که در طول زندگی خود به عنوان (افراد موفق) شناخته شده‌اند کسانی هستند که توانسته‌اند این دوران را به سلامت طی کنند و برای گذر از این دوران، خانواده می‌تواند با ایجاد برنامه‌های منظم و منسجم، مطابق با اصول تربیتی و ارزشی خانواده خود و همچنین با در نظر گرفتن ارزش‌ها و شخصیت نوجوان در سه مرحله‌ی : قبل از بلوغ، حین بلوغ و پس از بلوغ او را هدایت و راهبری نماید.

الف) در مرحله‌ی قبل از بلوغ: ارائه آگاهی و شناخت علائم و خصوصیات بلوغ به نوجوان ضروری است.

ب) در حین بلوغ: پذیرش بدون قید و شرط و درک موقعیت او کمک بزرگی برای تطبیق و هماهنگی و سازگاری هر چه بیشتر نوجوان با تغییر و تحولات سریع و پرشتاب دوران بلوغ است.

ج) در مرحله‌ی پس از بلوغ: در این مرحله نیز کمک خانواده به حفظ و استمرار ارزش‌های اخلاقی و رفتاری مثبت در نوجوان مورد تأکید است.

 

انواع بلوغ

در بلوغ جنسی، رشد و فعالیت غدد جنسی در افراد مذکر (پسران) به صورت احتلام و در مؤنث (دختران) به صورت قاعدگی دیده می‌شود و شروع آن معمولاً حدود 12 سالگی در دختران و 14 سالگی در پسران می‌باشد.

در بلوغ جسمی، افراد به اوج شکوفایی و رشد جسمی خود می‌رسند که در پایان این دوره، رشد طولی تقریباً متوقف شده و رشد عرضی شروع می‌شود و معمولاً پایان رشد جسمی را حدود سن 25 سالگی می‌دانند.

در بلوغ عاطفی و روانی اجتماعی، فرد سعی می‌کند به جهت دادن رفتارهای عاطفی و کنترل عواطف و احساسات و نیازهای روانی بپردازد و احساس استقلال و آزادی کرده و از وابستگی به دوران کودکی، خود را برهاند.

بلوغ اقتصادی: افراد مراحل رشد و بلوغ خود را به طور کامل و سلامت طی می‌کنند ولی باید در دوره‌ای از زندگی به رشد و توانمندی اقتصادی نیز برسند، فاصله زیاد بین بلوغ جسمی و بلوغ اقتصادی، سن ازدواج را به تأخیر انداخته و این خود می‌تواند به یکی از عوامل بروز نابسامانی‌ها و بحران‌های اجتماعی تبدیل شود.

 نشانه‌های بلوغ

این نشانه‌ها در پسران به شکل پیدایش جوش در صورت، رویش موهای زائد، رویش مود در دو طرف صورت و بالای لب، تغییر صدای آنان و دو رگه شدن صدا و در دختران به شکل بم شدن صدا، ظهور قاعدگی، رشد ظاهری اعضای بدن، تغییر ظاهری صورت (شادابی چهره) و مواردی از این قبیل نمایان می‌شود.

از نشانه‌های عاطفی این دوران می‌توان خشم و پرخاشگری، گذشت و فداکاری، اضطراب و دلهره، ترس، جلب توجه، محبت، احساس گناه همراه با شرم و خجالت، یأس و ناامیدی را نام برد.

احساس استقلال طلبی و برتری جویی، حس اعتماد به نفس، مقایسه بدنی خود با دیگران، عدم آگاهی کامل از آینده و مواردی از این قبیل را می‌توان از نشانه‌های روانی دوران بلوغ نام گذاشت.

گرایش به خود، حس قدرت‌نمایی، رفتارهای تند و پرخاشگرانه علیه دیگران مخصوصاً خانواده، انزواطلبی و گوشه‌گیری نیز از علائم و نشانه‌های رفتاری دوران بلوغ است.

از نشانه‌های اجتماعی این دوران، دوگانگی اخلاقی و رفتاری، تمایل به ارزش‌های اخلاقی برتر، احساس بی‌همتایی و یگانگی در اخلاق، تفکر و رفتار را می‌توان نام برد.

 بلوغ زودرس و بلوغ دیررس:

پیدایش نشانه‌های بلوغ در همه‌ی افراد یکسان نمی‌باشد، بعضی از افراد ممکن است بلوغ زودرس و یا دیررس داشته باشند، که این خود می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد از جمله ارث یا ژنتیک، تغذیه، تنوع آب و هوا و محیط فرهنگی و تربیتی افراد.

والدینی که خود بلوغ دیررس و یا زودرس داشته باشند ممکن است فرزندان آنان نیز چنین باشند. در مناطق سردسیر به علت سردی آب و هوا بلوغ دیررس و یا در مناطق جنوبی به علت گرمی آب و هوا بلوغ زودرس اتفاق خواهد افتاد، بجاست با بررسی شرایط در مورد فرزندانمان آن را امری طبیعی بدانیم و نسبت به آن حساسیت نشان ندهیم.

راهکارهایی برای والدین

1- دوران بلوغ با اضطراب روانی اجتماعی، جسمی همراه است، با صحبت کردن و همدلی با فرزند می‌توانیم در جهت کاهش اینگونه اضطراب‌ها قدم برداریم.

