مدیرمجتمع آموزشی مدارس دانشگاه صنعتی اصفهان
سال همدلی وهمزبانی دولت وملت را پاس می داریم
قالب وبلاگ

به نام خدا

پیام موفقیّت (بهار طلایی در خرداد 93 وتیر طلایی در کنکور94)

 (تیر تا تیرفرایندی برای موفقیت در سال تحصیلی 94-93و کسب رتبه مناسب کنکور)

دانش آموز عزیز: پس از حمد خداوند متعال وبا درود بر پیامبر اعظم (ص) وخاندان مطهر او و با سلام وآرزوی توفیق برای شما که در سال سوم مشغول تحصیل هستید وبه فضل خداوند متعال اولین پرواز را برای ورود به دانشگاه با کسب معدل مناسب در خرداد ماه 93آغاز می کنید توصیه هایی به  شما ارائه می گردد تا با کاربست آن سکوی پرش را با موفقیت از هم اکنون آغاز کنید ، خرداد طلایی93 وتیر طلایی94 وسال طلایی عنوان مبارکی است که زیبنده شمااست، زیرا خرداد  طلایی از آن جهت که تاثیر گذارترین اثر دوران تحصیلات وزندگی شما قبل از ورود به سال چهارم می باشد وبا توجه به تاثیر مستقیم معدل کتبی سال سوم در کنکور سراسری، می تواند زمینه ساز سال طلایی برای کسب نتیجه موفق وتحسین برانگیز در کنکور 94 نیز باشد ، این موفقیت حاصل نمی شود مگربا برنامه ریزی مناسب آموزشی ودرسی در سال سوم وکسب آگاهی کامل از فرایند آزمون سراسری وبرنامه ریزی مفید ،موثر و پایدار، هرچند در چند سال اخیر پذیرش دانشجو بارشد کمی فزاینده ای مواجه بوده است واکثر داوطلبان متقاضی ورود به دانشگاه حتی با رتبه متوسط وپایین نیز توانسته اند به دانشگاه راه یابند اماکدام دانشگاه ؟ چه رشته ای؟با کدام شرایطی؟ آیارفتن به هردانشگاه  ورشته ای نیاز وعلاقه شمارا مرتفع می کند ، گاهی نه تنهانیاز را مرتفع نمی کند بلکه ممکن است با عث هدر رفتن وقت ،منابع مادی ،سردرگمی و..... برای شما  ووالدین باشد،لذا انتخاب دانشگاه و رشته مورد علاقه(متناسب با توانمندی و...) مستلزم آگاهی وکسب اطلاعات موثق است در این راستا مصمم هستیم تاشرایطی را فراهم کنیم که با کمک یکدیگر در سال طلایی 93به عنوان فصل کاشت ومتعاقب آن درتیر سال 94فصل درو وبرداشت شما شریک باشیم .

1- عنوان بهار طلایی موفقّیت شما در خرداد ماه 93 در سال سوم وکسب معدل بالا در دروس کتبی وامتحانات نهایی است چرا که صدم ها نیز نقش تعیین کننده دارد، با قابلیت ها وتوانمندی های خود می توانید با برنامه ریزی برای ایام تعطیلات نوروزگام های موثری برای آمادگی امتحانات نوبت دوم بر دارید ، پس با توکل به خداوند منَان به قابلیت ها ومحدودیت های خود واقف  و آگاهی کامل داشته با شید ومتناسب با آن برنامه ریزی دقیق ،اجرایی و عملیاتی را پیش روی خود قرار دهید. 2- از هم اکنون اگر نسبت به موضوع درسی مشکلی دارید در فرصت های باقیمانده در کلاس درس و.... نسبت به رفع اشکال اقدام وبا تمرین وممارست نسبت به درک مطلب و تسلط برمفهوم مورد نظر اقدام نمایید. 3- با اخذ نمونه سوالات نهایی  در سال های متعدد ودروس مختلف و پاسخ گویی به آن  در هر درس مهارت و اگاهی خود را افزایش دهید.4- بعد از عید امتحانات هماهنگ استانی به عنوان آماده سازی برای امتحانات نهایی ونوبت دوم( در قالب معرفی به امتحانات نهایی )از سوی اداره کل آموزش وپرورش استان برگزار می شود ، بنابراین برنامه ریزی وکسب نمرات عالی می تواند زمینه ساز درخشش در امتحانات نهایی خرداد ماه درسال سوم  باشد(بر اساس اطلاعات کسب شده احتمال شروع امتحانات نوبت دوم در اواخر اردیبهشت ماه 93زیاد است)

