اربعین، هنگامه‌ی لبیک به ندای مظلوم

اساسا در روایات ما وقتی کلمه مظلوم به تنهایی و بدون هیچ قیدی به کار
می رود منظور سید الشهدا علیه السلام می باشد که این مسأله تأثر هر انسانی
را بر می انگیزد:

ابا بصیر می گوید شنیدم که امام صادق علیه السلام می فرمود:

هر کس که دوست دارد بهشت مسکن و مأوای او باشد، پس زیارت « مظلوم » را رها نکند!

گفتم: « مظلوم » کیست ؟!

فرمود:
« حسین بن علی صاحب کربلا »، هر کس که به سمت او رود از روی شوقی که به او
دارد و محبتی که به رسول خدا و فاطمه و امیر المۆمنین علیهم السلام دارد،
خداوند او را بر سفره های بهشتی کنار آن حضرات می نشاند و به همراه آنان از
آن سفره ها تناول می نماید و حال آنکه سائر مردم مشغول حساب پس دادن می
باشند
(4).

مسأله ظلم در شرایع الهی از اهمیت
بالایی برخوردار است به گونه ای که اگر کسی مورد ظلم واقع شود و خود او اهل
ظلم نبوده باشد دعای مستجابی دارد که رد خور ندارد فلذا از امام حسین علیه
السلام نقل شده است که در وصیتشان به علی بن الحسین علیهما السلام فرموده
اند:

« یا بنی إیاک و ظلم من لا یجد علیک ناصرا إلا الله » (5)

ای فرزندم بپرهیز از ظلم نمودن به کسی که جز خدا یاوری ندارد!

[چرا که وقتی خدا یاور کسی شد دیگر دعای او مستجاب است و همین امر باعث هلاکت می شود ]

و همچنین:

آنچه مظلوم از دین ظالم می گیرد بسیار بیشتر است از آنچه که ظالم از مال مظلوم می گیرد (6)

و خداوند نیز در قرآن می فرماید:

« لا یحب الله الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم » (7)

خداوند صدا را به بدی بلند کردن دوست نمی دارد، مگر صدای کسی که مورد ظلم واقع شده است.

شاید
به همین دلیل باشد که تحت قبه آن حضرت دعا مستجاب است چرا که آن حضرت آن
قدر مورد ظلم واقع شد که نه تنها دعای او بلکه دعای هر کس که تحت سایه
عنایت او نیز قرار بگیرد مستجاب است!

و به خاطر همین مظلومیت بود که وارد شده است خداوند در عوض قتل و شهادت امام حسین علیه السلام به او چهار چیز را عنایت فرمود:

« جعل الشفاء فی تربته و الإجابة تحت قبته و الأئمة من ذریته و أن لا یعد ایام زائریه من اعمارهم » (8)

خداوند در عوض قتل امام حسین علیه السلام به او چهار چیز عنایت نمود:

شفا
از امراض را در تربت او قرار داد و دعا را در تحت گنبد و بارگاه او مستجاب
نمود و ائمه را از ذریه او قرار داد و برای زائرانش این گونه رقم زد که
ایام زیارتشان از عمر آنها محسوب نشود!

خوشا به حال آنان که در این
اربعین توفیق زیارت مظلوم را می یابند و یکی از پنج علامت مۆمنین را  واجد
شده و فرصت دعای مستجاب در بارگاه آن حضرت را غنیمت می شمرند!

« یا لیتنا کنا معهم فأفوز معهم »

 

پی نوشت ها:

1-سوره صف / 8 .

2- مستدرک الوسائل به نقل از مجموعه شهید ج10 ص318 .

3- شواهد التنزیل ج1ص556 .

4- کامل الزیارات ص 261 .

5- کافی ج2ص331 .

6- همان ص334 .

7- نساء / 148 .

8- عدة الداعی ص48 .

حمید حاج علی                

مدّرس حوزه علمیه              

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

/ 0 نظر / 13 بازدید