2- ترشح هورمون‌ها در دوران بلوغ باعث عدم کنترل فرد بر روی رفتار می‌شود، سعی کنیم در این دوران کمتر پرخاشگری آنان را تشدید کنیم گاهی اوقات بطور موقت آنها را تنها بگذاریم تا رفته رفته آرامش خود را بدست آورد.

3- یأس و ناامیدی یکی از ویژگی‌های دوران بلوغ است. نوجوان خود را ناامید و به بن‌بست رسیده می داند که این حالت را «قرار گرفتن در حالت بحران» می‌نامند، سعی کنیم افکارشان را مثبت کنیم یعنی به رفتارهای مثبت توجه داشته باشند، موفقیت‌های گذشته‌شان را به یادشان بیاوریم و شکست‌های آنان را به رخ نکشیم تا حالت ناامیدی را به امیدواری تبدیل کنیم.

4- دوری گزینی و تنهایی نیز در دوران بلوغ رخ می‌دهد، توجه والدین به فرزند، قرار دادن در محیط‌های اجتماعی و خانوادگی باعث می‌شود که فرزند فردیت خود را پیدا کند و از تنهایی کم کم دوری نماید.

5- وقتی فرد به بلوغ می‌رسد، حس استقلال‌طلبی او نیز به اوج می‌رسد ما والدین با واگذاری مسؤولیت و تصمیم‌گیری فرد در امور خصوصی و شخصی زندگی خود، اجازه دهیم حس استقلال طلبی او ارضاء شود.

6- بلوغ با افزایش انرژی و قدرت و توانمندی همراه است، ترغیب و جهت دادن او به فعالیت‌های بدنی و ورزشی باعث می‌شود، انرژی و توانمندی او در جهت مثبت و مفید مصرف شود.

7- در بعضی از موارد فرد به بلوغ جسمی، اجتماعی و روانی می‌رسد اما بلوغ جنسی در او رشد خوب و متعادلی ندارد و بعضی از صفات ثانویه جنسی دوران بلوغ مثل رویش مو در بالای لب و مواردی از این قبیل دیده نمی‌شود، در چنین مواقعی با توجه به در نظر گرفتن سن رشد بهتر است فرزندمان را نزد دکتر غدد ببریم.

8- وقتی فرد به بلوغ می‌رسد و بعضی از تغییرات ظاهری و درونی را در خود مشاهده می‌کند، سعی می‌کند روابط اجتماعی خود را نیز گسترش بخشد و به نوعی جامعه‌گزینی نماید، ما باید اجازه دهیم با نظارت و هماهنگی خانواده با بعضی از دوستان و همسالان خود ارتباط ایجاد نماید.

9- به نوجوان بیاموزیم اگر اطلاعات لازم را در مورد دوران بلوغ ندارد بهتر است به جای خجالت کشیدن و سؤال نکردن، از افراد متعهد و متخصص در این زمینه سؤال نماید تا بتواند با کسب اطلاعات مفید، به راحتی دوران بلوغ را سپری نماید و به سلامت روانی بهتری دست یابد.

10- سعی کنیم تربیت نوجوان را در جهت رشد استعدادهایش متوجه کنیم و عقل و اندیشه او را به سوی آن بارگاه خیر و سعادتی که به طرف آن بایستی حرکت کند و خوشبختی جاودانه را تضمین کند رهنمون سازیم.

11- دوران بلوغ دوران جدایی عاطفه است که نوجوان توانسته خود را از عرصه خانواده به بیرون بکشاند پس خانواده را جذاب کنیم تا این فاصله برای همیشه باقی نماند.

12- اگر می‌خواهیم نوجوان به اصول کلی برقراری رابطه انسانی مقید باشد پس او را محترم شمرده و به حقوقش احترام بگذاریم، متوجه نیازهای همه جانبه او باشیم و آنچنان که هست او را بپذیریم.

13- مشورت کردن با نوجوان، سهیم کردن او در برنامه‌ریزی خانوادگی، توجه به نیازها و علایق او همگی بیانگر احترام گذاشتن به اوست.

14- در این دوران از رشد، استراحت و تفریح را نباید از نظر دور داشت که این امر به ویژه در سلامت جسمانی و روانی او حائز اهمیت است و می‌توان گفت از ضروری‌ترین نیازهای نوجوان و جوان است.

15- در دوران بلوغ رعایت نکات بهداشت فردی و روانی اهمیت خاص دارد و باعث می‌شود که نوجوان به نیازهای دیگر خود آسانتر دسترسی پیدا کند و از مهمترین آن مصون بودن از بیماری‌های روانی و آسیب‌های اجتماعی است.

16- در دوران بلوغ والدین و مربیان باید نوجوان را یاری کنند تا در حد لزوم اشتباه کند، ناکام شود، محرومیت را تجربه کند، مشکلات را بفهمد، توانایی‌های خود را ارزیابی کند، آن موقع است که می‌تواند تصمیم بگیرد و استقلال نسبی را بدست آورد.

17- به گفته آلفرد آدلر: تقریباً برای همه بچه‌ها بلوغ یک معنی دارد و آن این است که (ما دیگر بچه نیستیم) و می‌خواهند این حرف را امتحان کنند. باید قبول کنیم که این حق طبیعی آنهاست و شرایط مناسب و مساعد را برای ایشان آماده سازیم.

اگر اینگونه فکر کنیم و عمل نماییم مشکلات خیلی کمتر شده و ناراحتی به وجود نمی‌آید.

