مدیرمجتمع آموزشی مدارس دانشگاه صنعتی اصفهان
سال همدلی وهمزبانی دولت وملت را پاس می داریم
قالب وبلاگ

مدرسه پیشرو چگونه مدرسه ای است ؟

امروز در سطح بین‌المللی با اصطلاح ”‌مدرسه پیشرو“ مواجه هستیم. مدرسه پیشرو مدرسه‌ای است که در آن نقش مدیر، ساختار مدرسه، کارکردها و اصول و مبانی حاکم بر آن به شکل نوینی تعریف و بازسازی شده است.

 

روز اول مهر

 

 

مدرسه پیشرو مدرسه‌ای است که می‌تواند کارکرد خود را با توجه به نیازهای روز جامعه و کودکان تغییر دهد و آن را ارزیابی کند. آنچه مدرسه پیشرو را از مدارس سنتی متمایز می‌سازد، تفاوت در ساختار و کارکردهای مدرسه است.

 

در رویکرد سنتی توجه همه به کمیتهاست؛ بنابراین راه‌حل بیشتر مسایل در امکانات اقتصادی جست‌وجو می‌شود ولی آنچه مدرسه پیشرو را می‌سازد نگاه متفاوت به تعاملات درون نظام آموزشی، کیفیت برون‌داد‌های مدرسه‌ و نقش امکانات مالی در بهبود کیفیت آموزشی است. براساس این نگرش، داشتن مدرسه پیشرو با وجود کمبود منابع مالی نیز امکان‌پذیر است و حتی مدرسه‌ای که در آن کامپیوتر نباشد، می‌تواند شوق‌انگیز باشد. در رویکرد نوین، فناوری آموزشی پیچیده و گران‌قیمت ضامن بهبود کیفیت تلقی نمی‌شود بلکه کم‌ارزش‌ترین شیء پیرامون فرد، خانه، مدرسه، کلاس، معلم و دانش‌آموز نیز می‌تواند یک وسیله کمک آموزشی باشد و فرد را در فرآیند یاددهی ـ یادگیری برای آموزشی اثربخش یاری دهد.

 

 ویژگی های مدرسه پیشرو

اولین ویژگی مدرسه پیشرو توجه به همه ابعاد وجودی و شخصیتی دانش‌آموز در مدرسه است. مدرسه پیشرو مدرسه‌ای است که ضمن آموزش مفاهیم پایه ریاضی، علوم تجربی، زبان و علوم اجتماعی، جهت ایجاد فرصت های عملی، تمرین مهارت های لازم برای داشتن یک زندگی موفقیت‌آمیز را با در نظر گرفتن تحولات اجتماعی به دانش‌آموزان بیاموزد. چنین مدرسه‌ای در درجه نخست همگام با تحولات اجتماعی به ایجاد تغییر در ساختار و نحوه اداره خود مبادرت می‌کند.

مدرسه پیشرو چگونه مدرسه ای است ؟

 

 

دومین ویژگی مدرسه پیشرو همگامی با تحولات اجتماعی است. البته مدرسه جزیی از نهادهای اجتماعی است ولی میان تأثیرپذیری صرف و منفعلانه و واکنش نشان دادن یا فعالانه برخورد کردن و کنش نشان دادن، تفاوت عمده‌ای وجود دارد. مدرسه‌ای پیشرو قلمداد می‌شود که بتواند پاسخگوی انتظارات جامعه و والدین باشد، برای آن ها چشم‌اندازهای نوینی را مطرح کند و انتظارات آن ها را به افق های جدیدی متوجه سازد.

 

ویژگی سوم مدرسه پیشرو قابلیت نوسازی و به روز کردن خود است. امروز جوامع به سرعت به سوی جهانی شدن سوق می‌یابند، یا به عبارت دیگر سوق داده می‌شوند. در چنین موقعیتی مدرسه پیشرو باید قادر به تربیت شهروندانی باشد که ضمن علاقه‌مندی به مسایل جهانی، نسبت به تحولات آن واکنش نشان دهند. ضمن این که فرهنگ بومی خود را خوب بشناسند و به حد شایسته‌ای از جامعه‌پذیری و هویت‌شناسی رسیده باشند.

 

چهارمین ویژگی مدرسه پیشرو کاهش عوامل درونی مدرسه است که باعث بیزاری کودکان از مدرسه می‌شود. در مدرسه پیشرو مسایلی از قبیل افت تحصیلی، ترک تحصیل، گریز و عدم تعلق به مدرسه در بین دانش‌آموزان وجود ندارد؛ زیرا مدرسه برای آنها مکانی شوق‌انگیز است که کودکان در آن با حوصله و علاقه به عمق مطالب پی می‌برند و آنها را می‌فهمند، تجربه می‌کنند و با زندگی خود مرتبط می‌سازند و از این رو با علاقه به مدرسه می‌آیند و با اکراه آن را ترک می‌کنند.