5- فضای ذهنی خود را از هرگونه حاشیه ای که شمارا از مسیر اصلی ( یادگیری عمیق درمدرسه ،منزل و...)خارج می کند خالی و از رفتار هایی که منجر به آشفتگی ذهنی می شود پرهیز نمایید وبا امید به آینده افق روشنی را برای خود ترسیم کنید. 6-  به یاد داشته باشید مردان موفق با برنامه ریزی ومقیّد بودن به اجرای آگاهانه ومفید آن از سویی وتلاش وپشتکار از سوی دیگر پله های ترقی را طی کرده اند وبا این باور که تفاوت انسان ها در یادگیری10% استعداد و90 % پشتکار است به قلل رفیع دانایی وتوانایی  واهداف متعالی خودرسیده اند.

* پس از برگزاری امتحانات  خرداد ماه درسال سوم چه باید کرد؟1- دبیرستان پسرانه کمال دانشگاه صنعتی اصفهان از هم اکنون برای ورودی های پایه چهارم با تمهیدات لازم از 7 تیرماه 93 پیش بینی وبرنامه ریزی در جهت اقدام به برگزاری کلاس های پایه  (فیزیک ، دین وزندگی ، عربی ، ادبیات ، هندسه ، حسابان ، شیمی ) وسال چهارم شیمی ، فیزیک ، گسسته ، حساب دیفرانسیل ، هندسه تحلیلی نموده است که تا 23 شهریور ماه ادامه دارد ودر این مدت تا پایان شهریور ماه 2 هفته (مرداد ماه و هفته پایانی شهریورماه دانش آموزان تعطیلی خواهند داشت )

2- از دانش آموزان در پایان دوره تابستان از کلیه دروس امتحان به عمل خواهد آمد و به عنوان ارزشیابی مستمر تلقی خواهد شد و کارنامه آن نیز برای والدین از طریق سایت اعلام خواهد شد.3-  به منظور ارزیابی درست از نتایج آزمون های آزمایشی و مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان  وهماهنگ بودن با بودجه بندی سوالات آزمون های موسسات آموزشی(گزینه2 ،قلم چی ،سنجش و..........  تدریس دروس سال چهارم در مهر ماه با ادامه فصول وبخش های بعدی پیگیری خواهد شد، بنابراین دانش آموزان باید توجه به این نکته داشته باشند تا دچار عقب ماندگی درسی نشوند.4- به یاد داشته باشید برنامه ریزی سنگین نمی تواند ضمانت اجرایی داشته باشد بلکه برای شروع گام به گام حرکت کنید و در فاصله بین 2 تا سه هفته به حد مطلوب برسید.

5- بعد از امتحانات نهایی سال سوم ،باز آموزی دروس پایه شامل دروس عمومی واختصاصی سر فصل کنکور مربوط به سال اول ،دوم ،سوم ،چهارم را پس از تسلط کامل همراه با تست های آن در دستور کار قرار دهید.

6-سعی کنید دروس عمومی واختصاصی را درکنار هم مطالعه کنید چون در کنکور های آزمایشی وآزمون سراسری باید آمادگی ذهنی وعاطفی داشته باشید تا در زمان کوتاهی از پاسخگویی به سوالات یک درس به درس دیگری بروید.   7- از مطالعه دروس اختصاصی در یک روز خودداری کنید چون خستگی جسمی وفرسودگی ذهنی را به دنبال دارد،تنوع دروس در یک روز بیش از 3تا 5عنوان نباشد.(ارزشمندی هر درس با توجه به ضریب آن فراموش نشود) 8- تاکید می شود براساس توانمندی های خوددر موضوع های درسی ، برنامه هفتگی خود را تنظیم کنید ودر آن، دروس عمومی واختصاصی راقراردهید.