18- به فرزندان بگوییم «حقیقت‌نگر» باشند چون اگر خود را از حقیقت دور بدارند زندگی‌شان لبریز از نگرانی می‌شود.

19- یکی از ویژگی‌های دوران بلوغ اضطراب است. اگر فرزند را مضطرب دیدیم برای کاهش اضطراب او حداقل کاری که می‌توانیم بکنیم این است که شنونده‌ی خوبی برای او باشیم چرا که اگر مضطرب بماند پیوسته عقب می‌ماند.

 


[ ۱۳٩۳/٩/۳٠ ] [ ۱٢:٢٥ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

 

به نام خدا

تقدیم به جوانان پاک ایران اسلامی وپدران ومادران، به عنوان راهنمایان فرزندان برای زندگی پاک وسالم

مقدمه

ازدواج یکی از مهمترین رویداد هایی است که درزندگی انسان رخ می دهد ومورد تاکید شرع مقدس اسلام وتوصیه ائمه اطهار علیهم السلام می باشد،لذا نظربه اهمیت ازدواج ونقش آن در تشکیل واستحکام خانواده وتاثیر آن در تداوم زندگی مطلوب،تربیت فرزندان صالح، داشتن زندگی سالم توام با رضایت وخوشبختی واحساس موفقیت ضرورت دارد دختران وپسران هنگام فراهم شدن زمینه تشکیل خانواده(دست یافتن به نیمه گم شده خود در جهت تکامل) به موارد مهمی توجه داشته باشند تا با رعایت آن وتوکل به عنایت باریتعالی در مسیر انتخاب شریک زندگی موفق باشند. بدین منظور با استفاده از منابع مختلف وتجارب میدانی در عرصه های مختلف زندگی ودغدغه جوانان در این خصوص برآن شدم تا ملاک ها ومعیار های انتخاب همسربرای جوانان (دختر وپسر) در آستانه ازدواج را به صورت کاربردی وکلید واژه ای گردآوری وتنظیم نمایم تادر اختیار افراد علاقه مند قرارگیرد که در مسیر انتخاب همسر مناسب با تعقل بیشتری عمل نمایند،بدیهی است کتب مختلف در زمینه ملاک انتخاب همسر وجود دارد که علاقه مندان می توانند برای مطالعه بیشتر به آن مراجعه کنند.

چند نکته:

ا- انسان به لحاظ اجتماعی وساختار جسمی وروانی موجودی پیچیده می باشد که امکان شناخت کامل او در ابعاد مختلف وجود ندارد اما     می توان با مطالعه وتحقیق به بخش عمده ای از آن دست یافت.

2- ملاک های انتخاب همسر تنوع وگستردگی فراوانی دارد اما در نوشتار پیوست تعداد81 شاخص جمع آوری شده است که ممکن است درنگاه اول بدیهی به نظر برسد ویا زیاد وهمپوشی داشته باشد اما با توجه به دگرگونی جوامع امروزی وتنوع سلائق وخواسته ها ذکر این موارد برای جوانان اجتناب ناپذیر است.

3- به جوانان عزیز تاکید می شود قبلا شناخت واقعی از ویزگی های اخلاقی ،رفتاری ،روانی ،عاطفی واجتماعی خود پیداکنند تا بتوانند در تعیین ملاک ها ومعیار های انتخاب همسربا تطبیق و همخوانی با روحیات خود به نحو موثر عمل نمایند.دراین راستا مطالعه ملاک های پیوست توصیه می شود تا اگر مواردی به نظرتان می رسد به آن اضافه وبادرک عمیق از مفاهیم آن به نقطه مطلوبی برسید،درصورت نیاز به توضیح وبسط مطلب در هر شاخص می توانید از افراد ذیصلاح کمک بگیرید،یاد آوری می شود این ملاک ها برای شما وصفات فرد مورد نظرتان جمع آوری شده است.

نکاتی که باید در جلسات خواستگاری وآشنایی رعایت شود.

-   در زمان خواستگاری زیباترین ومناسب ترین لباس های خود را به تن کنید وازآراستگی لازم برخوردارباشید چون اولین دیدار همیشه در اذهان باقی می ماند.

-   درتمام مراحل خواستگاری متانت ووقار از سوی هرخانواده رعایت شود(منظوراز متانت سکوت وخشکی نیست)

-   در هنگام صحبت کردن خود واعضای خانواده از مسیرصداقت ویک رنگی خارج نشوید ومتعهد شوید آنچه را می گویید از سر صدق وصفا باشد و به آن پایبند باشید.

-  هنگام معرفی کردن فرد مورد نظر ودیگر اعضای خانواده سراپاگوش دهید ومطالب آنان را به خاطر بسپارید تا بعدا در ارزیابی وسنجش وضعیت او با دقت بتوانید قضاوت کنید

- اگر می خواهید زندگی آینده شما از استحکام، انسجام وعطوفت خانوادگی برخوردار باشد آنطور که هستید معرفی شوید تا درصورت تفاهم وتصمیم گیری به زندگی مشترک بعدا دچار مشکل نشوید.

- توجه داشته باشید در هنگام جلسات آشنایی وگفتگو اسیر احساس وعواطف نشوید ودلبستگی به ظاهر ودو صفت مثبت نگردید که ارزیابی شما از شخصیت مورد نظرتان با بررسی ابعاد مختلف به واقعیت نزدیک شود.

- از نقش بازی کردن در جلسات آشنایی واظهارقابلیت هایی که فاقد آن هستیدپرهیز کنید،چرا که آینده شما به همین گفتمان ها بستگی دارد.

