مدیرمجتمع آموزشی مدارس دانشگاه صنعتی اصفهان
سال همدلی وهمزبانی دولت وملت را پاس می داریم
قالب وبلاگ

درس پژوهی الگوی به سازی عمل کارگزاران آموزشی است که برچرخه ی پژوهش، یادگیری گروهی، کیفی، مشارکتی و مداوم کارگزاران آموزشی شامل تبیین مسئله، طراحی، بازاندیشی عمل و بازبینی یافته ها استوار است. ابتدا معلمان مسائل  آموزشی مدرسه را بررسی و پرسش های پژوهشی درکلاس درس را تبیین می کنند. سپس طرح درسی برای انجام پژوهش مشارکتی در آموزش پیشنهاد می کنند.آن گاه آن را به اجرا و مشاهده می گذارند و سپس به ارزیابی و بازاندیشی فرایند عمل و بازبینی پیش فرض های ذهنی کارگزاران آموزشی می پردازند. در این فرایند، یادگیری از یک دیگر به صورت مشارکتی سازمان دهی می شود و در عمل، ظرفیت مدارس برای گسترش یادگیری سازمانی، تولید و به کارگیری دانش حرفه ای، شوق تغییر درمدرسه و گسترش ظرفیت تغییر خود پایدار افزایش می یابد.

در فرایند به سازی مداوم آموزش معلمان به مشاهده و بازاندیشی درعمل  خود برانگیخته  می شوند و دانش آموزان در بهبود فرایند آموزش و یادگیری، شریک حرفه ای معلمان خود می شوند.

 درس پژوهی فرایند عمل فکورانه ی کارگزاران آموزشی مبتنی بر شواهد عینی است. بنابراین تمرین مشاهده ی فعال، تفکر انتقادی، مشارکت در گفت و گوهای حرفه ای و بحث درباره ی سناریو های آموزشی و نحوه ی تهیه، اجرا، بازبینی و تغیی آن ها، نیازمند  زمان و ممارست مستمر است. به ویژه در شرایطی که بیشتر کارگزاران آموزشی آموخته اند با احتیاط در مقابل شرایط و  پدیده های تازه واکنش نشان دهند و از کنشی که مستلزم هزینه است، ماهرانه پرهیز کنند. سازمان دهی فرصت های یادگیری از طریق درس پژوهی به ویژه در برنامه های پرورش حرفه ای معلمان (پیش و ضمن خدمت) برای فراهم سازی امکان فعال بودن، خلاقیت، گفت و گو، یادگیری و پژوهش مشارکتی سازنده است.


پژوهش های نگارنده نشان می دهدکه توجه به راهبردهای زیر، کارگزارانه آموزشی را برای انجام دادن این مهم یاری می کند :

     

  1.  فرصت های گفت و گو و گردهمایی در محیط های غیر رسمی را از بیش از پیش برای معلمان فراهم کنید.
  2.  شبکه های ارتباطی اثربخشی برای سهیم شدن آموزگاران در ایده ها و تجربه های یکدیگر سازمان کنید.
  3. نقش هریک از شرکت کنندگان را در نشست های آموزشی، حرفه ای و پژوهشی، به ویژه اموری که مانند درس پژوهی از لحاظ ماهیت مشارکتی است  به روشنی معین کنید.
  4. از زبان مشترک برای تبیین ایده های یکدیگر استفاده و صبر کنید تا فهم جمعی از آن چه بیان می شوند، شکل گیرد.
  5. به فرایندها و پیامدهای (نتایج عینی ) برنامه های نوسازی آموزش به صورت هماهنگ و موزون توجه نشان دهید.
  6.  زمینه ها،هدف ها و برنامه های عمل مشترک را به روشنی تبیین کنید.
  7. برای توانمند سازی معلمان، در جست و جوی چشم اندازها و ارزش های مشترک و ایده های قابل انتقال به فرایندهای آموزش و یادگیری باشید.
  8.  برای ترویج فرهنگ تعامل، گفت و گو و مشارکت، به شیوه های تازه ای مانند کاهش سلسله مراتب سازمانی برای سازمان دهی امور بیندیشید.
  9.  توجه کنید که به سازی مستمر آموزش، به ترویج الگوهای اثربخش آموزشی نیاز دارد و تغییر سناریو های آموزشی امری زمان براست.
  10.  به سازی آموزش تنها به پرورش توانایی های فردی معلم محدود نمی شود. تجدید نظر در روش های تدریس و تاکید بیشتر بر روش های آموزش و یادگیری گروهی و مشارکتی لازم است.

به کارگیری این راهبردها به ترویج درس پژوهی در فرایند گسترش این ایده یاری می دهد که آموزش، امری فرهنگی است.

بنابراین لازم است کارگزاران و پژوهشگران آموزشی هم زمان با توانمند سازی معلم به راهبرهای لازم برای تغییر سناریوهای آموزشی و فرهنگ مدرسه بیندیشند. پس به مدیران آموزشی توصیه می شود،به معلمان کمک کنند تا به تدریج درهای کلاس درس خود را به روی همکاران خود بگشایند، آن ها را به مشاهده ی فرایند تدریس خود دعوت کنند، پس از تدریس با آن ها درباره ی کلاس درس و روش تدریس خود گفت وگو کنند و در تجربه های یکدیگر برای به سازی تدریس سهیم شوند. در مرحله ی بعد طرح درس مشترکی طراحی و با مشارکت فعال یکدیگر و همکاران پژوهشگران آموزشی آن را اجرا و بازبینی کنند.

 به این ترتیب، کارگزاران و پژوهش گران آموزشی در چرخه ی یادگیری (تبیین مسئله، طراحی، عمل، بازاندیشی و یادگیری ) فعالی قرار می گیرند که به بهسازی سناریو های آموزشی کمک می کند.

 منبع: رشد آموزش ابتدایی آذر ماه 91 -تبیان

[ ۱۳٩٢/٩/٢۳ ] [ ۱:۳٠ ‎ق.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

Check Google Page Rank Online User
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
Online User

نیت کنید و اشاره فرمایید