 

در ژاپن بیش از 30 درصد از برنامه‌های آموزشی دوره ابتدایی به دروسی چون هنر، موسیقی، کاردستی، ورزش، نقاشی، مهارت های خانه‌داری، فعالیت های ویژه مانند گردش علمی و تفریحی‌، برپایی جشنواره‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و … اختصاص یافته است.

 در این کشور سی روز از سال تحصیلی به برگزاری جشنواره‌های مختلف اختصاص دارد که همه دانش‌آموزان نیز فعالانه در آن مشارکت می‌کنند.

 پنجمین ویژگی مدرسه پیشرو این است که درهای خود را به روی جامعه می‌گشاید و با آن تعاملی سازنده دارد. والدین می‌توانند ضمن حضور در کلاس و مشاهده کلاس در مورد فعالیت های آموزشی فرزندانشان با معلم گفت‌وگو کنند تا بدانند که چرا فرزندانشان در درسی ضعیف‌اند و … به عبارت دیگر، در مدرسه پیشرو نه تنها معلم و دانش‌آموزان بلکه والدین نیز در اداره و اجرای برنامه‌های آموزشی و درسی نقش مۆثری دارند.

 

 چگونه مدرسه پیشرو بسازیم؟

اولین شرط داشتن مدرسه پیشرو، نگرش و نگاه نو نسبت به برنامه‌های آموزشی است. برنامه‌های آموزشی در کنار درس های رایج به ویژه در دوره آموزش عمومی باید مشتمل بر هنر، کاردستی، ورزش، گردش های تفریحی، علمی، موسیقی و … نیز باشد. در صورت وجود این فعالیت ها در مدرسه، دانش‌آموزان با اشتیاق وارد مدرسه می‌شوند؛ زیرا این فعالیت ها برای آنان شوق‌انگیز و شادی‌آور است.

 در مدرسه پیشرو، دانش‌آموزان نه تنها در فعالیت های آموزشی و درسی مشارکت فعال دارند بلکه در اداره مدرسه و حتی پرورش حرفه‌ای معلمان نیز شرکت می‌کنند. در یکی از شماره‌های مجله ”‌نشنال جیوگرافیک ورد“ویژه کودکان در سال 1998 کودکی 11 ساله در پاسخ به این سۆال که ”‌به نظر شما بزرگسالان چه مطالبی را باید بیاموزند؟

 “ می‌گوید: ”‌بزرگترها خیلی چیزها را می‌دانند اما یک چیز را نمی‌دانند و آن این است که اگر به دقت به صحبت های ما گوش دهند خیلی چیزها از ما می‌آموزند و ما می‌توانیم به آنها خیلی چیزها یاد بدهیم“.

 دومین شرط داشتن مدرسه پیشرو تجزیه و تحلیل برنامه‌های آموزشی با رویکرد نوین است. رویکرد سنتی به برنامه‌ریزی آموزشی، رویکردی سیستم‌گراست و به درون‌دادها توجه دارد؛ مثلاً وقتی از مسایل اساسی آموزش و پرورش سخن به میان می‌آید، کمبود منابع مالی، نیروی انسانی، فضای آموزشی، وسایل کمک‌ آموزشی، جمعیت دانش‌آموزی و مسایلی از این دست را حایز اهمیت فوق‌العاده می‌داند.

 

تابستان و فراغت

 

 

آن ها در اولویت نخست قرار می‌دهد و کاستی های نظام آموزشی را نیز به آن ها مربوط می‌کند. در مقابل رویکرد نوین نتیجه‌گراست و به محصول و برون‌دادها توجه دارد و فرآیند یاددهی ـ یادگیری را مدنظر قرار می‌دهد. در این رویکرد فعالیت های مدرسه، برنامه‌های آموزشی، ساختار مدرسه و اینکه حاصل همه این فعالیت ها چیست و چه انسانی از این نظام بیرون می‌آید، مورد نظر است. در این رویکرد، کیفیت آموزش اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

به بیان دیگر فقط اهمیت ندارد که کلاس درس در زیر یک چادر یا در مکانی مدرن با تجهیزات کامل برگزار شود، بلکه نکته مهم فعالیت هایی است که در آن صورت می‌گیرد، تعاملات انسانی است که آن ها را می‌سازد، روش هایی که به کار گرفته می‌شود و تأثیراتی است که به همراه دارد. در رویکرد نوین به برنامه‌های آموزشی، دغدغه مسیولان آموزش و پرورش میزان بهره‌گیری دانش‌آموز از فعالیت های کلاسی، میزان مشارکت آنها در مدرسه، کلاس و تمرین مهارت های فردی و اجتماعی و به عبارتی مهارت های زندگی است. برپایه این نگرش هر مشکلی ناشی از مسایل مالی نیست و با امکانات اقتصادی هم رفع نمی‌شود.