- توجه داشته باشید که نمی توان تمام ملاک ها را در یک دوجلسه خواستگاری مطرح کرد،سعی کنیدبا توافق خانواده ها و همسر احتمالی خود جلسات آشنایی را با رعایت موازین شرعی وعرفی افزایش دهید تا به شناخت ممکن برسید.

- ضمن ارزیابی از صفات فرد مورد نظر همزمان تحقیقات کامل از محل زندگی قبلی وفعلی ،محیط کار ،محل تحصیل و...... داشته باشید.

-  در هنگام تحقیق توجه داشته باشید که گاهی، افراد براساس حب وبغض صفات فرد را مثبت ویا منفی بیان می کنند بنابراین باید دامنه تحقیق را همه جانبه،گسترده واز افراد متعدد ومعتمد گسترش دهید.

- ابتدا معیار های انتخاب همسر را هر یک از طرفین باید به تنهایی بررسی کنند ویک ارزیابی درونی از خود داشته باشند تا بدانند که هریک دارای کدام یک از این ویژگی ها را دارند ، وسپس با اخذ برگه طرف مقابل به ارزیابی ووجود اشتراکات پرداخت .

- با توجه به اینکه ارزش های خانوادگی و عناصر اصلی مورد نظر هر خانواده وفرد ممکن است متفاوت با شد بنابراین توجه به رکن های پایه ای مورد تاکید می شود.

- در ارزیابی از صفات فرد مورد نظر آرمان گرا نباشید،چون هر انسانی قابلیت ها ومحدودیت هایی دارد که با درک  آن زمینه توافق حاصل می شود

- ابتدا معیار های انتخاب همسر را هر یک از طرفین باید به تنهایی بررسی کنند ویک ارزیابی درونی از خود داشته باشند تا بدانند که هریک دارای کدام یک از این ویژگی ها را دارند .

توجه داشته باشید عقل هزار چشم دارد وعشق فقط یک چشم ولی وقتی عشق می میرد نورزندگی از بین      می رود چون عاشق شدن آسان است ،عاشق ماندن هنر است.

- به خاطر داشته باشید یک انسان عاقل در حین جلسات آشنایی تحت هیچ شرایطی نباید از محور عقل وتدبیر خارج شود واحساسات آنی وزود گذر را جایگزین تعقل نماید چون انتخاب همسر برای یک عمر زندگی است ،خرید کفش نیست،عدم شناخت روحیات واقعی خود وطرف مقابل تاوان سنگینی را به دنبال دارد.

- فرض کنید زندگی مشترک خود را آغاز کرده اید ودر دنیای واقعی زندگی با همه فراز ونشیب های آن مواجه هستید ، بنابراین از رفتار های تصنعی وگلخانه ای در جلسات آشنایی خودداری شود .

- پس از گفتگو ها برای اخذ تصمیم از خدمات مشاوره ای ازدواج بهره بگیرید.

-  پشتوانه تمامی مطالب گفته شده پس از شناخت متقابل،توکل به خدای متعال، توسل به ائمه اطهار(ع) است چرا که خداوند پس از تدبیر تو تقدیر می کند وابعاد وجودی انسان همچنان نا شناخته، بنابر این از ابزار تدبیر که خداوند در وجود هر انسانی به ودیعه گذاشته است استفاده لازم را در تصمیم سرنوشت ساز ببرید.

-  فراموش نکنید زندگی عرصه کمال است نه صحنه پیکار، اول عقل بعد چاشنی عاطفه

-  آیا می دانید؟ واقعیت عشق در بقای آن است وحقیقت عشق در عمق آن، پس بعداز انتخاب تلاش کن که در هر دو وفادار باشید 

جدول ملاک های انتخاب همسر برای جوانان(دختر وپسر )در آستانه ازدواج

ردیف

شاخص

تعریف شاخص

1

ایمان واعتقادات مذهبی

دین باوری وایمان داشتن  یکی از پایه های مستحکم وپایبندی به حرمت گذاشتن نظام خانواده است

2

میزان تقید به احکام الهی

مقید بودن به انجام واجبات ،مستحبات وترک محرمات و...........................

3

اصالت خانوادگی

اصل ونسب داربودن ودارای ریشه خانوادگی اجدادی وخوشنام بودن .......................

4

نجابت

از تربیت خانوادگی مبتنی بر اعتقادات مذهبی ،اخلاقی واجتماعی برخوردار باشد.

5

اصل کفویت (هم شان بودن)

این اصل به تشابه زمینه های مذهبی ،فرهنگی ،اقتصادی و.................... دارد

6

تناسب سنی

سن برای ازدواج مناسب باشد واختلاف سنی نیز بیشتر از 3 تا4 سال نباشد(سن دختر کمترباشد)

7

وارستگی وآراستگی

موقر ،متین ،پوشش مناسب  ،وضعیت ظاهری معقول

8

طرز تفکر واندیشه

تفکر حاکم بر ذهن فرد بر ماهیت ازدواج وسایر مسائل اجتماعی چگونه است.

9

فرهنگ اجتماعی

نوع جهان بینی وبینش هریک ، نسبت به جامعه وخرده فرهنگ ها ی جامعه چیست ؟

10

آداب ورسوم

آداب ورسوم برگرفته از فرهنگ جامعه می باشد وقطعا وجوه اشتراک وافتراق وجود دارد.