9- کیفیت یادگیری را بر کمیت آن مقدم بدانید ویادگیری را از سطح به عمق(مفهومی وکاربردی) توسعه دهید،باتوجه به اینکه در سال های اخیرسوالات کنکور مسیر مفهومی واستدلالی را طی می کند بنابراین می طلبد که برای تعمیق یادگیری وتسلط بر مطالب،کتب درسی را به عنوان منبع اصلی مورد توجه قراردهید وبرای تمرین وکسب مهارت از کتاب های کار، مکمل استفاده کنید وبعد به سراغ تست بروید( به اشکالات درسی خود حساس باشید ودر جهت رفع آن بنیادی عمل کنید.)

*نکته) بررسی سوالات  کنکوردر طی 10 سال اخیر بیانگر این است که کلیه سوالات از کتاب های درسی طرح شده است وطی این سال ها هیچ سوالی خارج از کتاب درسی وجود نداشته ، واین موضوع اهمیت کتب درسی را به خوبی آشکار می کند. بدیهی است آنچه دانش آموزان را به مهارت های لازم می رساند مطالعه عمیق وکشف نکات پنهان مطالب درسی ،حل وتمرین پرسش های مختلف می تواند به یادگیری عمیق وپایدار منجر شود.

10- مطمئن باشید به پیش نیاز های موضوع درس مورد نظر مسلط هستید.

11- توجه داشته باشید پس از تسلط برمفهوم حل تمرین مهم تر از خواندن است پس بیشتر تمرین کنید.

12- هرموقع مطمئن شدید که درس را خوب یادگرفته اید اقدام به تست زدن کنید،اگر اولین سری تست که حل می کنید زیر 50% است وقت خود را تلف نکنید مجددا درس مربوط را بخوانید.

13- در آغاز یادگیری بهتر است تنوع تست ها کم باشد تا ذهن شما بتواند مطالب را زود جمع کند زیرا تست های متنوع یادگیری وطبقه بندی مطالب راکُند می کند ، پس از تسلط کامل بر موضوع وهنگام دوره کردن از تست های متنوع تر استفاده کنید.

14- ضروری نیست در شروع یاد گیری بر زمان بندی وسرعت عمل خود سخت گیری کنید اما هرچه مطالب را بیشتر تمرین می کنید به همان نسبت به زمان بندی ها اهمیت بیشتری بدهید.

15- بهتر است تست هارا در دسته های 20تا30 تایی حل کنید ودر انتها به بررسی آن بپردازید، تست های کنکورسراسری سال های قبل وتالیفی را فراموش نکنید.

16- وقتی با حجم زیاد تست ها مواجه هستید ،مناسب است با زوج وفرد کردن آن ها اقدام به تست زدن کنید و سپس در مرور های بعدی به سراغ بقیه تست ها بروید.

17- ضمن مطالعه دروس از منابع متعدد ومتنوع ومورد اعتماد که می تواند شما را در کسب آگاهی های لازم از اطلاعاتی که یک داوطلب کنکور در خصوص فرایند انتخاب برتر(دانشگاه محل تحصیل،کیفیت دانشگاه ،رشته موردعلاقه ، قابلیت ها ، محدودیت ها ،بازارکار و..... داشته باشد استفاده نمایید.

 * سوالاتی که ممکن است در ذهن شما باشد.1-  چگونه برنامه ریزی درسی داشته باشیم ؟ 2-  چگونه دروس را مطالعه کنیم ؟3- چرا میانگین عملکرد پذیرفته شدگان درکنکور سراسری درپاسخ دهی به سوالات آزمون با افت مواجه شده است ؟ 4- سهم کدام یک از پایه ها در سوالات کنکور سراسری بیشتر است(دروس پایه یا سال چهارم) 5- طراحی سوالات در چه سطحی از یادگیری می باشد؟ (تعریض کنکور وتعمیق کنکور چیست) 6- منابع سوالات کنکور چیست؟ 7- چه عواملی بر انتخاب رشته موثر است ؟8- کدام رشته ها ودانشگاه ها مورد اقبال پذیرفته شدگان کنکوربوده است؟ 9- پذیرفته شدگان با چه رتبه ودر کدام دانشگاه پذیرفته شده اند؟ در پیام های بعدی به هریک از سوالات پاسخ داده خواهد شد.