 

امروزه، بیش از هر چیز بر محصول و کارکرد نظام آموزشی تأکید می‌شود؛ بنابراین همه ما به بازسازی رویکردهای خود به نظام آموزشی نیازمندیم تا مسایل و توانایی های آن را بار دیگر تعریف و سازمان‌دهی کنیم و از منظر نوینی به آن بنگریم. برای تغییر در ساختار، کارکردها و بهبود کیفیت آموزشی مدرسه باید قبل از ایجاد هرگونه تغییری، نگرش ها و رویکردهای خود را نسبت به توانایی ها، نیازها و دشواری های آموزش و پرورش از نو بسازیم.

 

ویژگی های مدرسه خوب ( از لحاظ مدیریتی و نرم افزاری)

1- مدیر مدرسه خوب دارای برنامه آموزشی و تقو یم اجرایی سالانه فعالیت ها و. . . می باشد.

2- عوامل آموزشی مدرسه خوب با دانش آموزان دوست و رفیق هستنــــد به نحوی که دانــش آمـــوز زیبا ترین احساس را دراین محیط دارد.

3-دانش آموزان در کارهای گروهی و فعالیت های آموزشی ـ تربیتی مثل شورای دانش آموزی، اقامه نماز، انجمن علمی و. . . باعلاقه شرکت دارند.

تغذیه در مدرسه

 

4- معلمین و همه افرادی که با دانش آموز سر و کار دارند از سواد کافی برخوردارند و با مسایل تعلیم و تربیت و روانشناسی آشنایی دارند.

5-کارهای مدرسه خوب تقسیم شده و هریک از افراد نسبت به نقشی که در آن دارند هم توانایی لازم و هم آشنایی کامل دارند.

6-مدیر و دبیرا ن مدرسه خوب با فرایند یاد دهی - یادگیری و روانشناسی تربیتی آشنایی دارند.

7-دانش آموزان در امور مختلف مشارکت دارند و نسبت به آنچه که در آموزشگاه می گذرد احساس مسیولیت می نما یند.

8- تعامل مناسبی بین عو امل آموزشگاه و دانش آموزان و اولیاء برقرار است.

9-شورای دبیران فعال بوده و در این شورا مسایل گذشته و روز و برنامه های آینده به بحث و بررسی گذاشته می شود.

10- مدرسه خوب با اداره آموزش و پرورش و سایر سازمان ها ارتباط موثر و مطلوبی دارد.

11- در مدرسه خوب فعالیت ها و اقدامات هدفمند است و درتما م فعالیت ها نظم و انضبا ط حاکم است.

12- نظام مشاوره ای مدرسه خوب، کارا و اثربخش است.

13- مدرسه خوب دانش آموز را با مهارت های زندگی آشنا کرده به نحوی که پس از اتمام هر دوره تحصیلی به راحتی می تواند وارد جامعه شود.

14- در مدرسه خوب، میراث فرهنگی، وطن دوستی، احترام به نیاکان و تاریخ و پرچم و. . . گرامی داشته می شو د.

15- مجموعه امور مدرسه خوب با سازماندهی مناسب مدیر هماهنگ است و. . .

 

ویژگی های مدرسه خوب ( از لحاظ کالبدی وسخت افزاری )

1-فضای آموزشی مدرسه خوب ( کلاس درس ) متناسب با سن و پایه تحصیلی دانش آموزان محرک و جذاب باشد.

2-مدرسه خوب دارای محیطی زیبا و با طرا وت و نشا ط آور است.

3- درمدرسه خوب ابعاد کلاسها و صندلی ها استاندارد و متناسب با سن دانش آموزان می باشد.

4- فضای فرهنگی، هنری و فن آوری برای رفع نیازهای علمی و تحقیقی دانش آموزا ن مهیا می باشد.

5-مدرسه خوب به شکوفایی استعداد و توانایی جسمی دانش آموزان اهتمام دارد و در جهت تامین فضا و امکانات ورزشی کوشا می باشد.

6-در مدرسه خوب فضای نمازخانه رغبت انگیز، سالن ها وسیع وتمیز، سرویس های بهداشتی تمیز و استاندارد می باشد.

7- در مدرسه خوب مکا ن نشستن راحت بوده سیستم های گرما یی و برودتی مناسب و کلاس ها به دور از سر و صد ا و دارای نورکا فی می باشند.

 

[ ۱۳٩٢/۱۱/۱٦ ] [ ۱:٢٤ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

Check Google Page Rank Online User
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
Online User

نیت کنید و اشاره فرمایید