11

آداب معاشرت

نحوه معاشرت های عمومی وفردی فرد چگونه است؟

13

شغل

آیا شغل وی متناسب باشان وی و طبقه اجتماعی شما می باشد،

14

میزان تحصیلات

آیا میزان تحصیلات وی برای شما مهم است؟

15

بلوغ اجتماعی

با توجه به سن فرد مورد نظر از سن عقلی نیز برخوردار می باشد.

16

ارزش های خانوادگی

ارزش های خانوادگی شما چیست؟ تحصیلات ،ثروت ،مسکن ،اصالت خانوادگی و..........

17

خصوصیات اخلاقی

از نظر خلق وخو ،عصبی (آستانه تحمل پایین) ،آرام ،خوش خلق ،معتدل و......

18

احساس مسولیت

در قبال مسائل خانوادگی مسولیت پذیر،علاقه مند به پذیرش نقش های اجتماعی می باشد.

19

حجاب وپوشش لباس

تعریف شما از حجاب چیست ؟ پوشش لباسی چگونه باشد؟ ساده وآراسته ،شیک پوش ونوخواه و...........

20

درونگرا

فردی هستید گوشه گیر ،درخود فرو می روید،تنهایی را دوست دارید و..............

21

برونگرا

اهل معاشرت ،علاقه مند به تعاملات اجتماعی ،دربرقراری ارتباط با دیگران مشکلی وجود ندارد.

22

نظم وانضباط

درامور فردی واجتماعی معتقد به نظم می باشم وعلاقه مند هستم که هر امری در شرایط خاص خود باشد

23

انعطاف پذیری

دربرابر مسائل مختلف، خودرای ومستبد یا با استدلال دیگران برخورد منطقی وانعطاف پذیر

24

حساسیت وتعصب

به امور فردی ،اجتماعی وخانوادگی تعصب خاصی دارید یا ازحق وانصاف جانبداری می کنید.

25

سابقه بیماری ،ارثی وخانوادگی

آگاهی ازسوابق بیماری فرد ضروری است، عدم توجه به این مورد ممکن است در آینده مشکل ساز باشد.

26

تفریحات وسرگرمی

مطالعه، گردش ،سینما، با دوستان خانوادگی ، اهل مسافرت

27

دوستان وارتباطات اجتماعی

اگر دوستانی دارید بعداز ازدواج نحوه ارتباط وتعامل شما چگونه است؟

28

سابقه نامزدی، عقد و ازدواج

چنانچه مثبت است علت جدایی چه بوده است؟

29

مسکن

برای سکونت وتشکیل زندگی از چه امکاناتی برخوردار هستید؟

30

میزان درآمد

میزان درامد با خواسته ها ونیاز های شما همخوانی دارد.

31

دروغگویی

دروغگویی یکی از آفت های فردی واجتماعی می باشد وبه زندگی مشترک آسیب می زند

32

اعتیاد

آیا به چیزی اعتیاد دارید،یاسابقه اعتیاد،(سیگار،مواد مخدر) و..........

33

صراحت وصداقت درکلام وعمل

درفرایندزندگی فردی واجتماعی به صداقت درکلام وتعاملات پایبندم.

34

غیبت

از غیبت دیگران متنفرم وعلاقه دارم هر سخنی را نسبت به دیگران در حضور آنان مطرح نمایم.

35

تعداد فرزند

تعداد فرزند مورد علاقه در زندگی مشترک

36

احترام به پدر ومادر

احترام به پدر ومادر به صورت متقابل ضروری است واز مشاوره با آنان درحد معقول بهره مند می شوم

37

تحصیلات اعضای خانواده

به میزان تحصیلات فرد مورد نظر واعضای خانواده چه قدر اهمیت می دهید.

38

تعداد اعضای خانواده

تعداد اعضای خانواده (پدر ،مادر،خواهر وبرادر و............) چه تاثیری بر روند زندگی شما دارد؟

39

سن پدر ومادر

سن پدر ومادر واختلاف سنی والدین طرفین چه تاثیری بر زندگی مشترک شما دارد؟

40

نوع ارتباط با بستگان

به ارتباط ورفت وآمد های خانوادگی وصله رحم چه نگاهی دارید؟

41

علاقه مندی به هنر وورزش

به هنروورزش علاقه مندم و دریکی از................. فعالیت دارم.

42

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یکی از عناصر مهم موفقیت درزندگی فردی واجتماعی می باشد.

43

عفت کلام

عفت کلام یکی از شاخص های مهم تربیتی واخلاقی در مواجهه با دیگران در گفتمان ها می باشد.

44

وضعیت روحی

از نظر روحی در چه وضعیتی قراردارید ؟آرام ،پرخاشگر وعصبی،خود کنترل و.............

45

مطالعه کتاب و..

مطالعه کتاب یکی از شاخص های توسعه اندیشه وبهبود روابط اجتماعی و.... می باشد.

46

موسیقی

موسیقی یکی از مواردی است که معمولا جوانان به آن علاقه دارند و....

47

حسد

حسد یکی از صفات مذموم می باشد،آیا این حس را در وجود خود احساس می کنید ؟

48

کینه ونفرت

نسبت به افرادی که از سوی آنان مورد آسیب قرارگرفته اید نحوه واکنش شما چگونه است؟

49

خجالتی بودن

خجالتی بودن یعنی اینکه فرد در برخورد با مسائل اجتماعی نمی تواندرفتار مناسب از خود نشان دهد.