*علل افت عملکرد پذیرفته شدگان کنکور در سال های اخیر رامی توان در چند محور مورد بررسی قرارداد که در این نوشتار به یک مورد آن اشاره می گردد.

یکی ازعلل این افت را با ید در سیاست گذاری سازمان سنجش در تعریض کنکور(افزایش تعداد سوالات از دروس پایه) وتعمیق کنکور وکیفیت سوالات(طراحی سوالات از سطوح بالای حیطه شناختی) مورد جستجو قرارداد.

در بررسی سوالات کنکور می توان به دومعیار درجه دشواری و حیطه شناختی سوالات اشاره داشت ، باید گفت ضریب دشواری سوالات به عملکرد شرکت کنندگان در آزمون سراسری بستگی دارد و یک معیار آماری است وپس از تحلیل نتایج سوالات بدست می آید که نتایج تحلیل 4سال( 82،83 و92تا91) در رشته های ریاضی وتجربی  به شرح جداول 3و4 آورده شده است.

با بررسی جدول توزیع درجه دشواری سوالات در هر گروه آزمایشی (ریاضی وتجربی) مشاهده می شود که توزیع درجه دشواری سوالات کنکور دراین 4 سال تغییر محسوسی نداشته وتقریبا از یک توزیع همگن برخوردار بوده است،البته باید توجه داشت که بالا بودن حیطه شناختی یک سوال لزوما به معنای دشوار بودن آن سوال نیست .جدول شماره3(توزیع درجه دشواری سوالات در رشته ریاضی)

رشته ریاضی

سال

ساده

متوسط

سخت

82

39%

48.5%

13%

83

38%

50%

12%

91

35%

50%

15%

92

30%

55%

15%

جدول شماره4 (توزیع درجه دشواری سوالات در رشته تجربی)

رشته  تجربی

سال

ساده

متوسط

سخت

82

19%

51%

30%

83

17%

56%

27%

91

18%

52%

30%

92

19%

48%

33%

* سهم سوالات دروس پایه وچهارم در کنکور سراسری

هر ساله در کنکور سراسری تعدادی از سوالات از کتاب های درسی پایه های اول تا سوم در هر گروه آزمایشی(به صورت مستقیم ویا ترکیبی)و تعدادی نیز ازدروس پایه چهارم طرح می شود، با بررسی وتحلیل جداول شماره 5و 6 (گروه های آزمایشی ریاضی وعلوم تجربی) مشاهده می شود که از سال 82 نسبت سهم سوالات کنکور سراسری از سال چهارم کاسته وبه سوالات دروس پایه افزوده شده است بنحوی که در سال های اخیر دروس پایه حدود بخش زیادی ازسوالات کنکور را به خود اختصاص داده است، این روند را تعریض کنکور می گویند.   

              جدول شماره5(سهم سوالات دروس پایه وسال چهارم درگروه ریاضی طی یک دهه)

پایه

سال

سهم دروس پایه (اول تا سوم

سهم دروس سال چهارم

جمع

82

36.96%

63.04%

100%

83

38/72%

61.28%

100%

91

64.68%

35.32%

100%

92

68.94%

31.06%

100%

جدول شماره 6  (سهم دروس پایه وچهارم در سوالات کنکورسراسری رشته علوم تجربی طی یک دهه)

پایه

سال

سهم دروس پایه (اول تا سوم

سهم دروس سال چهارم

جمع

82

46.68%

53.2%

100%

83

46.27%

53.73%

100%

91

67.04%

32.96%

100%

92

65.56%

34.44%

100%

اندیشمندان در حوزه علوم تربیتی تلاش داشته اند که مراحل یادگیری انسان را طبقه بندی نمایند، یکی از معروف ترین آن ها طبقه بندی بلوم است ،این طبقه بندی بیشترین مقبولیت را دربین اندیشمندان حوزه علوم تربیتی دارد واز آن به عنوان بهترین طبقه بندی یادگیری انسان یاد می کنند. بلوم براین باوراست که یادگیری انسان دارای مراحلی است.وی معتقد است یادگیری دارای 6 مرحله است که به ترتیب رخ می دهد و هر مرحله پیش نیاز مرحله بعدی محسوب می شود.

