پاسخ به پرسشهایی در مورد شب قدر

پس در افعال و کردار اختیاری بین عمل و نتیجه که همان تقدیر الهی است، رابطه
مستقیم وجود دارد. انسان تا زنده است، جاده ای دو طرفه در برابرش قرار دارد، یا با
حسن اختیار کمیل بن زیاد نخعی می شود، که صاحب سرّ امیر مۆمنان - سلام الله علیه –
است، و یا با سوء اختیار حارث بن زیاد نخعی می شود، که قاتل فرزندان مسلم است. دو برادر از یک پدر و مادر، که یکی سعید و دیگری شقی است.

پس معنای صحیح تقدیر الهی این است که آن که با حسن اختیار خود به جاده صواب رفت، کمیل می شود، و آن که با سوء اختیار خود به بیراهه گناه و انحراف پا گذاشت، حارث می گردد. پس بین تقدیر الهی و اختیار آدمی هیچ منافاتی وجود ندارد، زیرا در سلسله علل و شرایط به ثمر رسیدن کار و ایجاد حادثه، اراده آدمی یکی از علل و اسباب است، و تقدیر جانشین اراده و اختیار آدمی نمی شود تا همچون عروسک خیمه شب بازی جلوه کند.
البته یکی از این عوامل تکوینی، معنویت و نیک سیرتی و زشت سیرتی انسان و سلامت و بیماری روح و جان فرد است.

 پس این که فرموده اند در شب قدر مقدرات بندگان اعم از مرگ و زندگی و سلامت و
بیماری و ... تقدیر و بر ولی خدا معلوم می شود، همگی با حفظ علل و شرایط و عدم
موانع است که اختیار یکی از علل و شرایط آن به شمار می آید. این که سفارش شده آن شب مخصوص را به شب زنده داری و عبادت و دعا سپری کنید، تا این عمل در آن شب خاص که از هزار شب برتر است، شرایط نزول فیض الهی را فراهم آورد، نشان از این دارد که یکی از عوامل رحمت خداوند بر بنده اش و تقدیر نیک برای او همین است. با این وجود بعد از شب قدر هم می توان تقدیر را عوض کرد و خود را در مسیر دیگری غیر آن چه برای او مقدر شده، قرار داد.

پس بین تقدیر الهی و اختیار آدمی هیچ منافاتی وجود ندارد، زیرا در سلسله علل و شرایط به ثمر رسیدن کار و ایجاد حادثه، اراده آدمی یکی از علل و اسباب است، و تقدیر جانشین اراده و اختیار آدمی نمی شود.

پرسش: چرا شب قدر معلوم نیست؟

 پاسخ: همه ی امور ارزشمند به آسانی در دسترس نیست همانند گوهر در صدف پوشیده است. باید کسانی به دنبال شب قدر باشند و برای درک آن خود را مهیا کنند و باید سراغ عالمان من عندالله یعنی معصومین بروند و باید با تردد میان چند شب و تکرار اعمال آمادگی بیشتر کسب کنند.

 

قرآن

 

پرسش: کدام سوره به نزول قران در شب قدر اشاره می کند به جز سوره قدر؟

پاسخ: سوره دخان، آیه 3
«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ » و سوره
بقره، آیه 185 «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى
لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ »

  

پرسش: مگر شب قدر یک شب نمی باشد پس چرا در یک سری از کشورها شب قدر زودتر از کشورهای دیگر است؟

پاسخ: شب قدر در سطح کره زمین به اندازه یک شبانه ‌روز (24 ساعت) است. بنابراین، هر قسمتی از کره زمین در پاره‌ای از آن قرار می ‌گیرد. از این رو اگر کسی آن را شبی در ایران درک کند و سپس به کشور دوردستی سفر نماید و شب بعد در آنجا دوباره لیلةالقدر را درک کند، در واقع یک شب بیشتر نبوده؛ زیرا شب بعد استمرار همان شب و پاره دیگری از آن واحد زمانی است و فاصله شدن روز بین دو نقطه، آن را به دو شب تبدیل نمی‌کند؛ زیرا از 24 ساعت خارج نشده و آنچه در نظر این فرد شب دوم است، در واقع مراحل پایانی همان 24 ساعت می ‌باشد.

 

به عبارت دیگر: منظور از شب، قرار گرفتن سایه قسمتی از کره زمین روی قسمت دیگر
است که اگر مثلاً شب قدر از ایران شروع شود، تا زمانی که این سایه تمام کره زمین را
فرا گیرد، شب قدر ادامه دارد.(1)

بنابر‌این اگر چه نزول قرآن در شبی خاص صورت گرفت، اما همه شب ‌ها یا روزها همین
حالت را دارند که در عرض 24 ساعت به صورت تدریجی کل زمین را پوشش می ‌دهند.

شب قدر در سطح کره زمین به اندازه یک شبانه ‌روز (24 ساعت) است.

گاهی نیز تفاوت در کشورها ناشی از اختلاف دیدگاه در مسئله رۆیت هلال است. رۆیت
یا عدم رۆیت یا اختلاف مبنایی در مسئله رۆیت هلال، موجب می ‌شود که شروع ماه مبارک در بعضی کشورها زودتر صورت گیرد و به همین جهت، شب ‌های قدر آنها نیز متفاوت می ‌شود.(تبیان)

/ 0 نظر / 12 بازدید