50

حیا

حیا یک صفت پسندیده اخلاقی است که به خویشتن داری ارادی اشاره دارد ونوعی توانایی است.

51

مهریه

نگاه شما به مهریه چیست ؟ واز نگاه شمامیزان مهریه چقدر در تضمین وبقای زندگی دخیل است.

52

ساده زیستی ،تجملاتی

در فرایند زندگی به چه سبک از زندگی علاقه دارید.

53

بدبینی و خوشبینی

نوع نگاه شما در تعاملات اجتماعی چگونه است هر نوع نگاه می تواند زندگی را در مسیر دیگری قرار دهد.

54

نحوه تصمیم گیری در زندگی

در دوران زندگی انسان تصمیماتی را اتخاذ می کند که هریک می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد تصمیم گیری با مشورت یا فردی

55

آرمانگرا یا واقعگرا

نگاه شما درزندگی برای تحقق آرزو ها ونیاز ها چگونه است؟ با توجه به قابلیت ها ومحدودیت های ................

56

بذله گو واهل شوخی

در محافل دوستان ورفت و آمد های خانوادگی شوخی می کنید؟

57

امید به آینده

به آینده امیدوارید یاگاهی نگران هستید ،تکیه گاه شما برای تداوم فعالیت ها چیست؟

58

نگرش شما به ماهیت ازدواج

ازدواج را یکی از حلقه های لازم برای زندگی سرشار از نشاط وامید می دانید یا سنتی که معمول بوده است

59

نوع تفکر نسبت به همسر

جایگاه همسر را در زندگی مشترک چگونه ارزیابی می کنید؟

60

جایگاه پدر ومادر همسر در زندگی

نقش پدر ومادر را در فرایند زندگی پس از ازدواج چگونه می بینید؟

61

آیا دارای مهارت نه گفتن رادارید؟

نه گفتن یکی از مهارت های زندگی است و لازمه آن اگاهی های اجتماعی برای تعاملات روز مره می باشد.

62

حساسیت های خانوادگی واجتماعی

حساسیت های شما در زندگی چیست که ممکن است  شما را ازتعادل  خارج کند؟

63

نقش پول و درآمد درزندگی

میزان درآمد وپول را چه قدر در زندگی مایه خوشبختی وسعادت می دانید؟

64

میزان وفاداری وتعهد به همسر

ملاک ومعیار شما در میزان وفاداری همسرتان چیست؟

65

تحمل کمبود های اقتصادی زندگی

آستانه تحمل شما در کمبود های اقتصادی در زندگی وپایبندی شما به زندگی در این زمینه چگونه است؟

66

زیبایی صورت یا زیبایی سیرت

کدام یک از ملاک های ذکر شده برای انتخاب همسر از نظر شما اهمیت دارد؟

67

نقش قضا وقدر

قضا وقدر را در زندگی خود برای موفقیت ها وناکامی ها چگونه تفسیر می کنید؟

68

نقش همسر در تربیت فرزند

در تربیت فرزند چه سهمی را برای همسر قائلید؟

69

لجباز وتلافی جویا منطقی همرا با گذشت

در تعاملا ت وارتباط با همسر ودیگران اگر به خواسته خود نرسید چه واکنشی دارید؟

70

نوع واکنش نسبت به خطا

آستانه تحمل شما ونحوه واکنش نسبت به خطای انجام گرفته توسط همسر ودیگران چگونه است؟

71

بروز اختلاف

در صورت بروز اختلاف در زندگی ونرسیدن به تفاهم بر سر یک موضوع چگونه عمل می کنید؟

72

قابلیت ها ومحدودیت ها

قابلیت ها ومحدودیت های واقعی شما در فرایند زندگی چیست؟

73

اشتغال و استقلال مادی زن

به اشتغال زن در خارج از منزل علاقه مند هستید؟ یا خیر

74

درآمد زوجه

آیا به درآمد زوجه برای تامین زندگی به عنوان یک اصل واقعی اهمیت می دهید؟یا نه

75

آزادی واختیار

ملاک شما در آزادی همسر  در زندگی مشترک چگونه است؟ محدوده آزادی را مشخص کنید.

76

جهزیه

بینش شما نسبت به جهزیه چیست؟تعدد وتنوع آن چه نقشی در سلامت زندگی دارد؟

77

سلامت نفس

ویژگی های سلامت نفس چیست ویک فرد چگونه دارای سلامت نفس است؟

78

دوران نامزدی

در دوران نامزدی چگونه عمل می کنید که بتوانید به خصوصیات درونی فرد مورد نظر پی ببرید.

79

خود اتکایی

چه ملاکی برای پی بردن به خود واقعی وخود اتکایی دارید؟

80

حقوق اجتماعی

در تعاملات زندگی ،حقوق متقابل را از چه منظری مورد بررسی قرار می دهید،حقوق اجتماعی چیست؟

81

موقعیت اجتماعی خانواده طرفین

چه شناختی از طبقه اجتماعی وفرهنگ حاکم بر فضای خانوادگی طرفین دارید.

 

 

[ ۱۳٩۳/٩/٤ ] [ ٤:۳٤ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]

ارتباط مؤثر والدین تأثیرگذار

 

در دنیای امروز که «عصر ارتباطات» نامیده می‌شود، هر انسانی که بتواند با دیگران، حتی با اشیاء اطراف و لحظه‌های زندگی‌اش ارتباط خوب و مؤثری را برقرار نماید، انسان موفقی است.