 × مراحل یادگیری

1- آموختن وبه یاد آوردن

2- فهمیدن ودرک کردن

3- به کاربستن

4- تحلیل کردن

5- ارزیابی کردن

6- ترکیب وخلق کردن

  (به یاد آوردن ،فهمیدن ودرک کردن ، به کاربستن ،تحلیل کردن ،ارزیابی کردن ، ترکیب وخلق کردن) یک فرد پس از فراگیری یک حیطه به حیطه بعدی دست می یابد ،بنابر این تا  موضوعی را به یاد نیاورد نمی تواند بفهمد ودرک کند وتا زمانی که درک نکند نمی تواند به درستی به کارببرد وبه همین طریق تا تحلیل وترکیب وخلق کردن ادامه دارد .

سه حیطه اول یادگیری را (به یادآوردن، فهمیدن و کاربست ) سطح پایین یادگیری وسه حیطه بعدی(تحلیل ،ارزیابی وخلق کردن )ر ا حیطه شناختی سطح بالا می نامند.باتوجه به توضیحات اندک دررابطه با حیطه های شناختی ضروری است به تحلیل تغییرات سوالات کنکور در این زمینه در 10 سال اخیر بپردازیم. همانطور که درجداول 3و4 مشاهده می شود در سال های اخیر سهم سوالات با حیطه های شناختی بالا تقریباً دوبرابر شده است ،یعنی طراحان سوالات کنکور به لایه های عمیق تر کتاب های درسی توجه داشته اند وسوالات را در سطوح بالا طرح کرده اند،  یعنی حیطه شناختی سوالات کنکوراز به یاد آوردن به سوی ارزیابی کردن سوق داده شده لذا ضروری است دانش آموزان برای پاسخ گویی به این قبیل سوالات یادگیری خودرا در حد تسلط بر مفهوم تجربه کنند .این مهم به  تعمیق کنکور ، تعمیق یادگیری ویا مفهومی شدن سوالات کنکور معروف شده است.   

جدول شماره7(سوالات ریاضی کنکور گروه ریاضی سال 82)

حیطه شناختی ودرجه دشواری

به یاد آوردن

فهمیدن

به کاربستن

تحلیل کردن

ارزیابی کردن

مجموع

درصد

ساده

6

1

9

1

0

17

30.91

متوسط

0

0

20

8

0

28

50.91

سخت

0

0

9

1

0

10

18.18

مجموع

6

1

38

10

0

55

100

درصد

10.91

1.82

69.09

18.18

0

100

 

جدول شماره8(سوالات ریاضی کنکور گروه آزمایشی ریاضی سال 92)

حیطه شناختی ودرجه دشواری

به یاد آوردن

فهمیدن

به کاربستن

تحلیل کردن

ارزیابی کردن

مجموع

درصد

ساده

0

1

7

1

0

9

16.36

متوسط

0

1

16

12

1

30

54.55

سخت

0

0

4

8

4

16

29.09

مجموع

0

2

27

21

5

55

100

درصد

0

3.64

49.09

38.18

9.09

100

 

جدول شماره9(سوالات ریاضی کنکور گروه تجربی سال 82)

حیطه شناختی ودرجه دشواری

به یاد آوردن

فهمیدن

به کاربستن

تحلیل کردن

ارزیابی کردن

مجموع

درصد

ساده

0

1

3

0

0

4

13.33

متوسط

0

2

7

6

0

15

50

سخت

0

0

2

8

1

11

36.67

مجموع

0

3

12

14

1

30

100

درصد

0

10

40

46.67

3.33

100

 

جدول شماره 10(سوالات ریاضی کنکور گروه تجربی سال 92)

حیطه شناختی ودرجه دشواری

به یاد آوردن

فهمیدن

به کاربستن

تحلیل کردن

ارزیابی کردن

مجموع

درصد

ساده

0

3

2

1

0

6

20

متوسط

0

2

8

5

0

15

50

سخت

0

0

2

6

1

9

30

مجموع

0

5

12

12

1

30

100

درصد

0

16.67

40

40

3.33

100

 

مجتمع آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان

[ ۱۳٩٢/۱٢/٢۳ ] [ ۱:٤٥ ‎ب.ظ ] [ مدیر مجتمع آموزشی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

Check Google Page Rank Online User
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
Online User

نیت کنید و اشاره فرمایید