امروزه با توجه به فاصله گرفتن بسیار زیاد «دنیای فرزندان» با «دنیای والدین» بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که: «اختلاف نسل‌ها» به «گسست نسل‌ها» تبدیل شده است.

اغلب والدین از اینکه کمتر می‌توانند بر فرزندانشان تأثیری مطلوب بگذارند و فرزندانشان به حرف‌های آنها گوش نمی‌دهند و ارزش‌های خانوادگی را که برای والدین اهمیت دارد، رعایت نمی‌کنند، گله‌مندند و می‌پرسند چه کار کنیم تا در ارتباط با فرزندانمان تأثیرگذاری بیشتر و مطلوبتری داشته باشیم؟ در مقابل بسیاری از فرزندان به ویژه نوجوانان نیز گله‌مندند که چرا والدین به حرف‌های آنها گوش نمی‌دهند و آنها را درک نمی‌کنند و در ارتباط با آنها بیشتر دستور می‌دهند و نصیحت می‌کنند؟

در پاسخ این دو گروه باید گفت دلایل عدم ارتباط خوب، نداشتن «باورها و مهارت‌های ارتباطی» مناسب است. و چون آدم‌ها محصول عادت‌ها هستند بهتر است با کشف راههای جدید ارتباطی عادت‌ها را شکست. گام اول کسب آگاهی و اطلاعات درست و یافتن روش‌های ارتباط جدید و مؤثر است.

 تعریف ارتباط مؤثر

ارتباط مؤثر رابطه‌ای است که در آن شخص به گونه‌ای عمل می‌کند که در آن علاوه بر اینکه خودش به خواسته‌هایش می‌رسد، افراد مقابل نیز احساس رضایت دارند.

 

انواع ارتباط بین فردی

1- ارتباط قدرت مدار خود محور

شخصی که چنین رفتاری دارد معمولاً:

  • می‌خواهد نظر خودش را به دیگران تحمیل کند.

  • حوصله گوش دادن به حرف‌های دیگران را ندارد.

  • بیشتر نصیحت می‌کند، پند و اندرز می‌دهد.

  • رفتارش مستبدانه و دیکتاتوری است.

  • حرف، حرف خودش است، دائم فرمان می‌دهد.

  • دیگران را از عاقبت کارهایشان می‌ترساند.

  • اینگونه اشخاص در درون خود اغلب احساس گناه و خجالت دارند.

  • از دیگران واکنش‌های منفی دریافت می‌کنند و مقبولیت چندانی ندارند.

  • دیگران از آنها کناره‌گیری می‌کنند یا با آنها با رنجش و عصبانیت برخورد می‌کنند.

  • اینگونه افراد معمولاً تنها می‌مانند.

    با رفتار تلافی‌جویانه دیگران روبرو می‌شوند اما تقصیر تمام این ها را متوجه دیگران می‌دانند و آنان را سرزنش می‌کنند.

     2- ارتباط منفی و منفعل: در این روش شخص آگاهانه سعی می‌کند:

    - از درگیری اجتناب کند حتی اگر نتیجه‌اش رنج بردن خودش باشد.

    - به جای عمل، عکس‌العمل نشان می‌دهد.

    - خواسته‌های دیگران را به خواسته‌های خود ترجیح می‌دهد و اطرافیان هم بیشتر از رفتار او سوء استفاده کرده و از طرف آنها تصمیم می‌گیرند و سهم آن ها را در رابطه انکار می‌کنند یا به آن ها کار بیشتری ارجاع می‌دهند.

    زمینه اینگونه رفتارها بیشتر عامل ترس است:

  • ترس از باختن در درگیری‌ها از سویی و نیاز به آبروداری از سوی دیگر.

  • ترس از روبرو شدن با عدم قبول و توافق دیگران از سویی و نیاز به مورد محبت قرار گرفتن و به هر قیمتی مورد قبول بودن از سویی دیگر.

  • ترس از طرد شدن و عدم اهمیت دیگران به اندیشه‌ها و عقاید خود.

  • ترس از دست دادن کنترل اخلاقی و رنجاندن دیگران.

  • معمولاً چنان تحت تأثیر احساسات و هیجانات قرار می‌گیرند که حتی عادی‌ترین خواسته‌هایشان را هم نمی‌توانند بیان کنند.

  • اغلب عصبانی، مأیوس، رنجیده، انزواطلب و غیراجتماعی‌اند.

  • در درون خود دائماً احساس نگرانی، نارضایتی و رنجش دارند.

     3- ارتباط مثبت و مؤثر: شخصی که رفتاری مثبت و تأثیرگذار دارد:

    - در درجه اول با خودش و درونش رابطه‌ای آگاهانه دارد.

    - خود و دیگران را آنطور که هستند می‌پذیرد.

    - به نیازها، احساس‌ها، افکار و ارزش‌های خود واقف است.

    - به رهبری اراده خود برای تأمین نیازهای خود فعالیت می‌کند.

    - در صورتی که در این زمینه به کمک دیگری نیاز پیدا کند، آن را بیان می‌کند و از دیگران کمک می‌خواهد و در عین حال برای دیگران و حقوقشان هم احترام قائل است.

    - از سلامت روانی برخوردار است.

    - برای کسب حقوق خود مقاومت می‌کند.

    - مستقیماً رابطه برقرار می‌کند.

    - می‌تواند احساس‌ها، خواسته‌ها و عقاید خود را صادقانه بیان کند.

    - قابل اعتماد، سازگار، باز و روراست است.

    - نظر و اراده خود را به دیگران تحمیل نمی‌کند.

    - به حقوق دیگران آسیب نمی‌رساند.

    - از عزت نفس بالایی برخوردار است و برای رسیدن به خواسته‌هایش قدم اول را برمی‌دارد.

    راههای کسب ارتباط مؤثر در خانواده

    1-فرزندانمان را همانگونه که هستند بپذیریم، نه اینکه بخواهیم آنها را در قالب خواسته‌های خود شکل بدهیم.

    2- اگر یکی از رفتارهای فرزندمان، مثلاً سخن‌چینی او برایمان قابل پذیرش نیست، همان رفتار را زیر سؤال ببریم نه کل شخصیت او را مثلاً بگوییم سخن‌چینی تو کار بدی است، نه اینکه «تو بچه بدی هستی»

    3- وقتی مسأله‌ای به وجود می‌آید اول مالکیت مسأله را معین کنیم که مسأله متوجه چه کسی است یا چه کسی را ناراحت کرده است. آیا مسأله مربوط به ماست، مربوط به فرزندمان است یا نوع رابطه مسأله دارد.

    (معمولاً کسی که ناراحت شده مالک مسأله می‌باشد). مسؤولیت و مالکیت خودمان را به عهده بگیریم و آن را با پیام «من» بدون مقصر دانستن یا سرزنش دیگران بیان کنیم و به دیگر اعضای خانواده اجازه و فرصت دهیم که به احساس ما احترام بگذارند و رفتارشان را طوری تغییر دهند که مسأله حل شود. مثلاً: «من» امروز خسته‌ام لطفاً صدای تلویزیون را کمتر کنید.

    4- اگر فرزند مسأله دارد، سعی کنیم مسؤولیت و مالکیت مسأله را به خود او واگذار کنیم و با گوش دادن فعال و همدلی، توجه کردن بدون سرزنش کردن، مقصر دانستن و ارائه راه حل به او، کمک کنیم که خودش به راه حل برسد. در این صورت بهتر به آن راه حل عمل خواهد کرد و به استقلال و خودباوری بیشتری می‌رسد.

    5- در صورتی که نوع رابطه مسأله دارد، مسأله را به روشنی مشخص کنیم و با شرکت تمام افراد درگیر مسأله و یادداشت تمام راه‌حل‌های ممکن که از طرف همه افراد بیان می‌شود، به راه حلی برسیم که مورد توافق همه باشد. در عین حال برای عمل به راه حل، زمانی را در نظر بگیریم، در صورتی که راه حل مورد توافق در زمان مقرر به نتیجه نرسید دوباره سعی کنیم راه حل تازه‌تری را انتخاب نماییم. به بیان دیگر: «اگر یکبار راه حلی را انتخاب کردیم و به نتیجه نرسیدیم یعنی باید راه دیگری را انتخاب کنیم.»

    6- در صورتی که مشکلاتمان در مورد اختلاف نظر در ارزش‌هاست، دقیقاً به فرزندانمان گوش بدهیم و در صورتی که ارزش مورد علاقه او تناقضی با ارزش‌های مهم اعتقادی و فرهنگی ما نداشت، بگذاریم به آن عمل کند. در عین حال بگوییم که ما آن را دوست نداریم و اگر تناقضی داشت سعی کنیم با گوش دادن به صحبت‌های او و بیان نظرات خود بر ارزش‌های او تأثیر بگذاریم که از طریق عمل کردن به ارزش‌های خود (الگو قرار گرفتن) و یا در میان گذاردن عقاید، دانش و تجربیاتمان (مشاوره) می‌توانیم بر ارزش‌های او تأثیر بگذاریم، فقط نباید حرفمان را زیاد تکرار کنیم بلکه بایستی به او فرصت دهیم تا در مورد حرف‌هایمان فکر کند و خودش تصمیم بگیرد.

    7- راه حلی را انتخاب کنیم که دو طرف برنده باشند نه اینکه در انتها یک طرف بازنده شود، یعنی (همیشه به دنبال این باشیم که «برد، برد» بیافرینیم).

    8- در مقابل مقاومت دیگران، آن مقاومت را تأیید کنیم. مثلاً بگوییم: «اگر من هم بودم، همین احسساس را داشتم» چرا که: «این مقاومت ما در مقابل مقاومت دیگران است که مشکل‌آفرین است نه مقاومت دیگران به تنهایی».

    9- چون نگرش و دنیای هر فرد با دیگری متفاوت است یقیناً انسان‌ها، دنیا را متفاوت درک می‌کنند پس با آدم‌های متفاوت بایستی برخوردهای متفاوت داشت. به تعبیری: «اول باید به دنیای دیگران پا بگذاریم بعد آنها را به دنیای خود با دیگری هدایت کنیم.»

    10- بر این باور باشیم که هم من خوبم و هم فردی که با او ارتباط برقرار می‌کنم تا در ارتباط به تفاهم برسیم، مشکل امروز خانواده‌ها عدم تفاهم نیست بلکه سوء تفاهم است. پس به نقل از «آلبرت هریس» با خود بگوییم: « من خوبم، شما خوبید.»

     


 

[ ۱۳٩۳/٩/۳ ] [ ٤:۱٤ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

Check Google Page Rank Online User
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
Online User

نیت کنید و اشاره فرمایید